"Your news is great indeed! You have saved us all! I would smile, but I'm afraid my face might collapse!"
- Alkor the Alchemist
- Alkor the Alchemist
|
Skill-systemet i Diablo 3
Skill-systemet i Diablo 3 har undervejs været igennem flere makeovers. Fra det første system Blizzard præsenterede, som på mange måder lignede det, vi kender fra Diablo 2, over flere forskellige andre udgaver og frem til det, som vi er blevet præsenteret for under pressekonferencen, Blizzard afholdt i slutningen af juli måned 2011. Det er dette system, vi vil se i betaen, og med al sandsynlighed også det der vil blve brugt i den endelige udgivelse. Skill slots I Diablo 3 vil man have mulighed for at udvælge i alt seks aktive skills, som man vil bruge. Herudover har man også tre passive skills. Aktive skill, bruger man aktivt som f.eks. Fireball, som vi kender fra Diablo 2, mens passive skills ofte er i form af en bonus til nogle bestemte stats, såsom Natural Resistance, vi også kender fra Diablo 2. Når man starter sin karakter, vil man have to åbne skill slots til rådighed. Dvs. at i de første par levels kan man maksimum have to skills ad gangen. Man får så et ekstra skill slot tildelt ved level 6, 12, 18 og 24. Således vil man til sidst have i alt seks skill slots. Hertil kommer de tre passive skills slots. Det er endnu uklart, om man har alle tre slots fra starten, eller om de på samme måde bliver 'unlocked', efterhånden som man stiger i level. På samme måde vil man løbende få lukket op for flere skills at vælge imellem. Som man kan se på billedet forneden, har en level 1 Demon Hunter kun åbnet op for de to skills Caltrops og Hungering Arrow. Flere og flere skills vil således blive unlocked hen ad vejen. Præcist hvilke skills man får og hvornår de bliver tilgængelige, er endnu uvist. Vi har endnu ikke fået en komplet liste over de forskellige klassers skills, og får det formentlig ikke, før vi selv kan se dem i spillet. Der vil desuden være mulighed for 'respec'; dvs. at man kan ændre i fordelingen af skills, man har valgt i løbet af spillet. Hvordan dette kommer til at foregå, og hvad prisen bliver, ved vi endnu ikke. Nogle har også spottet, at bestemte items, vil have affixes og suffixes, der kan booste skill damage, såsom +xx% to magic damage. Meget på samme måde som vi kender fra Diablo 2, hvor et item som Rainbow Facet, boostede damage på alle skills af enten fire, cold, ligthning eller poison. Det er dog ikke noget, vi ved synderligt meget om på dette tidspunkt. Skill Points Skill Points som vi kender fra Diablo 2 og mange andre rpg-spil, er således helt fjernet. I stedet vil de skills, man vælger, automatisk stige i kraft og effekt, i takt med ens level eller ens items. Et skill som Wizards Electricute vil f.eks. stige i takt med, at man stiger i level, mens et skill som Barbarians Cleave, vil være baseret på din characters Weapon Damage. Der er blevet leaket dette billede af skill systemets opbygning. Baggrunden for det nye system Der har været megen bekymring blandt de spændte fans, som reaktion på denne drastiske ændring af skill-systemet, der afviger meget fra skill-træet i Diablo 2. Jay Wilson har ved flere lejligheder besvaret spørgsmål, og forklaret hvad der lå bag denne beslutning. Han har her fortalt, at man i løbet af de interne testfaser observerede, at mange folk 'stackede' skill points i det ene skill efter det andet. Hvis vi tager et eksempel fra f.eks. Wizard, så ville folk starte med at pumpe alle deres skill points i den første mulig skill 'Magic Missile', men når den næste rang af skills blev unlocked, ville man respecce alle ens skill points, således at de 5 skill points man tidligere havde i Magic Missile, nu ville blive brugt på eksempelvis 'Arcane Orb'. Dette mente udviklerne var et fejlagtigt design, som ikke opfordrede til at afprøve nye skills og kombinationer. Man valgte derfor at lade folk vælge et bestemt antal skills. Disse ville således hele tiden være af samme styrke, i og med at deres kraft og effekt er baseret på eksterne faktorer som f.eks. character level eller Weapon Damage. Mange var også bekymrede for at denne ændring ville skære ned på mangfoldigheden og muligheden for selv at præge ens character. Men her gør en af Diablo 3's andre features sig særligt gældende. Nemli 'skill-rune-systemet'. Skill Runes I Diablo 3 vil der være en ny form for runer, meget anderledes end dem vi kender fra Diablo 2. Hvor man i Diablo 2 brugte runer til at præge ens våben og rustninger, vil runer i Diablo 3 blive brugt på ens skills. Der vil være 5 forskellige slags runer, som hver især kan knyttes til til skills, og på denne måde præge dem i en bestemt retning. Et eksempel kan være runen, der er blevet præsenteret som 'Indigo Rune'. Hvis man bruger denne rune i Whirlwind, et Barbarian skill som vi kender fra Diablo 2, vil der ud over den normale effekt også fremkomme små mini-tornadoer, som spreder sig til siderne og ligeledes uddeler skade på de omkringværende fjender. Vi ved endnu ikke alt om disse runer, deres typer og effekter. Men du kan læse mere om disse i vores sektion om runer. |
begyndt igen af frisser
[Februar 21, 2024, 09:49:33 am] Sv: spille eller ej af frisser [Oktober 29, 2023, 08:39:40 pm] Sv: spille eller ej af MonsterPool [Oktober 14, 2023, 01:23:07 am] Sv: spille eller ej af frisser [August 07, 2023, 09:40:53 am] spille eller ej af frisser [Juli 19, 2023, 09:16:15 pm] |