Jeg lovede en sin tid folk noget indsigt hvad forskellen ville være ved at socket sit våben med en Ruby frem for en Emerald
her..
Men, det at sammenligne de 2 blev en større opgave en ventet da en hel del ændrer sig i forhold til at bruge den ene eller den anden...
Det mest logiske ville være at det afhang af hvor høj Critical Hit Chance man har, da man med højere chance ville få en højere udnyttelse af Emeraldens Critical Hit Damage bonus, og det er også korrekt hvis man kigger på denne lille simple illustration som jeg lavede allerførst:
Klik for at se i fuld udgaveHer satte jeg alle andre værdier til nogle tilfældig faste og lavede en funktion med variabel Crit Chance..
Senere prøvede jeg så med nogle data hentet fra forskellige profiler, nogle med godt gear - hvor jeg tænkte at de vil få meget ud af Emerald - men det modsatte gjorde sig gældende...
Så får et par dage siden linkede
jalockin til en profil på en af de europæiske top barbs i denne
post, og jeg kom igen til at sidde og knække lidt numre på hans profil da jeg tænkte; "Gad vide om han ikke ville have fået mere ud af en Ruby i hans Echoing Fury"..
Svaret blev et klart; JA!
Jeg lavede dette lille skema over hans stats med Marquise Emeralden (Emeraldens effekt er selvfølgelig trukket fra ved Ruby linjen) og fik denne figur:
Klik for at se i fuld udgaveBemærk også den lille forskel der er, samt hvor højt skillet ligger; ved 85% Critical Hit Chance...
Så prøvede jeg med min egen Barb med Marquise Emerald kontra Marquise Ruby:
Klik for at se i fuld udgaveForskellen var mere markant og ligger langt lavere med hensyn til Critical Hit Chancen...
Så mindedes jeg at Blizzard i sin tid hævdede at Ruby skulle være at foretrække for folk som også havde en høj Attack per Sekund og der i første tilfælde var beregnet med 1,45 +71% attack speed og i andet eksempel en 1,00 +33% - men at bytte rundt på de 2 gjorde næsten til ingen forskel (synes ikke et billede er nødvendig - men Excel-arket er i bunden hvis nogen vil prøve)...
Igen satte jeg mig til sidde og kigge lidt på det hele om hvorfor den mon gjorde den forskel da jeg med kæresten på linjen hører hende snakke om hendes aften og vores diskussion sidst, hvorefter det slår mig at Diablo 3 behandler de forskellige sektioner i damage formlen som faktorer (igen kan det ses på den måde som Excel-arket er stillet op), så at sige det afhænger af din Critical Hit Chance er forkert - det afhænger af din Critical faktor! Altså både din Critical Hit Chance og din Critical Hit Damage..
Så jeg prøvede at øge Critical Hit Damage nummeret for nummer 2 figur, over min egen barb, og fik pludselige dette resultat:
Klik for at se i fuld udgaveSkillepunktet rykkede sig fra 17,5% helt op til 27,5% ved blot at tilføre en ekstra +200% Critical Hit Damage..
Som det viser sig ligger der et punkt over en Critical faktor på 5 hvor yderligere Critical Hit Damage har mindre effekt grundet at er de næsten procenter giver mindre, samtidig er det en lav punkt i bunden hvor man jo med næsten ingen Critical faktor intet vil få..
Et andet afgørende aspekt er din Base Damage fra dit våben, jo lavere den er - jo mere vil du få ud af en Ruby.. Dette er dog et fuldstændig åbenlyst da en damage forøgelse på +160 på et våben som gør 640 damage til at starte med er en 25% forøgelse, mens det på et våben med 1080 damage kun er 12% forøgelse.. Typisk vil 2-håndsvåben derfor få mere ud af +Critical Hit Damage, og 1-hånds mere ud af +Damage..
Til slut vil jeg lige nævne hvad der forståes ved Critical faktor; det er den damage multiplikation som din Critical Hit Chance og Critical Hit Damage tilfører til din Damage calculation.. Ligesom der ved din main stat står at du modtager +1% damage for hvert point, modtager du også +1% fra Critical.. Men hvor din Main Stat faktor blot er din main stat divideret med 100, er din Critical faktor lidt mere uigennemskuelig men simpel at regne ud fra formlen her:
Critical faktor = Critical Hit Chance * Critical Hit DamageInden du beslutter dig for hvad du putter i dit våben af gems anbefaler jeg dig dog at tjekke med en dps calculator og prøver at ændrer lidt på tallene - der er en del på nettet som kan hentet stats direkte fra din karakter ved at indtaste dit BattleTag - hvorefter du kan ændre på dine ting, så prøv dig frem..
Arket her nedenunder er kun til reference for denne gennemgang og belysning, men kan dog godt give en god indikation af hvad der vil give mest - men er ikke 100% sikker.. Husk også at ændringer i dit udstyr kan betyde at en anden gem kan blive mere favorabel