Patch 2.2 - Første kig (Datamining)Idag kom den første opdatering omkring data mining af Patch 2.2 som ligger klar til PTR inden længe. Data mining er en gennemgan af den data der ligger i opdateringen og den sammenlines så med eksisterende for at finde forskelle. Det giver typisk en tidlig indentikation om hvor spillet er på vej hen med den nye patch.
Der er flere ting at bidemærke i en denne patch som ikke er blevet nævnt endnu
BarbarianEn af dem er ændringerne til Barbarian sættet Immortal King, ved udgivelsen af Patch 2.0 gjorde Blizzard det nemlig klart at de ikke ønskede perma-ultima form længere (permanent Wrath of the Berserker og permanent Archon) og de har tidligere givet udtryk for vilje til at ændre på Akkhan sættet til Crusader af samme grund.
Men noget tyder på at den 6-sæt bonussen til Immortal King netop gør det muligt at holde Wrath of the Berserker oppe i meget længere tid. Den er nemlig sat til at give +0,25 sekunder per gang Ancients skader. Taget i betragtning af at der er 3 af dem og deres attack speed fra base er 1,25 så er der altså hurtigt ekstra sekunder at hente - bare spørg en hver Witch Doctor som har en Starmetal Kukri.
Apropos Barbarian så lader det til at deres nye set Wrath of Wastes holder fast på kun at være til 2-hånds, hvorfor og hvordan det kommer til at spille sig ud til slut må vi vente med at se.
Og derudover kommer der endelig en Passiv til denne klasse også som giver et ekstra liv.
WizardWizard får også et nyt set som bliver fuldstændig som ventet, ændringerne til Tal Rasha derimod er helt anderledes end mange havde ventet, og nogen vil nok mene det er for lidt. Der kommer en +75% damage fra all spells per element som kan stackes til 300% samlet. Mange vil dog nok mene at dette er alt for lidt fordi at quad-spec'et i forvejen lider af mangel på elemental damage. Hvor almindelige builds typisk har omkring 80% ekstra skade fra alle hoved skills, kan quad stadig kun få 20% af hver. Tilgengæld er der kommet en fordobling af resistances men hvor stor betydning det vil få er lidt svært at sige endnu.
der er dog spor efter et item som vil fordoble damage fra Meteor, så der kan være en chance endnu.
MonkMonk sættet Raminent of a Thousands Storms får en lille upgrading der byder på 5000% weapon damage i stedet for de kun 3000% fra Dashing Strik. Samtidig kommer den til at give boost til alle generatorer og laver Dashing Strike om til en spirit spender, og om det skal være for at lave en anden begrænsning end tid på den eller hvad der ligger til grund for det er svært at sige. I al fald blivermonk endnu mere mobil ala Barbarians Raekor sæt.
Witch DoctorWitch Doctors med fokus på pets får også en lille buff med den nye Zunimassa bonus, der fordobler skade fra pets, når man rammer dem med mana spenders. Om Wormwood stavens Lucust Swarrm vil tælle her er uvist, men der kommer nok et par ændringer her hos de kære pet doctorer. Krydser også fingre for at de +100% pet damage bliver betragtet som debuff hos fjender og ikke tæller med i bonussen fra eksempelvis Mask of Jeram. Udover det øges chancen også på deres passiv Fetish Sycophants, men der er ingen forlydninger om at de ændrer damage element endnu desværre.
Mere interessant omkring Witch Doctor så er der lagt op til et item som gør det modsatte af Tall Mans Finger for Gargantuan. I stedet for en stor kommer der 3 små som alle er mere kraftfuld en den originale store.
Om det kan konkurrer mod Jade-doctor må tiden vise.
Demon HunterDemon Hunters nye sæt bygger som bekendt omkring Multishot og forholdet til Disciplin. Men det mest interessante her at spore er at sættet får generatorer til at generer Disciplin, noget mange nok troede var blevet fjernet efter ændringen af Nightstalker for at forhindrer perma-smoke. Det er hvertfald meget sandsynligt at folk vil ty til denne bonus for at få mere disclplin til at holde Smoke Screen oppe. Der er god chance for at dette sæt faktisk vil overgå Marauder's som top end.
Demon Hunters Natalya's Vengeance set får en bonus på 800% mere damage til Rain of Vengeance, om det er nok til at få folk til at klage over at den skader for lidt er svært at forudsige lige, men det er stor forøgelse af en skill som allerede gør 1500%.
Game ModesEn af det mest interessante ting der nok kommer frem for alle dog er de såkaldte Cursed Realms. Der vides ikke meget om dem på nuværende tidspunkt men vi forventer at se et indlæg på Blizzard Diablo 3 sider som fortæller mere i detaljer om hvad det går ud på.
Hvad vi dog kan læse ud fra dataminingen er at det er tiltænkt at være en ny form for test kamp ligesom Greater Rifts. Men i disse Cursed Realms er der visse ting som er sat ud af spil; Skills og items er fjernet, du kan ikke have pets eller followers og healing er undertrykt (dvs. ikke eksisterende). Istedet skal du samle nogle små glas op og mens monstre laver det urimeligt svært for dig på forskellige måder alt efter hvilken realm du er i.
I en Cursed Realm vil der hele tiden være eksplosioner bagved dig så du kan kun gå fremad i banen, en anden vil lyn slå ned og få monstre til at eksplodrer som ved Molten, en tredje vil monstre ligge Arcane Sentrys når de dør og en anden variant vil de bruge Frost Nova når du kommer nær. I en anden slags skal du undgå Thunderstorm og så varierer din movement speed hele tiden eller du får 5 charges med teleport hver 5. sekund.
Hvad dette munder ud i at blive skal nok være interessant, isør for mange af dem som savner noget andet og alternativt at lave.
Mikro-købFør annonceringen af Patch 2.2 næsten fik vi at vide at en funktion som var at finde i dataminingen vil være slået fra, og det viser sig at være små køb man kan gøre med en enhed kaldet Platinum.
Det lader til at bliver muligt at købe ekstra Stash plads, om det betyder mere end de 5 standard er ikke til at sige endnu, for selvom det også er muligt at købe ekstra character pladser, så skal man huske at Deluxe versionen af Reaper of Souls kom med ekstra pladser.
Der er nemlig også mulighed for at købe Crusader via denne metode. Men vi krydser fingrer for at det endelig kan betyde en udvidelse af stash og og flere characters på ens account.
Platinum kan dog tjenes i spillet, du vil få tildelt Platinum for at dræbe en boss i spillet hver dag, enten en i løbet af Story eller en Rift Guardian, du kan også få for at dræbe den første Treasure Goblin hver dag, eller bare den første Bounty. Om de stackes og hvor meget de giver kommer der nok først rigtig svar på sidst på PTR da der nok er megen justering omkring det, men det betyder altså introduktionen af "Daglig gøremål" i Diablo 3 - igen noget som Blizzard tidligere har sagt de ikke var interesseret i.
Af andre ting som kan købes med Platinum synes at både portrætter, en plys bjørn, et dyr til at følge en, flere vinge designs og vist også banner art.
Og ja Platinum kan også købes for rigtige penge - men indvirkningen af dette ser vi først når det endelig rammer vores server, jeg krydser i al fald fingre for at det kommer her da jeg tror det er gavnligt for spillet og for profit. hvem vil ikke gerne have lidt ekstra lir i spillet?? og betyder det flere pladser ved jeg at mange er villige til at hive penge op af lommen.
Så hvad synes du? er du spændt på patchen og hvad ser du mest frem til af ændringer? Giv os dit indtryk af denne patch
Hele datamining tråden kan læses herunder:
PTR Patch 2.2 Datamined!