D3X Reaper of Souls preview (part 3/3): The Crusader, Paragon 2.0 & skills
Reaper of Souls (RoS) - den første udvidelse til Diablo 3 er officiel og udkommer i 2014. Annonceringen fandt sted til Gamescom i Köln, og det var en stor mængde oplysninger, der blev præsenteret på én gang, og som vi nu gradvist vil forsøge at samle op på. Det gør vi over en række artikler den næste uges tid, hvor vi sætter fokus på henholdsvis den nye historie i RoS, den nye character The Crusader, Loot 2.0, det nye level-system, den nye act 5, de nye monstre mm.
Første artikel kan læses her: http://diablo3x.dk/diablo_3_reaper_of_souls/d3x_reaper_of_souls_preview_part_13_lore_act_5_nye_monstre_13349.0.html (http://diablo3x.dk/index.php?topic=13349.0)
Anden artikel kan ses her: http://diablo3x.dk/diablo_3_reaper_of_souls/d3x_reaper_of_souls_preview_part_23_loot_2.0_the_mystic_nye_game_modes_13376.0.html (http://diablo3x.dk/index.php?topic=13376.0)
(http://diablo3x.dk/images/d3rossig.jpg)
THE CRUSADER, PARAGON 2.0 & SKILLS
I den forgangne uges tid har jeg i to artikler forsøgt at samle op på de store overskrifter fra Gamescom i Köln, hvor Blizzard som bekendt løftede sløret for Diablo 3: Reaper of Souls. Jeg har forsøgt at favne det meste lige fra et historiemæssigt aspekt, tanker om items og over den nye hovedfjende Malthael, og til blandt andet de nye game modes og nye monstre (selvom jeg uden tvivl har overset en masse detaljer.)
Jeg har ikke været afholdende fra at påpege nogle klare relationer mellem Reaper of Souls og Diablo 2 og Lord of Destruction; mere specifikt, hvordan udviklerne med Reaper of Souls søger tilbage til rødderne, til mange af de aspekter og mekanismer, der virkelig gjorde Diablo 2 og Diablo 2: Lord of Destruction til memorable titler, og forsøger at implementere dem i dette tredje spil i rækken. Dette angår både den mørke og dystre stemning, som vi bliver mødt af i Act 5’s gotiske verden, og de nye takter, udviklerne har præsenteret os for angående itemization. Der var en helt bestemt ’atmosfære’ over D2/D2:LoD, der opstod i et flot samspil mellem gameplay, historie og lokaliteter, og efter min bedste overbevisning bliver Reaper of Souls et kæmpe bombardement af nye muligheder, der i mange tilfælde vil minde os om, hvad der virkelig gjorde det andet spil i rækken til den klassiker, det er i dag. Jeg tror blot, at Diablo 3 har potentialet til at blive endnu bedre, hvis Blizzard med denne første udvidelsespakke rammer plet, så det vil give genlyd i hele spilverdenen og især i den store fanbase, som Diablo-spillene har skabt. Jeg ser på nuværende tidspunkt Diablo 3 som et rigtig flot spil med gode mekanismer på kryds og tværs, men det er som om, at der mangler det helt bestemte krydderi, der får det hele til at gå op i en højere enhed, og giver os spillere den næsten helt ustyrlige lyst til at vende tilbage til spillet dag efter dag, år efter år. Jeg savner det, og jeg håber, Blizzard styrer dette projekt sikkert i havn. Og husk på at der givetvis vil komme i hvert fald endnu en expansion pack efter Reaper of Souls, så måske dette kun bliver det første skridt mod noget stort.
Ikke desto mindre vil jeg runde vores D3X Reaper of Souls preview-serie af med et kig på den nye spilbare character, The Crusader, og derudover det nye Paragon-system, og hvad det kommer til at betyde for os spillere både nu, og når systemet implementeres. Dertil kigger vi kort på The Crusaders skills, og hvad de eksisterende characters kan forvente i forbindelse med, at level cap bliver forhøjet til level 70.
Jeg vil kort indskyde, at jeg indtil nu i artiklerne ikke har skelnet mellem RoS og den omtalte pre-expansion patch. Denne patch skulle rumme mange af de ændringer, der blev præsenteret i forbindelse med RoS; eksempelvis det nye paragon-system, loot 2.0, Loot Runs, og Nephalem Trials. Når vi ved mere om patchen, skriver vi det selvfølgelig her på Diablo3x.dk
THE CRUSADER
“Charge forth as The Crusader. Impenetrable armor, gleaming weapons, and heavy, heavy damage–wield the power of the Crusader, unbreakable new hero of the mortal realms.”
http://eu.battle.net/d3/en/reaper-of-souls/
(http://diablo3x.dk/images/crusader1.jpg)
The Crusader
The Crusader er på mange måder den spilbare manifestation af de overordnede tanker om at finde tilbage til rødderne, som jeg nævnte ovenfor. Ikke alene minder The Crusader os om den klassiske warrior fra det første spil, men har en direkte forbindelse til ’the knight in shining armor’-klassen i Diablo 2, The Paladin – om end the Crusader er noget mere rå i udseendet. Det virker som en klassisk Diablo-karakter på mange måder, og ikke nok med det; The Crusader har rødder i Westmarch, hvor historien og act 5 finder sted i Reaper of Souls, og er i den forstand opstået i den mere gotiske verden af Sanctuary.
“A Paladin – but a much more aggressive one.”
- Christian Lichtner
http://bit.ly/18e0nJx (http://bit.ly/18e0nJx)
Og som citatet ovenfor antyder, bliver The Crusader givetvis en langt mere action-orienteret udgave af The Paladin. Skal vi prøve at forstå baggrunden for denne udmelding i relation til et lore-/historie-aspekt, er det en central pointe, at The Crusaders er en form for specielt udvalgte elite-paladiner, der i tidligere tider brød ud som en form for sekt i forhold til paladinerne til udførsel specielt krævende missioner, mens paladinerne hovedsageligt var en del af ’korstoget’ i Zakarum-troens tjeneste. Som billedet ovenfor og nedenfor viser, er der lidt mere badass over The Crusader, men grundtanken er intakt om den hellige kriger, der bruger skjold.
(http://diablo3x.dk/images/d2paladin.jpg)
Paladinen fra Diablo 2 – en af de mest populære klasser. Hvem husker ikke Smiter-buildet eller Hammerdin-buildet?
”The crusaders and the paladins originate from the same order, but while the paladins traveled west, to spread the Zakarum faith, the crusaders are an elite detachment, an elite order within the paladins. They were chosen because they had the strongest capacity to embody the power of the paladin and they splintered off and became their own sect. And what is really cool from a lore perspective is that there is only a fixed number of crusaders. Every crusader takes on an apprentice and when one crusader dies the apprentice takes on the role, the shield, and the name of their master.”
For igen at vende tilbage til aspektet med, hvordan Reaper of Souls synes at søge tilbage til rødderne, er nedenstående citat fra Christian Lichtner meget sigende. Det er netop et spørgsmål om at opnå en bestemt ’feeling’ med den character, vi spiller, og det univers, vi spiller denne character i.
”As we were developing the game, thinking of the expansion, we sort of really realized that we were missing one thing that all of us love very much, which is a very heavy tank armored class. Diablo to us is always this very dark gothic sot of fantasy. We were missing really the Crusader or knight that would function in that universe. So we came up with the Crusader class. Not a knight in shining armor but a knight in battle scared armor. We gave him a shield which is offensive and defensive. We also have the flails which is a little new addition for us as well. We didn’t want to go with a sword or something that was a little more standard. We wanted to give him a twist and we would say; you know what? This is a very brutal kind of weapon that you would see in a Diablo-ish universe. […] For me that sort of fulfills the fantasy. You know – a heavy armor guy”
- Christian Lichtner
http://www.gamona.de/videos/diablo-3-reaper-of-souls,gamescom-interview-mit-josh-mosqueira-und-christian-lichtner:video,2318264.html (http://www.gamona.de/videos/diablo-3-reaper-of-souls,gamescom-interview-mit-josh-mosqueira-und-christian-lichtner:video,2318264.html)
I interviewet, som ovenstående citat stammer fra, bliver det yderligere forklaret, hvordan The Crusader baserer sig på taktisk snilde kombineret med rig mulighed for at nedkæmpe sine fjender i close-up-combat, mens han beskytter sig bag sit skjold, svinger sin flail, kombineret med hellige egenskaber såsom Fist of the Heavens (som vi kender fra Diablo 2) – i dette tilfælde et ranged attack skill. Og det at man med The Crusader i øvrigt kommer til at kunne mikse melee, ranged og short-ranged attacks, ser udviklerne som det helt særlige kendetegn for denne character class. Personligt ser jeg dog close-up-combat bag et skjold som det helt særlige ved The Crusader. Endelig – ENDELIG - får vi en god grund til at samle skjolde op i vores evindelige loot-jagt, for der er endelig en character class, der vil kunne bruge det. Der er ingen tvivl om, at Loot 2.0-aspektet væver sig ind her, da det også bliver udviklet i tæt forbindelse med, at alle items og item-types i princippet skal være brugbare. Derudover; The Crusader bruger strength som main stat, således at der nu er to classes om hver type main stat. Det manglede da også bare – The Barbarian var ved at blive træt af at være den eneste til at basere sig på rå styrke. Og The Crusaders ressource vil blive kaldt ’Wrath’, selvom det er noget, jeg umiddelbart godt kunne forestille mig ville ændre sig inden udgivelsen.
(http://diablo3x.dk/images/wrath.jpg)
Wrath-ressource – minder umiddelbart en del om The Monk’s Spirit-ressource?
Nå ja; og som det jo er i Diablo 3 skal vi have både en male og en fe-male version af hver character class. Jeg er stadig ikke fan af konceptet, men fred være med det. Hun ser da i det mindste sød ud, men en kvindelig Crusader passer ikke umiddelbart ind i mit billede af den hellige men brutale ridder-class.
(http://diablo3x.dk/images/crusaders.png)
The Crusader - male og female
CRUSADER SKILLS
Som jeg kort har været inde på, er The Crusader beslægtet med The Paladin, og derfor kan vi også forvente, at nogle skills er set før i Diablo 2 - indtil videre ved vi, at Fist of the Heavens og Blessed Hammer vender tilbage. Vi har endnu ikke se noget på den officielle Reaper of Soul-side, men der er sluppet en del ud fra Gamescom både fra spillere, der har prøvet demoen i Köln, og fra udviklerne under de utallige interviews under spilmessen. Nedenfor ses en liste over de kendte skills, som jeg har lånt fra den fine fanside www.diablofans.com (http://www.diablofans.com). Bemærk at samtlige skills er langt fra bekræftet, og at der uden tvivl kommer til at ske ændringer op til udgivelsen af Reaper of Souls.
Klik på spoiler-knappen herunder for at se skill-beskrivelserne.
Active Skills:
Punish - Hit your enemy. Your hits increase your sense of combat, which improves your ability to block. Requires a shield. (Cost: 5 Wrath) (roughly translated)
Retaliate - When you block, you do extra damage
Slash - Ignite the air in front of you, damaging all enemies (Cost: 5 Wrath)
Long Reach - Increases the range of Slash
Justice - Throw a hammer of justice at your enemies. (Cost: 5 Wrath)
Scourge - Scourge your enemies, surrounding them in threads of hallowed power. The threads cut and bleed enemies they attach to, and will seek out new enemies to latch onto and punish. (Generate: 5 Wrath per attack)
- Rune: Bound Fate
- Rune: Razor's Edge
Laws of Justice - Active: Increases armor for the Crusader and his allies, while Laws of Justice are active. Passive: When you block an attack, you and your allies take less damage for a short duration. Requires a shield. Cooldown: 30 seconds
Laws of Valor - Active: Increases the damage of the Crusader and his allies, while Laws of Valor is active. Passive: When you critically hit, you and your allies do more damage for a short duration. Cooldown: 30 seconds
Laws of Fate - Active: Increases the speed of the Crusader and his allies, while Laws of Fate is active. Passive: When you dodge, you and your allies run faster for a short duration. Cooldown: 30 seconds
Sweep Attack - Spread a mystical plague in the air in a large arc, dealing heavy damage on enemies in front of you (Cost: 25 Wrath) (roughly translated)
Shield Glare - Temporarily blind enemies in front of you with your shield. Requires a shield. Cooldown: 12 seconds
Emblazoned Rune Shield - Blinded enemies sometimes explode when on low health
Judgement - Roots enemies for 4 seconds. Cooldown: 20 seconds
Heaven's Fury - Creates an area of holy power that burns and damages enemies (Cost: 40 Wrath)
Consecration - Creates sacred ground around you that heals both the Crusader and his allies. Cooldown: 20 seconds
Shattered Ground - The enemies within the area in effect take damage
Shield Bash - Blasts enemies in front of you. Requires a shield. (Cost: 25 Wrath)
Fist of the Heavens- Call a bolt from the sky damaging enemies in the area (Cost: 30 Wrath)
- Rune: Tempest of the Heavens
Well of Retribution - Create a well of holy lightning at the target location that will electrecute nearby enemies
- Rune: Lightning Rod
- Rune: Reverberation
Blessed Shield - Hurl a celestial shield through the air, smashing it into enemies and ricocheting it between them (Cost: 25 Wrath)
- Rune: Staggering Shield
Blessed Hammer - Summons a blessed hammer that revolves around you damaging enemies. (Cost: 10 Wrath)
Provoke - Taunts the enemy to attack you for 5 seconds. Cooldown: 20 seconds (Generate: 50 Wrath)
Falling Sword - The Crusader is launched in the air and lands on his enemies. Cooldown: 15 seconds (Cost: 25 Wrath)
Part of the Cloud - You create a lightning storm that covers the ground where the character falls, hitting enemies with lightning
Passive Skills:
Indestructible - You gain 1% armor for every 5% life that you lose
Wrathful - Wrath regeneration increased by 5% for 3 seconds after a block
Wrecking Ball
Against All Odds - When surrounded by 4 or more enemies within 15 yards, you gain 10% Crit Chance for 5 seconds
Finery - Gain 34 All Resist for each gem of different color on your gear, if you have five different gems you'll gain another 34 All Resist
Heavenly Strength - Enable the crusader to hold a 2 handed weapon in main hand, but only if you have a Crusader shield in the other, in addition you lose 10% movement speed
Holy Cause - 10% more Holy damage on weapon. Also proc coefficient increased by 10% on Holy weapons
Vigilant
Long Arm of the Law
Stand Your Ground - Increase block chance by 5%, reduce dodge chance by/to X%
Kilde: http://www.diablofans.com/news/1984-the-massive-expansion-recap-everything-we-know-so-far/ (http://www.diablofans.com/news/1984-the-massive-expansion-recap-everything-we-know-so-far/)
PARAGON 2.0 & NYT LEVEL CAP
Et af de helt store samtaleemner siden Gamescom-afsløringerne, har været Paragon 2.0 og det nye level cap på 70 (som henholdsvis indtræffer i patchen og i Reaper of Souls.)
Tager vi et kig på, hvilke designmæssige bevæggrunde der ligger bag overgangen fra det oprindelige Paragon-system til 2.0-versionen, er det tydeligt, at udviklerne har villet give os spillere mere frihed i forhold til at lave forskellige builds. For ud over at medføre, at der nu ikke er noget paragon level cap (jep, udviklerne påstår, at man kan gå i paragon level 1.000, hvis man har lyst), er der nu helt nye boller på suppen, da man i takt med Paragon leveling også vil opnå Paragon points. Men hvad er Paragon points? Det er intet mindre end en helt ny måde at fordele stat points, som vi kender det fra Diablo 2. Men lad os lige tænke lidt tilbage til 2011, hvor vi fik at vide, at vi ikke ville få mulighed for at fordele vores stat points i Diablo 3;
”The main reason we didn’t do stat-point-speccing was that as a customization system it was not a very good customization system.”
- Jay Wilson (forhenværende game director)
http://bit.ly/19Vldzs (http://bit.ly/19Vldzs)
Således sagde Jay Wilson i 2011, og vi har i hele Diablo 3’s levetid måttet nøjes med automatiske stat-upgrades per level. Udviklerne må have indset, at de tog fejl, da de traf denne beslutning, da et meget omfattende stat-fordelings-system nu er på vej. Og det var da også helt nye toner fra nuværende game director Josh Mosqueira, da han stod på scenen til præsentationen af Reaper of Souls i Köln;
“For the first time in D3, we’re gonna give you guys the feature you wanted from the beginning, which is a way to fully customize your character. So everytime you gain a Paragon Level, you’ll be able to spend a Paragon Point on any of your characters to either increase your core stats, your offensive stats, your defensive stats or your adventuring stats. This will allow you to tweak and tune your Barbarian, your Crusader, your Demon Hunter exactly how you want them to be”
– Josh Mosqueira (Game Director)
http://bit.ly/16Yzqup (http://bit.ly/16Yzqup)
(http://diablo3x.dk/images/paragon20points.jpg)
Bemærk Paragon-afsnittet på billedet og knappen "Assign". Her får vi mulighed for at fordele vores Paragon Points.
Som sagt vil vi i takt med Paragon levels modtage Paragon points, der kan fordeles i stat-systemet, men det er ikke kun core stats som vitality, strength, intelligence og dexterity, vi kommer til at lege frit med; det bliver stort set muligt at skrue på samtlige aspekter ved vores characters. Som det ser ud nu, vil der være fire hovedkategorier, hvori vi kan bruge vores Paragon points, og dertilhørende underkategorier. Hver underkategori vil umiddelbart have et max på 50 points.
CORE
Vitality, Dexterity, Intelligence og Strength
ATTACK
Attack Speed, Critical Hit Chance, Critical Hit Damage og Cooldown Reduction
DEFENSE
Dodge Chance, Block Chance, Health %, All Resistance og Armor
UTILITY
Run Speed, Magic Find og Gold Pickup Radius
(http://diablo3x.dk/images/paragon20stats.jpg)
Og som bekendt vil hvert enkelt Paragon Point optjent af den enkelte character på den enkelte account betyde, at hver character på den pågældende account vil få tildelt et Paragon Point. Der bliver altså virkelig skruet op for det belønnende gameplay, og man vil ikke længere føle, at man kun optimerer den character, man spiller på, men altså alle characters på sin account. Dertil forlyder det, at det vil blive muligt at respecce sine Paragon Points;
“Current plan to allow players to re-spec their Paragon Points. Feature is still under development though, so it might change!”
- Lylirra
https://twitter.com/Lylirra/status/370181661834506240 (https://twitter.com/Lylirra/status/370181661834506240)
Dette er en kæmpe forandring! Sammen med Loot 2.0 og de andre ændringer, der kommer til at se dagens lys i og op til Reaper of Souls, vil dette ændre måden, vi spiller Diablo 3 på – uden tvivl. Igen føler jeg mig fristet til at påpege den klare inspiration fra Diablo 2, som man i starten valgte at ignorere – men nu er det tilbage; det fulgt ud frie stat-system, som var en kæmpe del af Diablo 2. Denne gang ser det dog ud til, at det bliver meget mere omfangsrigt – og jeg tror, det bliver bedre end det i Diablo 2.
Men hvad med al den Paragon experience, vi spillere optjener inden Paragon 2.0 implementeres? Den vil såmænd blive konverteret til det nye system, således at der ikke vil være spildte timer i den forstand. Der er dog en del snak om, hvad eksempelvis Paragon level 100 svarer til i det nye system. Vi får med sikkerhed en masse info om dette samt en masse andet, når BlizzCon finder sted i november.
NYT LEVEL CAP PÅ 70 - HVAD BETYDER DET?
Det er ikke kun Paragon-systemet, der får en overhaling – main level-systemet får et nyt max cap på level 70, hvor det før var level 60. Umiddelbart kunne man forestille sig, at dette blot indføres for at matche de højere monster levels i Act 5, men det er i den grad også for at give endnu flere muligheder for den enkelte character class, da hver enkelt class vil få helt nye active og passive skills og skill runes per nyt level de opnår på deres oprindelige character. Dvs. at der bliver mulighed for helt nye builds blot ud fra nye skills – læg dertil de mange muligheder de nye legendary items vil give, og det ovenfor beskrevne Paragon 2.0-system. Jeg kan personligt slet ikke overskue de store konsekvenser det vil få for gameplayet, men jeg er ikke i tvivl om, at det bliver langt bedre end det, vi har nu i Diablo 3.
Jeg vil ikke komme yderligere ind på, hvad det nye max level cap betyder, da det er sparsomt, hvad vi har fået af informationer. Et af samtaleemnerne er dog i øjeblikket, hvad det nye level cap betyder for eksisterende characters med eksempelvis Paragon level 100; om der vil blive trukket Paragon experience fra og lagt til main levels, eller om man blot vil starte som level 60 og beholde sin paragon experience, for dernæst at skulle kæmpe sig frem til main level 70. Personligt tror jeg på det sidste, da jeg tror, at Blizzard vil have, at alle skal opleve det nye act 5 startende som level 60-character (medmindre man starter helt from scratch), mens man stille og roligt får adgang til de nye skills – det bliver en del af oplevelsen i samspil med ny historie og act og nye monstre og hovedfjende.
LØSE TANKER PÅ FALDEREBET: LADDER & PVP?
I forbindelse med ovenstående glemmer nogle måske at tænke ’jokeren’ ind i det store billede; ladder seasons. For udviklerne har op til flere gange givet udtryk for, at ladder seasons er noget, de kigger meget på. Ladder seasons er lig med ladder resets, og skulle Reaper of Souls sparkes i gang med et ladder reset, vil mange helt sikkert være ligeglade med deres eksisterende characters og starte på en frisk.
Rygterne går på, at ladder kan blive en del af enten pre-patch til Reaper of Souls eller selve udvidelsespakken. Senest har Lylirra skrevet følgende på Twitter;
“We don't have any details to share about a ladder system right now. :)”
- Lylirra
https://twitter.com/Lylirra/status/370342903823863808 (https://twitter.com/Lylirra/status/370342903823863808)
Altså, ikke noget nyt ’lige nu’ – men måske til Blizzcon? I hvert fald vidner hendes tweet om, at der er noget i støbekedlen, hvad angår ladder. Personligt håber jeg på, at ladder kommer som en del af Reaper of Souls. Jeg vil gerne opleve spillets nye mekanismer fra starten på lige hånd med alle andre spillere, der skulle have lyst til at starte på en frisk ladder.
Og så til sidst; PvP? Skal det endelig være? Der er ikke sluppet nogen som helst detaljer ud angående dette til Gamescom. Men måske vi også her kan forvente noget til BlizzCon? Det ville være en helt ny dimension af spillet, hvor det i så fald ville åbne op for nye builds og jagt efter helt bestemte PvP-optimerede items. Jeg kan kun se det som en yderst tiltrængt tilføjelse, så vi ikke skal nøjes med det neddroslede PvP i form af 'Brawling'. Josh Mosqueira blev ganske vist stillet spørgsmål vedrørende PvP i Reaper of Souls, men svaret lød blot:
"Right now I have nothing to announce, but the minut we figure it out, the minute that we say 'yes this feels like it is an awesome PvP mode for Diablo' you guys, the community, will be the first to ones know.”
http://bit.ly/1bZiJ3O
Igen synes jeg klart, at der indikeres, at vi muligvis kan forvente noget i nær fremtid, og igen er BlizzCon mit bedste gæt.
Det var alt for denne omgang artikelserie. Tak fordi, I læste med!