Lær makroøkonomi istedet for det der pjattede erhvervsnoget
Det skal desuden siges at teorien om steady state er på lang sigt, dvs. kriser, konjunktursvingninger osv. er ligegyldige. Den fortæller noget om hvor et lands økonomi vil ende ud på lang sigt.
Bare vent og se når de store asiatiske lande har fået en lidt højere levestandard. Så flytter produktionsvirksomhederne til Bangladesh (Allerede der næsten alt tøj syes) eller andre lande hvor arbejderne skal have mindre i løn. Og det sjove er, så er det lige pludselig ikke kun vestlige virksomheder, men også de indiske og kinesiske virksomheder der flytter. Men nu er Indien jo stadigvæk noget af det fattigste så de kan nok holde den kørende et godt stykke tid endnu. Desuden skifter økonomien jo gradvis mod at være ren eksportorienteret, til at også at udvikle et eget hjemmemarked.
Kina har da også utrolig høje vækstrater, højere end Indiens, men jeg håber da ikke i lærer at værdsætte deres menneskesyn.
Desuden undrer jeg mig lidt over at du skriver de har haft vækst med faldende eksport, og et stagneret hjemmemarked. De har bare fyldt varehusene eller hvad? Hvis det er tilfældet, så falder deres økonomiske vækst jo snart eftersom ingen køber det de producerer og producenterne ikke har plads til flere vare på lageret.
Og at den vestlige verden er arrogant over for andre kulture er da ingen ting i forhold til andre landes arrogance. Det er i den vestlige verden hvor ytrings- og religionsfrihed er opstået og generelt er vores samfund meget mere tolerante end andre steder. Kinesere, Koreanere og Japanere har alle en idé om at de andre asiatiske folkefærd er underværdige. I Afrika slagter de hinanden fordi de tilhører forskellige stammer. Indien sidder klar med hånden på atombomben fordi de er muslimer i Pakistan. Osv. osv.
Der vil altid herske en os og dem mentalitet så længe man har med mennesker at gøre. Om det er så er dem der bor i den anden ende af byen, eller dem der bor på den anden side af jorden.
Jeg tror tolerance, respekt for andre kulture etc. opstår på individplan gennem uddannelse og opgdragelse og ikke ud fra noget geografisk eller nationalt tilhørselsforhold.