Ved ikke om det nødvendigvis forholder sig sådan, men ellers er det i hvert fald et billede af situationen:
Hvis et mob har et bestemt antal stacked resist 200 etc, så opnår den "immunity" hvorved den ikke kan skade, hvis så et mob har 300 res og får - 100 % vha. infinity, vil det ryge ned på 150, og dermed brydes immunitetsgrænsen og monstret kan igen tage skade, dvs at du med infinity kan tage langt de fleste mobs, men enkelte unikke mobs grænseværdi vil dog ikke brydes alene ved infinity.
Det forholder sig ikke sådan, -% resist virker præcis som +% resist gør og som bekendt giver 2 styks +50% fire resist i alt +100% fire resist (75% capped, 25% stacked) og ikke alene 75% fire resist.
Sagen er den, at så snart et monster har 100% eller derover i resist er dette immune, så vil infinity (og alt andet der fjerner resist) kun virke med en femtedel effektivitet indtil grænsen for immunitet (100%) nåes, hvorefter det er med fuldstændig effektivitetet.
Så vidt jeg erindre giver conviction fra infinity -85% resist.
85/5 = 17.
Dvs. alt med 117% lightning resist og derover kræver hjælp fra lower resist wand for at bryde.
Husk også at det hjælper heller ikke meget at monstre går rundt med 95-99% resist, da det er en faktor 1/100 til 1/20 skade du i så fald giver.
Det er dog sådan med netop lightning immunes at de færreste monstre der er immune ligger på 120% (de ligger ofte på 110, 120 eller 150), nogle få ligger på 150%, unique monstre kan også komme på ubrydelig immunitet da lightning enchanted og magic resistand giver +resist. Da de færreste ligger på 120%, allerede meget få omkring de 150%, så ligger de fleste af de immune monstre lige omkring 110% resist, hvilket er 50 fra de -85% resist og derfra fuld effektivtet, som således ender med 65% resist, hvilket er dejlig lavt for de fleste lightning sorcs.
Men som sådan ikke svært da aALT mere eller mindre er dupet!
Tænk på hvor få folk der egentlig ville være indehavere af enigma infi etc etc. hvis det ikke var muligt
Så vil da håbe de kan udrydde det i D3
Faktisk har Blizzard selv været med til at ødelægge en væsentlig del af spillet, men så igen, hvis der ikke havde været dupes var high runewords måske slet ikke blevet lavet, men lad os antage, at de var blevet lavet.
I så fald har Blizzard via deres special chests i Lower Kurast gjort, at runerne Ber og Lo/Sur faktisk er at finde der med en langt langt højere sandsynlighed end i resten af spillet, man ville sandsynligvis se firmaer der lavede 8 spillers spil, der løb Lower Kurast kister dag ud og dag ind via bots, som så samlede alle runerne sammen og ville så sælge disse på nettet.
Det ville for langt de fleste være den eneste måde at få fat i high runes på, således ville der stadig være alt for mange high runes, men nu ville de sandsynligvis koste irl penge, hvilket jeg synes er endnu værre. Igen tror jeg dog ikke vi havde set de der high end runewords, hvis det ikke havde været for dupe og i den forstand kan man jo sige, at dupe så ikke har reddet noget og vi havde måske fået nogle lidt mere håndgribelige runewords ligesom pre 1.10 runewords er.
Så givet det ikke var dupe der medførte Enigma og andre lignende high end runewords, så har dupe faktisk værret forholdsvist positivt for diablo, da ellers ville alle dem der ville punge ud sidde med high end runewords frem for at alle sidder med disse.
Men hvis det er dupe (og det tror jeg det er), som er grunden til at Blizzard overhovedet valgte så høje runer til enigma, infinity, osv. osv., så er jeg enig i, at vi havde været bedre stillet uden dupe.