Vi kender alle de forskellige begreber som f.eks. Baalrun, Pindlerun og Mephrun. Det er i disse 'runs', at folk oftest befinder sig, da det er her, der er størst chance for at finde nye items. Dét i sig selv bliver hurtigt en kedelig affære - at slå den samme boss ihjel igen og igen. Men sådan fungerer loot-systemet altså i Diablo 2, hvor alle items kan droppe, så længe en boss/mob har det rette ilvl.
Sådan bliver det dog ikke i Diablo 3, hvis man skal tro nedenstående
bluepost fra Bashiok:
Also that system of allowing any boss to drop any item in Diablo II really encouraged some very bad forms of gameplay. It devolved into doing 'runs' of the easiest or most efficient bosses. Not exactly interesting. It's something we're actively trying to avoid repeating with Diablo III, and not something we'd want to encourage in World of Warcraft.
Ud fra hvad dette må vi forstå det sådan, at de har tænkt sig at benytte sig af samme system, som der bliver brugt i World of Warcraft, hvor bestemte bosser dropper bestemt gear; altså hvor de har et forudbestemt 'loot-table'. På denne måde er man tvunget til at tage kampen op mod forskellige bosser for netop at finde det gear man leder efter, samtidig med at man ikke behøver at lede i blinde for at finde items der kan bruges.
Jeg tager imod dette med åbne arme, men hvad med jer? Hva synes I?