Diablo 3: Reaper of Souls > Build Guides

Party-Tank Monk v2.1

(1/2) > >>

Pecenetra:
Party-Tank Monk v2.1

Introduktion
Party Tank monk er for dig som gerne vil frem i flokken og stå og tage slag, demonstrere dine evner ved at at kunne tage monstrene læssevis af gangen i direkte kamp mens dit hold smadrer dem i løbet af sekunder.

Foruden at at kunne stå forreste i kampens hede, er monken nelig mester i at booste sit hold til deres ypperligste hvilket mere end rigeligt sikre monken sin plads og ret i et party selvom damage ikke er i fokus.

Fordelen ved buildet er den lette tilgængelihed af items, 80% næsten kan craftes og kræver dermed kun en del mats.

Skills
Skills fokusere på en ting primært, at øge dine medspillers damage mod monstre og ellers at holde dig i live og monstrene på dig.

Det betyder at jo mere og jo bedre du kan bruge dine skills des bedre.

Skill 1 + Rune
Din primære skill til venstre museknap bør være Crippling Wave + Breaking Wave som gør at monstre tager 10% mere damage, og det er din primære generator.

Skill 2 + Rune
Cyclone Strike + Implosion så du kan trække monstre fra længere væk.

Skill 3 + Rune
Din primære defensive skill er Epihany + Desert Shroud, de 50% ekstra damage reduktion er en fordobling af din Toughness, samtidig booster den din naturlige spirit generation helt vildt så du kan bruge Cyclone strike meget mere - dit første mål er at kunne holde den kørende konstant

Skill 4 + Rune
Din anden party booster er Sanctuary + Forbidden Palace som betyder at monstre omkring dig tager yderligere 30% damage. hvilket jo er der du skal holde dem.

Skill 5 + Rune
Her er der lidt plads til eksperimentering, Dash er en fin skill til at komme frem og ind, men længere oppe kan Serenity + Ascension bliver nødvendigt med al dit cooldown bliver det en næsten konstant immunitets skill

Skill 6 + Rune
Din Mantra og her er et par at vælge imellem enten kan du tage Mantra of Conviction + Overawe for op mod 26% mere damage til monstrene som dit hold sikkert vil bliver endnu mere glade for, eller Mantra of Salvation + Perseverance/Agility for den ekstra Toughness som kan blive nødvendigt i de højere lag.

Passive Skills

Harmony
Ganske enkelt den bedste toughness boost, den betyder at du får ca 60 all res per single res slot dit gear - stadig ikke lige så godt som de 100, men godt tæt på ved de slots hvor der er flere gode primære affixes at hente

Beacon of Ytar
cooldown - simpelthen

Unity
En party buff mere, lille men den er der stadig - råt omregnet giver den 6-8% med dette build til hver medspiller

Ellers er det om at få opbygget din Toughness og det er der en række af passiverne som gør, og unity kan også blive nødvendig at skifte for yderligere. Husk at Dodge er en god slat ekstra men stacker altså ikke additivt, 35% fra 2 steder er ikke 70% men lige omkring 57%. Hvilket er utrolig godt for ekstra Toughness men det booster ikke din Recovery og tæller ikke mod alt det der ligger på jorden. Det redder dig dog fra en del spyd og andet ranged.


Items
Toughness og atter toughness, og så Recovery er hoved formålet og så sikre dig mest muligt cooldown reduktion.

Head Leoric's Crown
Med så høj %-chance som muligt så du kan få mest ud af din Diamond som du sætter i her. Kryds fingre for den også har Dexterity, Vitality og Resistance er det single resistance så er armor godt her - andet nævneværdigt ved hjelmen er at du kan få crowdcontrol reduction - så er Nightmarish ikke så træls mere.

Shoulders Born's Privilege
Du skal bruge 2 items fra dette set, dette er den bedste mulighed. Husk at få 8% cooldown reduktion på og så ellers godt med Dexterity og Vitality og Armor/Resistance alt efter hvad secondary er.

Gloves
Faktisk er der ikke lige nogen krav her, bare få et par gode defensive handsker med Cooldown - Går du uden om Blackthorne så er Asheara's Ward et godt bud for dens 3 set bonus.

Bracers Aughild's Search
Den defensive bonus i dette set må absolut ikke overses, og du skal bruge 2 herfra. Dexterity, Vitality og Armor og en single resistance er igen målet her. Brug den sidte primary til Life on Hit.

Chest Aughild's Rule
For den sidste del af dette set, du kan også godt vælge Born's, eneste krav er at denne del må ikke være fra samme set som dine skuldre. Målet her er Dexterity, Vitality og Armor. Sidste bør selvfølgelig være de 3 sockets som tager sig bedst ud med 3 Diamonds eller 2 Diamonds og en Amethyst hvis du synes det er sjovere, men for din Recovery anbefaler jeg klart de 3 Diamonds.

Pants Captain Crimson's Thrust eller Blackthorne's Jousting Mail
Captain Crimson har hovedprioritet, men se hvad du kan finde af Blackthorne's - der er 3 slots hvor disse set krydser, og en af dem skal være Blackthorne's. Målet er den sædvanlige Dextrity og Vitality med Armor og så 2 sockets til Diamonds og en single resistance.

Belt Captain Crimson's Silk Girdle eller Blackthorne's Notched Belt
Som med pants, få Captain Crimson bonussen og ellers den bedste del af Blackthorne du kan finde. Ellers er det de sædvanlige Dexterity, Vitality og Armor/Resistance combo du er på udkig efter.

Boots Captain Crimson's Waders eller Blackthorne's Spurs
Sidste del af denne trio. Målet er stadig Dexterity, Vitality og Armor/Resistance som det passer sig.

Amulet Blackthorne's Duncraig Cross
Så har du 3 set bonussen fra Blackthorne og er ret godt sikret - Vil du have 4 set bonussen må du ofre en Aughild's del og få armoren fra Blackthorne's, men det burde ikke være nødvendigt da du med al din elite reduktion næsten ingen damage bør tage fra disse ground effekts og du har en tom skill plads at kunne bruge til counter disse samt arcane sentries.
En anden mulighed er The Ess of Johan eller en af immunitets amuletterne Arcane og Lightning kan begge være stride elementer som du ofte møder.
Med hensyn til stats så er det vigtigste Cooldown Reduktion, og ellers er der høj vitality at hente her samt mere Life on Hit, men om du vil have det eller socket er op til dig, personligt vil jeg gemme sockets til ringe.

Ring 1 Ring of Royal Grandeur
Du er nød til at have denne for at aktivere all set bonusserne. Kryds fingre for en med socket eller Cooldown Reduktion og rul Attack Speed om til den der ikke kom af de 2.

Ring 2 Bul-Kathos's Wedding Band
Her er ikke noget krav, men denne opfylder kravene bedst pt eftersom giver den høj life per sekund når du står der omringet men absolut ikke noget krav. Bare find en med cooldown reduktion og en socket og Dexterity.

Våben [ur=http://eu.battle.net/d3/en/artisan/blacksmith/recipe/borns-furious-wrath]Born's Furious Wrath[/url]
Ikke nogen vej uden om for at få denne set bonus uden at ofre noget andet. Målet er Cooldown reduktion, Dexterity, Vitality og Life per Hit - kunsten er at ramme 2 af cooldown/vit/life on hit og rulle damage om til den sidste. Socket den med en Amethyst og du er snart kampklar.

Off-hand
Enten et våben mere som det andet eller et skjold med ca de samme egenskaber. Dog mister du en del Life on Hit ved at gå den vej, men din Toughness og Recovery stiger markant. Husk at få Cooldown reduktion på.


Generelt er det om at få så mange defensive linjer som muligt, når du har rundet de 5000 i vitality kan du væle at skifte +vit på nogle af de armor dele som kun kan give op til 500 ud med life%. Udover det er der en del defensive secondaries at finde, Reduced Damage from Ranged er en af de mere afgørende at få, og ellers Crowd Control reduktion.


Legendary Gems
Gem of Efficacious Toxin der er bedre enighed om at hvis blot en har den så virker den for hele holdet - og den er perfekt for dig at gå med - med din lave damage bonus er den nuværende bug med den heller ikke et problem - rank 25 er alt du behøver.
Gogok of Swiftness Cooldown reduktion - intet andet har du brug for det så sørg or at få den med. Men husk at de 15% bonus tæller først når de er opnået og du starter cooldown på en skill.

Invigorating Gemstone og Moratorium lyder gode men bidrager ikke med noget nævneværdigt som du har brug for.


Paragon Points
Core
Max Movement Speed så du er sikker på at holde dig forrest. Er du slem til at brug meget Spirit så kan du kører den helt op, men ellers bør resten falde i Vitality/Dexterity som du nu finder det passende.

Offensiv
Cooldown Reduction er det vigtigste her, derefter Attack Speed - resten er ligegyldigt for dig.

Defensiv
Alt er godt her, men Life% og Armor% er dem som vil gøre størst effekt når du har dit fulde gear set så sats på de 2 først.

Utility
Life on Hit og så Resource Cost Reduction. Resten er ligegyldigt.


Spillestil
Dit mål er at føre an og holde monstrene samlet så resten af dit hold let kan fokusere deres skills på dem for højeste effekt. Derefter er det dit job at sikre monstrene koncentrer sig om dig og ikke dine medspillere.
Så sørg for at bruge din Cyclone Strike klogt og hold monstrene inde i dit Sanctuary - og ellers bare slå og slå og slå og lad vær med at dø. Buffed burde du nå op omkring de 100+ millioner i Toughness og omkring 60k Life per hit (20k mindre hvis du vælger skjold) som med alt din damage reduktion sagtens burde kunne holde dig i live.

Hver spiller på et hold øger monstres HP med 75% og du booster dit holds damage med 50-80% så effekten af at du kommer skal nok vise sig for dine team mates, specielt i 3-4 spillere grupper hvor du kommer til at sende damage i vejret i overbevisende stil.


Arbejder på en Offensiv version af buildet men det kræver lige at næste patch gider at rulle ud :P

Xenophon_:
Godt indlæg igen ;)

Lige lidt noter:
%Melee dmg redudction virker mod Arcane sentry(og måske mod jailer)
%Ranged dmg reduction virker mod Firechains
De to mest dødelig mob spells for en tank.

Den passive skill "Resolve" nedsætter ved hit AL mob (OUTPUT) dmg med 20%(for hele dit party), kan være rar at have ved gr35+ og især gr40+. At reducere output dmg fra mobs, kan hurtigt blive mere effektivt end armor og ele res, specielt når *diminishing return rammer dig.
PS. Crippling wave - Concussion rune nedsætter også mobs output dmg med 20% ved hit.

Dette er fra egne erfaringer:
Derudover så skal man huske på, at selv om dodge er kanon, så er det ikke hardcore toughness. Dvs. hvis et monster giver 30 mio. skade, hvilket slet ikke er unormalt for Rift Guardians i gr40+'ish og du har 60 mio toughness(=26 mio. hardcore med 57% dogde), så kratter du altså af hvis den rammer. Den sheet toughness man får med dodge er altså ikke effektiv toughness, men baseret på en udregning der gør, at hvis din dodge er på eks. 57%, så svarer det til at du kan "tage" op til 60 mio. af den dmg som mobsne sender imod dig, da du dodger 57% af deres angreb, men lad os sige at du står omgivet af en bunke mobs og to mobs i mob-gruppen slår meget hårdt, eks. 15 mio. dmg, og det er lige præcis 2 hurtige slag fra de to mobs du IKKE dodger, så er der altså en ganske reel chance for at din char kratter af med det samme. Har dog ikke selv prøvet noget der lignede dette.. så det er et meget tænkt eksempel. Men eksemplet med Rift Guardian har jeg prøvet, "bum" død med 57 mio. toughness og 57% dodge.
Dette er ikke for at tale ned om dodge(slet ikke, er selv kæmpe fan!), men mere for at forstå mekanikken.

Lige et sidste par noter:
Dertil, så er toughness kun en generel indikator, så hvis du har en meget lav ele res, f.eks. arcane, så vær bevidst om at toughness alene er baseret ud fra et overall gennemsnit af din armor og ALLE dine ele resistances. Har du en ele res der er meget høj, f.eks. Fire, så betyder det meget simpelt at Arcane dmg vil fjerne dit LIFE hurtigere en de 60 mio. toughnes antyder og omvendt vil Fire dmg du modtager fjerne dit LIFE langsommere en de 60 mio. toughness antyder. Det er dog sjældent at du som tank kun modtager én form for dmg i kampens hede, så dette er kun til en generel forståelse af mekanikken. Laver mobsne f.eks. svag fire dmg og høj poison dmg og din poison res ikke er så høj, så forsvinder dit LIFE ud fra en kombination af den mængde dmg de to elementer giver dig individuelt, dvs. du måske mister LIFE hurtigere end de 60 mio. antyder i den situation.

Armor dækker alle former for res, så en lav armor værdi er på intet tidspunkt ønskværdig, da den sænker din res mod alt :)

Den letteste måde at forklare dette på, men ikke 100% korrekt, er ved at se din overall skade reduktion som tallet 200(dvs. armor(100)+ele res(100) kombineret. En armor på 81,37% dmg red og en ARCANE ele res på 77,63% giver dig altså en defense stat på 159 af 200(mod Arcane), imens samme armor med 81,37% og en FIRE ele res på 81,63% giver dig en defense stat på 163 af 200(mod Fire). Det ser måske ikke ud af meget, men i de høje Gr's er det altså noget man virkelig kan tage og føle på ;)

Husk, at hvis din healing er koncentreret omkring LOH og ikke life regen, så er crowd control reduction (meget) vigtig, da frozen, stun og immobilize vil afholde dig fra at heale, hvilket kan blive fatalt. Hvis tanken kratter af, ja så er det ikke meget der afholder resten af et party fra at gøre lige så ;)

Lige en aller sidste ting for et build vedr. en ren support, crowd control tank. Drop critical hit og critical hit damage(også i paragons), samt +dmg på ringe og find et godt low dmg wep med de stats Pece nævner, hvis du vil overleve mobs med reflect dmg på højere GRs.


*Diminishing return: Det er den faktor der gør, at din armor værdi eller elemental ressistance værdi stiger mindre og mindre. For et værdi skifte a la 0 til 1000 stiger din % dmg red meget, men fra 10.000 til 11.000 stiger den kun lidt, så f.eks. 1000 ekstra armor giver eksempelvis 10-20% dmg red ved den første (0->1000), men giver så kun 1-2% damage reduction ved det andet scenarie(10.000->11.000).
Dette betyder at der kommer et punkt hvor det er bedre at fokusere på andre ting, som eks. elite dmg red, ranged dmg red, melee dmg red, healing, Life og mob output damage reduction.

pps. Min ColdAsIce monk er et rent defensivt build man kan tjekke ud. Nogen kan li' at spille i party med min monk, andre ikke :D men der er måske inspiration at hente. Min OrderOfLight monk er mere dps baseret, men holder ikke i gr35+, så den behøver i ikke kigge så meget på :p

Pecenetra:
Wow, fed tilføjelse der Xenophon, den med Melee reduktion og arcane sentries havde jeg ikke lige set - men bestemt værd at tage til sig. Muligvis String of Ears er mere nyttigt som bælte så for at counter arcane angreb frem for Countess Julia.

Hvad syntes du ellers om item valg, noget med at du har eksperimenteret længere og mere med dette build? Vælger du hellere fuld Blackthorne eller hvorledes?

Ulempen ved Resolve er at den ikke rigtig tager de der ranged dimmere som render rundt, men du har da ret i at den fortjener at blive nævnt.


--- Citat fra: Xenophon_ efter Januar 04, 2015, 08:16:28 pm ---Derudover så skal man huske på, at selv om dodge er kanon, så er det ikke hardcore toughness. Dvs. hvis et monster giver 40 mio. skade, hvilket slet ikke er unormalt for Rift Guardians i gr38+'ish og du har 60 mio toughness(med dogde), så kratter du altså af hvis den rammer. Den sheet toughness man får med dodge er altså ikke effektiv toughness, men baseret på en udregning der gør, at hvis din dodge er på eks. 57%, så svarer det til at du kan "tage" op til 60 mio. af den dmg som mobsne sender imod dig, da du dodger 57% af deres angreb, men lad os sige at du står omgivet af en bunke mobs og to mobs i mob-gruppen slår meget hårdt, eks. 20 mio. dmg, og det er lige præcis 2 hurtige slag fra de to mobs du IKKE dodger, så er der altså en ganske reel chance for at din char kratter af med det samme.
Dette er ikke for at tale ned om dodge(slet ikke, er selv kæmpe fan!), men mere for at forstå mekanikken.

--- Afslutning på citat ---
Jeg havde selv oprindeligt planlagt at tage det med, men det begynder bare hurtigt at lyde som om at dodge ikke bør tages med som du vist også selv godt kan mærke.

Men at lige få de 1-2 gange 30+% kan nu være guld værd i forhold til at undgå angreb fra alle siderne.

Xenophon_:
Det vigtigste først. Dodge er et MUST HAVE, som jeg ser det. End of discussion :) der kan vi ikke være mere enige, men om man vælger 35% eller 57% er så en vurderingssag, her mener jeg resolve f.eks. kan være lige så effektiv som at gå efter de 57%, begge vil være super selvf. men det bliver svært at lave, medmindre man ruller en hellfire amu?(men dette gør BT's fulde bonus svær at opnå)

String of ears er en super tilføjelse mod arcane sentry, hvis man ikke kan/vil køre med Countess amu.
Ranged mod firechains er lige så meget guld værd, men jeg ved ikke om der et item som giver meget ranged dmg red?

Fuld blackthornes har jeg selv fundet umuligt at undgå, dog med mit nye build ColdAsIce kan jeg måske smide det, når jeg finder den f'kcing 60% udgave af mit wep(!), men tvivler på at jeg vil gøre det, hvis jeg skal være 100% ærlig, but You never know. Tror dog at chancen for at jeg smider BT's full set bonus er på ca. 0.05% :D

Dit build ser helt fint ud, og er i hvert fald en god start(og min vurdering er at det nok godt kan klar op til Gr35), men hvor højt det kan gå ved jeg dog ikke, specielt fordi du bruger høj LOH og ikke så meget life regen, som jeg forstår det? Hvilket jo bringer os tilbage til vores lange diskussion omkring %crowd control reduction :D

Vedr. ranged attacks så er det rigtigt, men man må håbe man kan pull de fleste mobs, sørgeligt svar men jeg har intet bedre selv :p

Lige lidt stats fra min ColdAsIce:
Toughness: 69.000.000. (~45 mio. hardcore)
Armor: på 15.140 = 81,20%
Ele res har gns. på 1600 = 82%
Dodge: 35%
Elite dmg red: 42,13%
Ranged dmg red: 7%
Melee dmg red: 13,5%
Crowd control reduction: 58%
HP: 930k
Life regen: 70k (healer 5,3 mio. toughness i sekundet, dvs. fuldt liv/toughness på 13 sekunder)
LOH: 19k

DPS: 365k (Så lav som muligt pga. reflect dmg)

Ranged dmg red og melee dmg red er det eneste jeg har fokus på at øge pt.

Mit build gør at jeg ikke kan få 57% dodge medmindre jeg skifter til 2x 1 hands og tager passive "the Guardians Path". Men mit build fokuserer mere på ekstra "survival" via crowd control(Freeze) og 7SS(der gør mig urørlig i 2,3 skeunder) end på højere dodge og buffe party DPS og der skal jeg altså bruge min 2hander. Om ccr freeze delen i mit build holder som "end game" er jeg dog ikke sikker på.
Jeg har dog 10% party dps buff fra min mantra, samt ekstra healing også mantra via Innas full set bonus, hvilket gør at min dps party buff begynder at matche din, plus den ekstra healing.

Da jeg ikke selv har kørt dit foreslåede build kan jeg ikke direkte vurdere hvor godt det overlever, men det giver mere buff til party, hvilket gør at mobs bliver nakket hurtigere, der jo så gør at buildet den vej rundt har bedre chancer for ikke at kratte af. Mit build er mere hen imod ikke at kratte af overhovedet, ligemeget hvorlænge jeg skal stå der. Så det er jo to forskellige build typer. Jeg er ikke sikker på dit er et end game build, men jeg skal jo teste det først for at se hvordan det funker i praksis ;)
Jeg ved heller ikke om mit er end game, da jeg skal ha det "¤#&)!# våben før jeg definitivt kan sige noget om det.

Angående gem, så er Moratorium en sindssyg vigtig del for mit build, specielt ved GR40+.

Ps. vedr. gloves, så er Stone gauntles (10-20% for immobilize) eller Frostburns(hvis man kører nogen form for Cold), måske alternative valg.

Pps. Har du testet dit build, altså hvor højt den kan gå i GRs? Ville være interessant at høre :) og evt. smide nogen stats herind?

Pecenetra:
Har også skrevet flere steder at jo højere op du kommer så bliver Toughness mere afgørende for at man overlever, men ja kører hårdere på at holde buffs oppe frem for direkte overlevelse - strapper man fuld cooldown på er det jo muligt at hold Serenity kørende hele tiden og så kan du jo faktisk gøre som det passer dig indtil du glemmer at bruge den.
Lidt som smoke screen pt hos Demon Hunter... Så forventer lidt at der kommer et nerf af den.

Bedste form for overlevelse er dog immunitet.

Buildet her henvender sig også til at kunne gøre noget allerede i 2 player, når først der er 3 andre spillere inde og hvis man selv gør lidt, så er Forbidden Palace næsten nok til at forsvare man er med damage mæssigt.

Synes dog det er interessant du finder Moratorium så afgørende, ved godt det er 25% ekstra Toughness, men jeg har svært ved at se den gøre noget betydeligt ellers. Men nu må jeg lige selv prøve at se når jeg rammer en 40+ GR, indtil nu går 38-39 ganske ok, men der kommer nogle gevaldige hop. Uddover det så kommer der et voldsomt boost af Toughness i næste patch, alle affixes ruller 30% højere og life per Vitality øges jo også betydeligt.

Jeg tror dog meget af dit passer meget godt på den offensive udgave jeg går og kokkerer lidt på, men det må jeg se på når testing lige går igang.

LPS vs LoH er altid svært, der er fordele ved begge dele, men jeg har svært ved at se hvilke items man skal hive LpS op på frem for Toughness, LoH kommer naturligt på våben og kan sockets frem for en hel masse meget nemt. LoH tilbyder således bare en bedre sustain med de 30k fra bare et våben og para points med 1,5 attacks per sekund - end hvis du skal opnå det samme med LpS.

Men skal altså også lige lege lidt mere med det LpS :)

Navigering

[0] Emneindeks

[#] Næste side

Skift til fuld version