Diablo 3: Reaper of Souls > Diablo 3: Reaper of Souls
Sæson 5 Meta Game (Patch 2.4)
(1/1)
Lars:
Season 5 Meta Game (Patch 2.4)
Sæsonnen har nu været i gang i 23 dage ud af de forhåbentlige 3 måneder. Så vi er snart 1/3 af vejen. Jeg syntes personligt at jeg er kommet tættere på et "steady farming phase", hvor man i bund og grund laver det samme for at få højere gem levels til at lave caldesann's despair i sine ancient items og få en masse paragon levels. Det betyder også at Meta gamet nogen lunde er fastlagt for denne sæson.
Derfor vil jeg i denne post lave en nedbrydning af de vigtigeste ting i meta gamet for 4-player gruppe spillet i Greater Rifts som består af en Wizard, Monk, Barbarian og Witch Doctor.
Introduktion
Før jeg begynder på nedbrydningen af gruppespillet samt de individuelle roller. Så vil jeg foreslå alle, at man læser hele guiden, fordi det betyder meget at man forstår alles roller, selvom at man kun skal spille den ene rolle, fordi det kan hjælpe en til at forstå, hvad ens egen class gør og hvordan man måske kan gøre det bedre.
Som de fleste nok har fundet ud af indtil videre så handler det om Wizard og deres tornadoer fra Energy Twister, som laver utrolig meget damage, når man stabler en masse af dem oven på hinanden. Som det er lige nu, er de høje (75+) 4-player Greater Rifts nogenlunde optimiseret så meget som det nu kan blive omkring Wizarden. Det er derfor man har 3 supports, Monk, Barbarian og Witch Doctor som har forskellige roller der hver især hjælper Wizarden. Derfor har jeg valgt, at starte guiden med en forklaring på Wizarden.
Wizard
I denne sæsons meta game har vi en meget anderledes damage dealer i forholde til Hota Barben, Dart Doctoren og Static Monken. Wizarden er rimlig godt dækket hele vejen rundt på damage, survivability og mobility, hvilket jeg ikke vil gå i detaljer med, fordi det handler ikke om Delsere Mangum Opus Energy Twister men om, hvordan Wizarden skal spilles i en 4-player Greater Rift.
Selv med Wizardens høje survivability og mobility er der stadig et problem, når man skal gå fra en gruppe af monstre til en anden og destro højere difficulty, jo højere chance er der for at wizarden vil dø, pga. den måde de får survivability (Inner Sanctuary, Slow Time og APD). Det er derfor vigtig at man er opmærksom og virkelig lærer at kende sine styrker og svagheder.
Som tidligere nævnt så handler det om Energy Twister som har en nogenlunde stor AoE, men ikke stor nok til at man bare kan være ligeglad, med hvor man kaster dem hen. Pixel stacking, som det hedder er noget ALLE Wizards skal lærer, for at man kan opnå det fulde potentiale og jeg føler først at jeg er begyndt at kunne gøre det perfekt nu efter at have spillet buildet i 3 uger.
Jeg har uploaded en lille video, som viser hvordan man kan gøre det.
Energy Twister Pixel Stacking - Diablo 3
Som man kan se i videoen så stacker jeg op til 10 Twister i samme position på ydre siden af et hjørne. Det er netop vigtig at gøre det på ydre siden, fordi på den måde kan Barbarianen trække en masse monstre hen til tornadoerne, men man dræber den Elite pack man har stacked der. Wizards, lig ekstra godt mærke til, hvor jeg har placeret min mus, lige midt i hjørnet og ud i ingen ting, hvis du placerer musen før hjørnet så løber alle dine Tornadoer rundt i hele rummet. Det tager en del øvelse, men sådan er det jo med alt. Det kan også være en god ide at stå tæt på hjørnet, for at det virker bedre. LAD VÆR med at flyt musen for at placerer din Slow Time, når du har fundet det rette sted for dine tornadoer, du har ikke lyst til at miste dit sted for pixel stacking, da du kan have besvær med at finde det igen. Husk at Slow Time bliver placeret samme sted some dine tornadoer, hvis du har musen uden for mappet.
Der findet mange forskellige placeringer for pixel stacking på ydre siden, som vist i min video. Men der er også alt for mange til at jeg har tid til at filme alle sammen, så i må bare lærer jer frem, destro mere man spiller, destro flere hjørner finder man ud af kan bruges og så husker man dem efter hånden. Det er ikke nødvendigvis altid at det er mulig at man kan pixel stack på ydresyden af et hjørne, det kan også være muligt at gøre det inde i et hjørne. Der er mange der har set inder siden af et hjørne som den eneste mulig, men det er altså ikke sandt. Jeg har efterhånden fundet ud af at yder siden er bedre end inder siden, men det betyder ikke at man ikke skal bruge inder siden, hvis man har en god placering for det.
Barbarian
Barbarian er meget ligesom sidste sæson. Man har sit Ancient Spear og Ignore Pain. Men nu er Globe spawning også blevet en del af buildet, for at man kan hjælpe Wizarden med at spawn flerer tornadoer. Barbarian har tre roller. Det basale er at holde buffs oppe, hvilket er nemt, men stadig så vigtigt at det skulle nævnes her i guiden. Der er ikke noget værre end at ens Wizard dør, fordi Ignore Pain udløb. Det er derfor vigtig at du ikke løber for langt væk fra din Wizard, fordi det kan være rigtig farligt.
Når det er på plads så har vi det næste punkt, som dækker over de to andre roller Barbarian har. Pull og Globes. Når man har en stor gruppe af elites/champions/trash monstre, så spawner en Monk nok globes til at Barbarianen ikke har brug for at spawn dem, fordi Wizarden får nok Arcane Power og Power Hungry stacks samtidig med at de får Arcane Power on Crit fra alle monstrene. Så derfor er det vigtigt at Barbarian fokuserer mere på at pull monstre hen til det sted hvor Wizarden stacker sine tornadoer. Fordi det er ikke altid at monstrene kommer der hen af sig selv. I højere Greater Rift levels kan det også være end ide at trække elites af sted til en anden pack eller en større gruppe af monstre eller helt tredje en pylon, hvis man er så heldig. Det er både en kombination af at man har brug for flere monstre til at spawn globes, men også for at få så meget progress ud af det som man overhovedet kan. (Man vil jo gerne gøre det så hurtigt som muligt eller hvis man laver 90-100, så vil man jo gerne klare Greater Riften for at få gem upgrades og leaderboard placering.)
Det kan være svært at give en perfekt beskrivelse af hvordan man altid skal gøre det, fordi det er uendelig mange forskellige kombinationer i et rift level. Men øvelse gør mester og derfor handler det bare om at hele tiden se på hvad man kan gøre for at gøre sin rolle som pull bedre. På Enkle Champion packs og Rift Guardianen er en Barbarian og Monks rolle omvendt, her er det Barbarianen som spawner mange flere globes end Monken gør, fordi Barbarianen har skille rune på Hammer of the Ancient (Birthright) og Solanium. Derfor skal Barbarian non-stop angribe bossen, mens monken fokuserer på Cyclone Strike adds, hvis man har en boss som Hammelin, Saxxtris og The Binder.
NB: Når man skal få bossen til at stack ved et hjørne, hvor Wizarden kan pixel stack, kan det være man skal løbe væk eller teleport til byen, for at ens Ancients ikke stopper bossen fra at komme hen til dette hjørne.
Hvis man gerne vil spille support Barbarian og man har fået gearet til det, men stadig ikke har den store ide om, hvordan man skal spille, så brug Twitch.tv til at se, hvordan nogle af de andre streamers gør det. Jeg har kigget lidt på Empyrian fra ZE og han gør et godt job mht. at pull monstre osv.
Monk
Monken har den samme funktion som en Barbarian, at spawn globes og pull. Det er bare lidt anderledes i forholde. Man spawner flest globes når der er mange monstre i modsætning til Barbaren. Og ens pull er også andereledes i forholde til Barbaren, fordi det har en kortere range, men man holder alle monstrene tæt på Wizardens tornado, hvilket er vigtigt for at alt på skærmen dør. Der ud over så giver man Inner Sanctuary til Wizarden, det er derfor vigtig at position sig selv tæt på Wizarden og deres tornadoer, fordi så vil man altid give Wizarden Inner Sanctuary og man vil træk monstrene tæt på tornadoerne og så kommer der også en masse globes.
Monken har ikke den store rolle i forholde til Wizarden, når man flytter sig fra det ene sted til det andet, man har nogle buffs fra Mantras, men det betyder ikke det store, når man taler om at blive oneshottet eller ej. Derfor vil Monks tit bevæge sig forrest og få en god position for elite packs på ydre eller inder siden at et hjørne, så det er klar til at resten af gruppen kommer.
Monken er også grunden til at man vil gemme en pylon, hvis man er tæt på Rift Guardianen, fordi den ekstra Champion pack kan betyde alt, om man klarer bossen eller ej. Det er svært at give en eksat beskrivelse af, hvornår man skal gemme en pylon og bruge Nemesis til at få en ekstra pack. Men et sted over 90% er det meget garenteret, fordi man går ind i et hjørne og får bossen til at teleport der, så det betyder ikke så meget, om man skal backtrack en lille smule for at man kan tage pylonen. Monken spawner en masse globes med deres AoE når der er den ekstra pack, så det betyder at Wizarden kan have mange flere tornadoer.
Witch Doctor
Witch Doctoren er speciel, fordi man skal altid være mobil for at samle globes op til Wizarden samtidig med at man holder sine buffs kørende på sine allies og debuffs på monsters.
Witch Doctoren er også den ansvarlige overfor Pylons, om man skal tage den nu eller gemme den, som forklaret tidligere ift. Rift Guardian. Det kan også være farligt at spawn en ekstra pack, hvis man allerede har problemer med en pack der har nogle nasty affixes som Wizarden har svært med at klare. Derfor skal man altid vurderer og det hjælper specielt hurtigt at kunne spørge Wizarden hvis man evt. bruger Skype eller Teamspeak.
Koordination betyder rigtig meget, hvis man har en Conduit, Channeling eller Power Pylon kan det hjælpe rigtig meget, hvis man kan få en ekstra elite sammen med packen fra Nemesis Bracers, fordi man nemt kan få meget value ud af den ene Pylon.
Når man bevæger sig fra lokalisation til lokalisation, skal man prøve så godt som muligt at beskytte Wizarden (Det er vidst ikke alle support WD builds som bruger Illusory Boots, så man er nogenlunde lige så hurtig som Wizarden, så derfor bliver det ikke et problem at man løber for hurtigt for an). Men hvis man har et rift level med smalle døre og en spredt density, hvor der er mange monstre i de små døre og rumme, som gør det svært for Wizarden at komme rundt, så kan det hjælpe, hvis man bruger sit CC på monstrene for at Wizarden får fri passage.
Det gør selvfølgelig at man ikke kan være lige så hurtigt som Monken eller Barbaren, men det er kun godt nok, fordi hvis man bruger sit CC på de monstre som Barbaren og Monken skal pull, kan de blive immune til deres pull, fordi der i en tidligere patch blev gjort sådan så man ikke kunne lave perma CC. Derfor er der forskellige spells som overlapper hinanden og gør at man ikke kan pull dem og det gør det kun surt, hvis monstrene ikke friviligt kommer over til tornadoerne, hvor alt damagen er.
Tips til højere Greater Rifts
Til sidste er der en omgang tips til højere Greater Rifts, men også Greater Rifts generelt.
Hvis du har spawned en pack med Nemesis Bracers på bossen og den ikke er død inden bossen er. Så behøver man ikke dræbe den, hvis alle teleporter til byen, går til tidligere/næste floor eller bare løber langt nok væk, så skal packen nok despawn af sig selv. Men husk dette kan også ske, hvis du har spawned en elite pack med en Pylon længere væk fra bossen, så skal man ikke løbe for hurtigt væk fra den, fordi så forsvinder den bare.
Gems, hvis der er meget lag på serveren (prime time OP!), så lad vær med at bruge Pain Enhancer og Gem of Efficacious Toxin, de gør kun at det lagger mere.
For supports så undgå også at putte Paragon Points i Life on Hit og Area Damage på Utility, det kan også skabe lag og intet af det er nødvendigt for at man kan overleve og gøre sin rolle. Undgå derfor også Area Damage og Life on Hit på dit gear og Gems i våben. Jeg foreslår man smidder Diamond gems i sine våben, selvom man ikke laver så meget damage, kan det i nogle tilfælde når man prøver at lave en ny rekord, om man klarer den eller ej, fordi der er så få sekunder tilbage.
Håber det gav lidt stof til eftertanke, jeg tror inderligt at stort set alle kan lave 76-85, hvis de bare putter lidt arbejde ind i spillet og fokuserer på at blive bedre. Jeg har bevidst ikke lagt links til guides ind for, hvilke builds man skal bruge, men de kan ledt findes på Diablofans, Youtube og Icy-venis.
Spørgsmål og andet er velkommen! Discuss!
Krejsing:
Hej Lars
Fin post du har lavet. Jeg tillader mig lige at smide et link hvor det er forklaret med nogle ganske fine tegninger:)
X er der hvor man skal pege med musen og cirkel er de eksempler på hvor twisterne kan stacke og stå fast.
http://imgur.com/a/oOwgJ
Disse kanter og vinkler i mapsne findes over alt og man kan fx øve sig i tristam hvor der er et hav af punkter hvor de kan stå fast
Lars:
Super godt Krejsing. Jeg valgt kun at inkluderer det ene hjørne i min video, fordi de findes over alt på stort set alle maps. Nogle maps er bedre end andre mht. stacking, men man skal bare spille 1-2 dage med buildet for at lære det.
Man kan endda lære det, hvis man er support og spiller med en Wizard der gør det, fordi så ser man, hvilke hjørner han bruger.
Krejsing:
Det kræver lidt øvelse ja men vil næsten gå så langt at sige at det kræver mere af de 3 andre i gruppen uanset om de er supports eller dmg, da det er deres opgave at pulle mobsne hen til wizardens tornados og dette kan kræve en del øvelse.
Lars:
--- Citat fra: Krejsing efter Februar 09, 2016, 04:41:19 pm ---Det kræver lidt øvelse ja men vil næsten gå så langt at sige at det kræver mere af de 3 andre i gruppen uanset om de er supports eller dmg, da det er deres opgave at pulle mobsne hen til wizardens tornados og dette kan kræve en del øvelse.
--- Afslutning på citat ---
100% korrekt. Når man har denne taktik indgraveret i sin spillestil, er det ikke helt så nemt at finde en god gruppe, fordi de skal gerne kende og være god til at gøre det også.
Jeg oplever stadig at der er folk det trækker monstrene ind i et lukket hjørne, hvor man ikke kan pixel stack tornadoer. Mens jeg står ved et åbent hjørne og pixel stack'er.
Navigering
[0] Emneindeks
Skift til fuld version