Diablo 3: Reaper of Souls > Diablo 3: Reaper of Souls
Vitality vs Life%
(1/1)
Pecenetra:
Vitality vs Life%
Mange af os har sikkert siddet med overvejelsen om man bør gå efter Vitality eller Life%, så jeg tænker det vil være værd at kigge lidt på.
Først og fremmest skal det lige slåes fast at jeg her kun vil sammenligne mellem disse 2, trods de begge kan være der samtidigt, men dette er for at anvende færrest mulige affix slots på gear og få mest muligt ud af det ene affix slot. Er det muligt for dig at få begge, så er det naturligvis bedste valg.
Konklusion
Vi starter med konklusionen for dem som ikke gider resten alligevel.
Det er aldrig nødvendigt at vælge liv% over vitality på hjelm og amulet
Har du vit/liv% på alle items, skal liv% på 5 af tingene, men sætter du point i liv% på paragon skills eller har en amethyst i hjelm skal det kun være de 4 af dem, har du både amethyst og paragon så skal du ned på kun 3 af tingene.
Ser du bort fra Amulet og ringe skal du have liv% på 3 af tingene, medmindre du har paragon points eller amethyst så er det kun 2. Har du begge er det bedst at nøjes med 1.
Har du heller ikke vitality i dit våben så skal du kun have liv% på 1 item, med undtagelse af hvis du har amethyst i din hjelm og paragon points, så er all-vit vejen frem.
Hvordan du selv kan vurdere det
Du kan rimelig simpelt selv vurdere hvornår det er godt at tage liv% istedet for vitality, der er faktisk kun 3 tal du skal huske på:
4333, 5416 og 6500.
Tallene angiver hvor meget vitality du skal have før 15% life vil give mere end 650 vit. I forhold til ikke ancient items er det 3333, 4166 og 5000
Hvorfor det hænger sammen således
Først og fremmest skal vi lige slå fast at vit=HP. Hver karakter har cirka 300 HP som base, og så kommer vitality oveni. 1 vitality er 100 HP så simpelt sagt har du 3 base vit som ikke tæller med, Derfor kan du ganske enkelt regne din base liv ud fra din vit.
Det betyder også at man kan sammenligne vit og liv% direkte på items, der skal blot tages højde for om der er andre steder man får liv% fra.
Har man ikke liv% andre steder fra får man 10-15% i ren bonus. Men har man eksempelvis en Amethyst i sin hjelm eller fyldt op i liv% under Paragon, så falder den bonus til 8-12%. Har man begge dele falder den yderligere til 7-10%.
Så hvis du tager din samlede vitality og ganger med sats som passer til så får du hvor meget vitality det svarer til. Har du eksempelvis 25% liv fra paragon og 4706 vitality og en armor del med 12% hp på - så vil de svare til ca midten af de 8-12% effektivt (altså 10%). 10% af 4706 er 470 vit og 12% svarer til 565 vit, og kan igen vendes til at du kan rulle den 95 vit op.
Dette er også en af grundene til at amuletter og hjelme slet ikke kan svare sig i forhold til liv% og vit, du skal op over 10.000 vit inden det kan svare sig, hvilket er rigtig mange paragon points.
I den øvre liggende del har jeg sammenlignet alle muligheder for at få mest muligt liv, og bekæftet at det er tilfældet. I all vit til fældet med +15% på 3 af tingene og paragon points samt amethyst så ender du på det der svarer til 15.923 vit eller 1.592.300 HP. Skiftes den ene vit til 15% falder det til 15.808, og ændres den ene 15% til 650 vit falder den til 15.842.
Dette giver også en base vit på omkring 8400 (8250 fra items som er de indregnede og 150 som alle karakter har), så der er stadig et godt stykke op de 10.000 der som minimum skulle til for at noget som en amulet er bedre med liv% frem for vit.
Navigering
[0] Emneindeks
Skift til fuld version