Diablo 2 / LoD > PvM Guides

Hireling Guiden til v.1.13

(1/8) > >>

Pecenetra:
Hirelings Guide

Nu spørger du sikkert hvorfor dog i alverden det, og til det kan jeg kun svare at i PvM kan en god hireling eller mercenarie være ligeså vigtig som en karakter, og oftest give en god bonus.
Når det så er sagt er der en del som er i tvivl om hvordan hirelings fungerer og hvad de skal gøre med dem, så det vil jeg forsøger at komme lidt ind på her...

Først lige en gang credit, størstedelen af denne guidet er skrevet ud fra Ulimate Merc Guide V3.0 af Gaza0469 da størstedelen af det stadig gælder i dag, nu får i den bare på dansk og her :)

Hirelings Typer
Rogue Scouts
Desert Mercenaries
Ironwolves
Barbarian Mercenaries
De omtales samlet som hirelings her da de er hvad de hedder rigtigt, hvor mercenaries referrer til den enkelte som der beskrives

For fuld liste over Hirelings' stats på diverse sværhedsgrader tjek her. Ellers kommer der længere nede et udpluk for de forskellige

Generelt for hirelings

* Hirelings har ingen mana. +mana, mana steal, +energy osv. gør ingenting for dem, deres evne til at bruge skills afhænger ene og alene af sandsynlighed, som dog bliver bedre efterhånden som de leveler
* Hirelings har ligeledes heller ingen +vitality, deres liv beregenes ud fra deres level og det udstyr de nu måtta have som giver liv
* +Chance to Find Magic Items virker på hirelings, og hvis de dræber tilføjes din Magic Find til den de har. Du får dog ikke bonus af deres.
* Du kan også give dig Hireling portions, enten ved at droppe den på deres portræt, eller ved at holde shift nede og trykke på 1-4 alt efter hvor din portion er, modsat hvad mange tror virker det ikke i Classic (Tak til Herfelt for det)
* Hvis du giver din Hireling en mana portion vil han sige "tak", men ikke drikke den - istedet får du selv mana'en
* Items på Hirelings mister ikke durabillity hvilket gør Ethereal items til de foretrukne for dem
* Prevent Monster Heal virker ikke for hirelings, monstre vil stadig heale sig. Deadly Strike, Chrusihing Blow og Open Wounds virker dog
* Deres strength og dexterity indgår som ved en normal karakters i beregningen af damage og hvilke items de må bære
* De kan ikke bruger amuletter og ringe, samt handsker, bælte og støvler
* Ligesom du kan droppe en portion på deres protræt for at give den, kan du også droppe et item for at de skal tage det på, bærer de allerede et af den type giver de dig den gamle igen
* Synergies virker på hirelings, men de har ikke noget "skilltree" dog kan deres egne skills give bonus til hinanden, eller en ny erhvervet kan få bonus af dem de har f.eks. Prayer - Meditation
* Fordi de ikke har et "skilltree" kan de kun udnytte + all skills eller +skills til den specifikke skill de har ie. +3 Ice Blast fra Ormus Robe på en akt 3 Iron wolf, + fire skills virker også
* Items som giver nye passive skills virker også for hirelings, eksempelvis +Critical Strike fra Insight våbnet gør det muligt at lave critical strike. Hirelings vil dog ikke bruge nye aktive skills såsom Battle Orders
* Hirelings har deres egne frames for Hit Recovery, Cast Rate og Attack Speed med breakpoints ligesom en almindelig karakter
* Det er bedst at hyre dem på den først sværhedsgrad du får adgang til dem på, hirelings på Hell og Nightmare har nemlig ringere stats (lavere str, dex og hp), hvor hell er værst.  Det gælder også Akt 2 hirelings fra Nightmare
* Hirelings dør af poison, også i byen - så find en antidote til dem eller gå til en healer i byen hvis det begynder at gå galt, at drikke fra en brønd vil også kurere det
* De følger automatisk med når du bruger teleport, men flytter du dig på anden måde følger de med til fods
* Skønt de kan løbe hurtigere end dig (sjovt nok går de får det meste) vil de som regel komme bagud, kommer de langt nok væk dukker de op igen pludselig ved siden af dig - så gå kun tilbage og hent dem hvis det går helt galt
* Når de leveler vil deres maksimum liv blive sat til den ny maksimum liv ved den nye level og de vil derfor miste bonusser fra deres items, Battle Orders og Oak Sage indtil de har fået det regeneret ind igen
* De tager dobbelt damage mod bosser, og skader ikke fulde damage mod alle, hvor meget de gør vises af følgende:Vs.% af damageSpillere17%Hirelings25%Golems100%Minions100%Normal Akt Boss50%Nightmare Akt Boss35%Hell Akt Boss25%
* De kan ikke level højere end dig og kan heller ikke nå højere end level 98, men de leveler oftest hurtigere
* Hirelings kan kun få experience på 2 måder, du dræber et monster, eller de selv gør det, hvor til de så også vil få en bonus, se tabel nedenfor hvor de får mest experienceLevelOmråde1-11Akt 1 Norm12-18Akt 2 Norm19-23Akt 3 Norm24-31Akt 4 Norm32-36Akt 5 Norm37-43Akt 1 Night44-48Akt 2 Night49-52Akt 3 Night53-62Akt 4 Night63-73Akt 1 Hell74-80Akt 2 Hell81-83Akt 3 Hell84-94Akt 4 Hell95-98Akt 5 Hell
*Note dette er selvfølgelig kun som udgangspunkt og hvor hireling vil få mest ud af træne

Break points for cast rate og hit recovery kan du finde under hver enkelte hireling, for attack speed tjek siden Weapon Speed Calculator

Valg af hireling
Der er 4 forskellige former for hirelings at vælge imellem, hver har de deres fordel den mest populære dog nok akt 2 mercenaries for deres aura. 2 af dem fremstår som "Ranged" og kan angribe fra en afstand og give en god back-up, mens de sidste 2 er op foran for at kæmpe og gerne som tanks.

Problemet er bare at hirelings gerne følger dig og der hvor du går hen (bruger du teleport bliver det kun værre) og derfor hvis du fast spiller i et hold er det bedre for dig at vælge en ranged hvis du selv er ranged, og melee hvis du selv er melee, for så vil din egen position forbedre deres.

Spiller du dog for dig selv vil du som Sorceress hurtigt blive træt af at skulle flytte dig hele tiden når monstre kommer for tæt på og savne en tank til at holde dem lidt væk - mens du som melee vil kunne savne en ranged når Fallens eller Zealots begynder at løbe væk fra dig (en cold Iron Wolf fra akt 3 kan være en god hjælp, når han jo fryser monstre).

Så hvad du vælger afhænger helt af din spillestil, men oftest er de populære akt 2 hirelings at foretrække pga af deres aura som ikke kun gavner dem, men også dig.

Pecenetra:
Rogue Scouts


Kan hyres hos Kashya i akt 1 efter at have klaret Blood Raven questen (hvor du også får en som reward) eller efter du har nået level 9. De er almindelig bueskytter (som dem du ser rundt omkring i byen) og kommer med enten Fire Arrow eller Cold Arrow samt Inner Sight.

Rogues har en god AI som holder dem fra at gå i tæt kamp med de fleste monstre, de har dog en tendens til at vandre rundt efter at have angrebet et antal gange, ligeledes er det heller ikke til at sige om de angriber dem nærmest dig først eller dem nærmest sig selv - de holder dog gerne deres mål til det er nedlagt eller de begynder deres "vandring"

De er mest berømte for at kunne få Faith (til en højere Fanatiscm aura end Beast) og Harmony (Vigor aura) samt at de er rimelig lette at holde i live, life steal er derfor ikke nødvendigt, men en ret god ting.

De er også excellente til at aktivere CTC (Chance To Cast) ved Attacking og Stirking fra items hvilket gør Brand bue og Delirium attraktiv. Som en ekstra bonus vil Rogue som morphet til Delirium stadig skyde pile og (takket være kortere animationer) endnu hurtigere.

Breakpoints
Af breakpoints er Hit Recovery den eneste som er værd at bemærke, men husk at da hun sjældent bliver ramt har det ikke den store indflydelse, hun kan dog let ryge i en recovery animation da hun har ret lav liv (tjek her hvis du er i tvivl om hvad der menes med med det). For IAS breakpoints se under Hirelings Generelt.
FramesFHR%11010691382073265258641743600
Attributer
Rogues base stats er som følgende ved level 3
AttributeVærdiLife45Strength35Dexterity45Defense26Attack Rating235All resist0
Ved hvert level op får Rogue:
AttributeBonusLife+9Strength+1Dexterity+2Defense+8,5Attack Rating+22All resist+2
Når Rogue leveler øges hendes skills som følgende:
Rogue LevelSkills level31721031341651962372682993210351136124013431446154916521756185919622065216722712374247725802683278728902993309631* Note: Alle skills har samme level og listen markere de levels hvor hendes skills stiger, en level 57 Rogue vil derfor have level 18 Inner sight og level 18 Fire eller Cold Arrow alt efter type, ved level 59 stiger de til skill level 19

Udstyr
Buer
Det vigtigste item for en Rogue er uden tvivl hendes bue, uden den er hun ikke meget værd og det vigtigste er selvfølgelig en god damage og med en god attack speed, elemental damage hjælper selvfølgelig også, og en med dexterity er heller ikke at se ned på.. hvad du ellers kan finde på din bue er kun bonus.

Af kendte buer kan blandt andet nævnes:

Uniques:
Witchwild String en rigtig god bue, der udover sin almindelige damage har en Deadly Strike baseret på level, så omkring level 80 er det altid dobbelt damage, udover det er der Amplify Damage on Striking (trods kun 2% kommer den ret jævnligt) og 40 all resist. Bedst af alt er de 2 sockets til 2 Shael runer eller 15 ias jewels med andet godt. Kan med fordel opgraderes til elite versionen.

Goldstrike Arch "mini Windforce" med en lækker 50 ias og 200-250% ED.. Udover det har den også ekstra damage til både demons og undeads, og oven på toppen kommer en lille level 7 Fist of Heavens, den tæller ikke for meget men er rigtig rar mod undeads. Kan også med fordel opgraderes til elite versionen. socket? måske Shael eller en damage jewel, tjek hendes attack speed med resten af hendes udstyr.

Windforce en klassisk vinder blandt buer, som topper med den højeste max damage for buer, der er ingen grund til ikke at overveje den her, kun grund til at ægre sig over at buer ikke kan være ethereal...

Runewords:
Edge faktisk et okay lille runeword, specielt hvis du er melee og kan tage lidt slag. God attack speed life steal og lidt ekstra til dex, desværre har den kun damage mod demons, men dem er der jo også rimelig mange af rundt omkring. Thorns aura er ikke det stor plus, men er du på normal kan den sagtens vende et par monstre rundt uden du skal gøre noget.

Harmony nok det bedste low runeword du kan finde med Ko som højeste krav. God damage, bonus til dex, elemental damage oven i og så får du Vigor aura så du kan løbe lidt længere (så ville man ønske hun kunne følge med) og hurtigere. Desværre kan hun ikke bruge valkyrie skill fra den, og der er ingen ias, men den klarer sig rigtig godt.

Ice er en fin bue til hende, og giver masser af godt og alt du skal bruge i en bue, men hvis du vil spendere Jah+Lo på hendes bue, så kan du gøre det bedre - den ekstra cold damage til hendes cold arrow hjælper ikke ret meget alene.

Hand of Justice er meget fin ligesom Ice, men igen efter prisen kan du gøre bedre. Har du lyst til at stacke hende med Holy Fire aura er det her dog vejen.

Phoenix fire udgave af Ice, med endnu mere damage og Redemption aura (så kan hun snart ikke dø). Dog halter den virkelig meget på attack speed og jeg vil pga. det og prisen ikke anbefale den, men den virker...

Brand trods manglende Attack Speed, Prevent Monster Heal og den til tider irriterende Knockback når du er ved at slå på dem, så er det her faktisk en lækker bue, mest pga. Bone Spear som kommer rigtig tit. Explosive Arrows virker dog ikke til Rogue desværre - du vil se eksplosionen men de vil ikke tage skade af det. Anbefales? nej, medmindre det er en du spiller for sjov og har likviderne til det.

Breath of the Dying er nok den hårdest slående bue du kan få - altid lidt af en diskussion da du kan få andre buer som gør samme damage, og du kan opnå nogenlunde samme ias bps med andet udstyr, men buen alene så vinder den. Gider ikke nævne alt det gode ved den da det gælder næsten alt.

Faith, hvad der er godt til bow ama er godt til Rogue, det eneste der er sætte spørgsmålstegn ved er de 300% Bonus to Attack Rating - nogen siger de virker, andre siger de ikke gør og jeg kan ikke mærke forskel på om de er der eller ej. Buen er dog bedst hvis du kan udnytte Fanatiscm aura et andet sted end kun på hende. Angående stats så glem at de +1-2 all skills, som nævnt tidligere har hun kun Inner Sight og Cold/Fire Arrow og +1 skill til dem gør ikke nogen reel forskel, 1 skill og 13+ aura er det bedste du kan få, da level 13 Fanatiscm typisk sætter breakpoints til noget deleligt med 5.

Hjelme
Hjelme for Rogues betyder ikke det store, men det er en god kilde til ekstra mods og lidt defense. Hjelme er også en typisk kilde til life steal og lidt ekstra damage. Vigtigst er dog at den hjælper hende med at holde sig i live, så lidt resist og liv er alt sammen godt at få her. Giv hende en hjelm du vil give til en tank og hun skal nok holde dig ved selskab i lang tid.

Af kendte hjelme kan nævnes:

Uniques:
Vampire Gaze en typisk hjelm for hirelings, for tanks, for bowies og derfor også for Rogues. Life steal, og Damage Reduced slipper man bare ikke udenom, takket være det lave styrke krav kan du også opgradere uden store bekymringer, men det er ikke det store du får ud af det.

Crown of Thieves er lavet til Rogues (Rogue er en tyve klasse hvis du er i tvivl) og ser du på hvad den bringer dig vil du også se det med det samme. Alene de 25 dex er værd at skrive hjem til mor og far om, og den mængde life steal der er på er mere end nok til at holde hende i live næsten alle steder. Hvis du overvejer at opgradere den for hende, så skal den være ethereal og hun skal have ekstra styrke et andet sted fra du hun ellers ikke har nok.

Stealskull en simpel lille hjelm, igen med lidt life steal, og som en bonus lidt ias og hit recovery nok til at sætte hende 2 frames ned.

The Face of Horror kan sagtens gå, og giver også et godt boost til styrke hvis du har en god bue eller armor til at ligge som har for høj styrke krav for hende - du vil dog sikkert blive træt af Monsters Flee.

Giant Skull har super høj defense for sine krav, en voldsom tilførsel af styrke, og hvis du er heldig 2 huller at putte et par jewels eller runer i. En rigtig god hjelm, men når hun først kommer op omkring level 80 burde styrke ikke være noget hun mangler til bue eller armor. Dog en god hjelm stadig.

Andriel's Visage kan virke som en god hjelm da den både har ias og life steal og bruges til mange andre tank mercs, men ikke lige til Rogue. Problemet er at styrke og skills ikke hjælper hende og den negative fire resist er en pinsel, specielt i akt 3-4-5 på Hell, en Ral rune kan dog fixe det men hvis du har en Andy at smide på hende får du mere ud af at bytte den til noget andet.

Sets:
Tal Rasha's Horadric Crest er lige værd at nævne for sin life steal, liv og all resistance, resten kan ikke bruges, men det udgør en god basal hjelm for en Rogue.

M'avina's True Sight er en no-go. Det eneste du kan trække ud af den er 30 ias, selv hvis du tilføjer armoren får du intet ud af den. Hvis hun kun mangler ias og resten er opfyldt kan den godt gå an.

Runewords:
Dream hvis du vil stacke auaer er det her valget, du kan dog ikke få et våben med matchende aura til stacking, kun armor. Udover det får du lidt ekstra liv (5% hvilket ikke er meget), noget all resist og hit recovery. Kan godt gå an men ikke noget optimalt.

Delirium Det rygtes at delirium blev lavet lidt for sjovt, og var så overdrevet at den måtte have en negativ effekt og derfor Delirium morph. Den effekt er dog på ingen måde negativ for en Rogue, tværtimod, hvis nogen kan udnytte kraften af det morph så er det hende da hun får endnu vildere attack speed med hendes bue. Af andre nævneværdige ting er Confuse curse som gør det endnu lettere at takle større grupper da de falder over hinanden i stedet. God hjelm. Lav den i en Ethereal bugged Bone Visage hvis du kan komme til det.

120/45 teknisk set ikke et runeword men bruger sockets, er dog et godt valg hvis du bare søger mere damage. Oftest skal hun nok klare sig uden alt det ekstra liv og resist og høj defense så gå efter den. Skal den være helt utimativ så få en Jeweler's Tiara eller Diadem of Nirvarna med +30 dex.

Armors
Armor for Rogues er den sidste mulighed for at fylde lidt ekstra forsvar på, og ekstra mods. egentligt er der ikke så meget andet at gå efter end det samme ved hjelme, armorens opgave er at beskytte hende skulle hun blive ramt og ellers booste hendes damage. En rogue har meget svært ved at iføre sig de typiske tank armors da hun har en meget lav styrke medmindre hun får en heftig bonus fra hjelmen (måske endda buen). så gå efter lavere armore med nyttige ting.

Af kendte armors kan nævnes:

Uniques:
Twitchthroe altid en dejlig armor blandt bowies, finder du den ethereal kan du overveje at opgradere den, ellers burde du kunne finde noget lidt bedre hen ad vejen.

Iceblink Freezes Target er det eneste lige at fremhæve her. desværre skifter Rogue ikke selv mål og fryser flokken en efter en - men det er altid rart når de står stille.

Boneflesh hvis du lige mangler life steal, ellers er der Skin of the Flayed One til samme formål.

Rockfleece udemærket lille beskyttelses armor, kan evt. skiftes ud med en Shaftstop til samme formål men husk at hun ikke kan bruge den hvis den bliver opgraderet.

Crow Caw rigtig populær billig armor blandt bowies og gør det også rigtig godt for Rogue. Med ias, Open Wounds og 15 dex er det et godt boost til damage.

Atma's Wail høj defense, hit recovery og dex er godt alt sammen, personligt vil jeg dog tage Crow Caw over den

The Gladiator's Bane altid en fin armor, og kommer blandt andet med Cannot be Frozen som hjælper i de lidt køligere egne af spillet, høj defense og god damage resist hvis de nu alligevel skulle ramme hende, de 111 styrke har hun også ved level 85.

Tyreal's Might hmm... mangler du masser af styrke og resistance, så er det armoren, men så er det vist også galt hvis du har tænkt dig at smide den på hende.

Sets:
Der er sikkert nogle gode hist og her, men jeg kan ikke lige huske dem, se dem i forhold til rare og hvad du har, der er ikke noget ypperligt at finde her.

Runewords:
Duress en af de bedst low armors til melee og bowies. Cold damage, Open Wounds, Chrushing Blow og all resistance er de ting der er mest værd at fremhæve, samtidig er defense, hit recovery og den lille bonus til damage heller ikke dårligt, i en ethereal bugged er den ikke at pege fingre af.

Lionheart igen en lav armor som tilbyder det mest grundlæggende: dex styrke og resistance. Oven i det også lave req, damage og lidt liv.

Gloom all resistance 45 og lidt ekstra styrke, for pul+um+fal er det slet ikke slemt og så kan den få helt op til 260% ed. Er det svært på hell så er den altså god, men ellers ville jeg nok overveje Duress

Treachery 45% ias, mere er der ikke lige at sige der. Og så jo, for armoren kommer også med Fade, som bekendt giver en bonus til all resistance og damage reduction. Find en ethereal exceptional armor og bug den for en 400+ defense og hun kan snildt klare sig på hell med den (der gik lang tid inden jeg skiftede den).

Dragon Holy Fire aura og lidt dex (meget lidt!) og godt med styrke. Kan sagtens fungere men kun  hvis du vil have aura. De regelmæssig hydras kan dog være ganske morsomme.

Peace har aldrig fået testet denne armor, men jeg er sikker på at den er fin, det var først da SKT gentagende skreg op om den at jeg kom til at tænke på den. Se den som din mulighed for at lave en ekstra tank (Valkyrie - og hun kan tage nogle tæsk) og den giver Critical Strike til din Rogue - om Valkyrie virker er jeg ikke helt sikker på.

Prudence er det jeg kalder et affalds runeword, hvis du forsøger at bugge en armor og ender med 2 sockets, er her et godt bud til en Mal rune's pris. Har en god all resist og i den rigtige armor også over 2k defense, og så kan du endda selv bruge den da den reparer sig selv.

Fortitude man kommer bare ikke uden om den her, med +300% damage er den bare ikke til at stå for hvis man gør fysisk skade med et våben, samtidig er der all resist og liv alt hvad du skal bruge i en armor.

160/60 ligesom hjelmen af samme type, der er ikke så meget at tilføje, har du råd så brug da den, og gerne i en armor med noget andet nyttigt, ikke hit recovery eller liv. Jeg vil dog foretrække en Fortitude men det kommer jo an på attack speed også.

Udstyr Kombinationer
Hvis du alligevel sidder med midlerne til det, så er her et par forslag til hvordan du kan kombinere det hele:

Rå damage Windforce + 160/60 armor + 120/45 hjelm er en vild kombination. Hun egner sig bedst til Sorc's er er hurtig til at angribe mens du teler rundt. 125% ias giver dig mulghed for at nå 10 frames til attack, men så skal du også have Shael i Windforce. Skifter du til BotD i, Crusader/Hydra når du 10 frames ved 120% og 9 frames ved 215% så du kan undvære 45% i hjelmen for 45 max eller 27 dex istedet.

Faith build Forslag 1: Fortitude + 120/45 eller M'avinas True Sight med 15% ias jewel (hurtigere bue og du kan gå ned i 30 ias og bruge Giant Skull med 2*15 ias jewels). Er rigtig populær blandt melee fighter's og bowazons som gerne vil bruge Windforce (tak til Andromeda for det forslag), kan også bruges til Elemental druid for at booste bjørn. For at opnå 10 fpa skal du bruge minimum 35 ias (hvis du har Crusader/Hydra) og det vil sige det nærmeste du kan nå er 45% ias.

Forslag 2 du kan også lægge ias ned i armor og tage 160/60 eller 160/45/15 ias/max eller Treachery armor og pynte med Crown of Thieves for life steal eller Delirium for kaos. Selv kører jeg med Delirium og 120/45 i ethereal Black Hades armor, det giver en lille ekstra damage mod demons - men ellers kan armoren ikke rigtig anbefales på nogen måde jeg finder det bare morsomt. 

Rå power BotD bue + Fortitude + Crown of Thieves. I modsætning til rå damage så bygger den her på at du har Fanatiscm, så egner sig mest til zealer/smiter, har du Fanatiscm i level 22+ skal der ikke mere end 60 ias for at nå de 9 fpa for Rogue, hvilket er det højeste hun kan få, og det klarer BotD, Når vi ikke behøver ias kan vi fint holde os til Forti, og Crown of Ages tilfører en herlig bonus til dex samt life steal.

Med BotD får hun som level 83+ over 164 str, så en eth Crown of thieves kan opgraderes til Corona. Jeg bruger hende selv til min smiter og hun følger altid med, selv i über, og er rigtig sjældent hun dør. Du kan skifte armor ud med en 160/60 max som måske vil give lidt mere max damage, men gøre hende lidt mere udsat hvis hun bliver ramt. Hjelmen kan også skiftes til en Delirium, dog overskriver Confuse curse Life Tap curse og det kan jeg ikke have i über.

Frosty Ice + Ormus' Robes + Nightwing's Veil. Kører du Cold Arrow og vil gerne effektivisere hende er her muligheden, Sørg for at Ormus har 15% cold skill og Nightwing's omkring det samme. Skill på armor er ligegyldig da de passive som kan udnyttes ikke er mulige (Cold Mastery ville være awesome^^). Levetiden er dog ikke så lang på hende, så hold hende lidt tilbage.

*Note Husk altid at putte buen på rogue som det sidste, skifter du hendes armor eller hjelm, så tag buen af og giv hende den igen, ellers gør hun mindre damage!

- ville have lavet nogle links til items, men det kommer nok senere...

Pecenetra:
Desert Mercenaries


Kan hyres hos Greiz i akt 2, lige fra du ankommer til byen. De er nok den mest populære type af hirelings med deres auraer som gavner både dig og dem samt resten af et hold du nu måtte spille med. Desert Mercenaries har som navnet også antyder lagt navn til den generelle betegnelse for hirelings, nemlig "Mercs" eller Mercenaries.

Mercenaries har en rimelig AI som dog tit får dem til at kaste sig hovedløse ind i enhver kamp. Det er selvfølgelig rart med en Tank som ikke er bange for at angribe flokken, men tiltider kan de være lidt for kamp glade og bide over mere end hvad man kan klare - det betyder også at de er svære at trække tilbage hvis tingene begynder at se skidt ud. De kigger sig tit omkring i hele skærm området og enhver flok inden for en skærms bredde er et potentielt mål, dvs. ½ skærm mere end hvad du kan se.

Udover deres egen aura har Mercenaries også adgang til en lang række af våben som giver dem endnu en aura hvor de mest populære er Insight og Infinity, men også Doom og Pride.

Auraer:
Defiance Defensive på Normal/Hell, og giver en stor bonus til defense. De er de fødte tanks da bonussen til defense hjælper dem til at holde ud i meget svære situationer og gavner mest folk som gerne selv kommer tæt på, som Hammerdin, Nova sorc, Windy druid og selvfølgelig melee. En god solid følgesvend hvis du mangler en hårdfør tank uden de bedste items.

Prayer Combat på Normal/Hell, og giver en healende aura. De er gode til at holde sig selv i live, og dem omkring sig (dig), men de er ikke de bedste at sende ind i en flok da healing fra prayer er ret begrænset og ikke får den store effekt før senere hen, og når evt. parret med et Insight våben. De passer sig bedst til caster typer som ikke kan heale sig selv uden portions såsom Necro, Sorc, Trapsin, Hammerdin og Ele Druid. Jeg vil dog ikke anbefale en når du først kommer til akt2 på normal vent til omkring level 30+.

Blessed Aim Offensive på Normal/Hell, og giver en masse Attack Rating. Er lidt ligesom combat udgaven, bare endnu ringere til at holde sig i live - ikke at han dør let, men der skal ikke meget til. Hans primære opgave er at hjælpe dig med at ramme bedre, skulle du have glemt at få attack rating. Han egner sig bedst i et turbo løb gennem spillet hvor man kan få problemer med at ramme. Af reele builds ser jeg kun Melee Sorc som får noget ud af hans selskab.

Holy Freeze Defensive på Nightmare, og fryser monstre omkring. Langsommere monstre betyder at du kan bevæge dig hurtigere, som omvendt ias, og langsomme monstre er bare lettere at have med at gøre. Holy freeze bruges tit til Crowd control, altså så du bestemmer hvor flokken skal være og hvornår det er tid til at angribe. Han duer til alle slags builds (jeg kan ikke lige komme på et hvor han ikke gavner) men husk at Holy Freeze også kan fåes fra Doom runeword med mindre effekt dog.

Thorns Combat på Nightmare, returenere melee damage mod dig (eller nogen på dit hold) tilbage med forøget styrke. Hvorfor ham her ikke er på normal i stedet er mig en gåde, for når du først kan få ham så har monstrene så meget liv i forhold til hvad de skader, at det næsten er ligegyldigt når de rammes igen. Eneste brugbare sted jeg har set ham var hos en Summon Necro, kan muligvis også gå til Summon Druid men for begge vil jeg hellere satse på Bramble runeword hvis man ønsker Thorns.

Might Offensive på Nightmare, og øger våben damage (sværd, økser, buer og den slags). Han er favoritten mellem dem som angriber med våben, hvad han mangler i forsvar gør han op for i angreb og derfor direkte modsætnig til Defiance merc. Han egner sig bedst til karakters som Barb (WW, Concentrate og Berserk), Bowazons, Smiters, Zealots, Shape Druid, og Summon Necro/Druid. Til Hammerdin og Sorc virker han også udmærket til at dele det ekstra kraftige slag mod de monstre som de ikke selv kan skade. Singer Barbs? nej ikke lige...

Af gear er det tilladt dem at bærer en hjelm og en armor samt et våben af typen Polearm, Spear eller Javeliner - hvorfor man skulle ønske at give ham Javeliner er mig lidt af en gåder da han aldrig kaster med dem, og de derfor ikke kan komme til fuld udnyttelse og han kan heller ikke bruger Amazon Only våben. Det vigtigste for ham er et våben med en god høj damage, og dernæst en god armor med høj defense og så en solid life steal så han kan holde sig i live i lange tætte kampe.

Breakpoints
Du kan vælge som noget sekundært at give ham lidt ias, men det er ikke noget han skriger efter da jab i sig selv slår hurtigt nok, og omkring level 40 vil han jabbe konstant, der er dog lidt at vinde. Det er istedet bedre at sørge for lidt hit recovery så han ikke falder hen i kamp og bliver overrumplet. Ellers er mere liv og styrke altid en god ting.

Hans Hit Recovery breakpoints (tjek her/ hvis du er i tvivl om hvad der menes med med det) ser således ud:
FramesFHR%15014513912141120103094286078661425280
Som det kan ses skal der ikke mere end 60% FHR til for at næsten halvere hans recovery tid. uden noget er han ude i 2/3 af et sekund.

Attributer
Mercenaries stats opfører sig lidt forskelligt alt efter hvad type de er og om de kommer fra Nightmare, så her kommer to store layouts over deres levels


For Normal Mercenaries:
LevelLifeStrDexDefARResJabAura14043287140201240442971454013404631715561144548328160811560503491701012675513520175122279053373218514228105553843198162291205740552201833101355841662372033111506043772592233121656244892762433131806446100298264314195654711131528441521067491233373044162256950134354325417240715214637634541825572531573933654192707455168415386520285765618043240652130078581914544265223157959202471447523330816121449346762434583622255104876253608564237532508626375866524854952862739088672595715486284059068271588568729420927028261058973043593712936276097314509573305649629732465977431666664108334809976328688661083449510077339705681083551010279350727701183652510480362744721183754010682373766741193855510783384783761293957010985396805781294058511186407822801294160011388419844821310426151148943086184131043630117914418838614114465511892461912871411456801209448094689141146705122954999759114114773012497519100993151148755125985381038941512497801271005581072961512508051291015771101981612518301311035961135100161252855132104616116410116125388013410663511981031713549051361076541227105171355930138109674126110717135695513911069312901081813579801411127131324110181458100514311373213531121814591030145115751138711419146010551461167711416115191461108014811879014501171914621105150119809147911919156311301521218291513121201564115515312284815421222015651180155124868157612420156612051571258871605126211667123015912790616391282116681255160128926166812921166912801621309451702131221670130516413196417311332216711330166133984176513522177213551671341003179413623177313801691361023182813823177414051711371042185714023177514301731391061189114224187614701741401090193214324187715101761421118197814424187815501781431146201914524187915901801451175206514625*188016301811461203210614725*188116701831481232215214825*188217101851491260219314926*188317501871511288223915026*188417901881521317228015126*188518301901541345232615227*188618701921551373236715327*188719101941571402241315427*188819501951581430245415528*188919901971601459250015628*189020301991611487254115728*189120702011631515258715829*189221102021641544262815929*189321502041661572267416029*189421902061671600271516129*189522302081691629276116230*189622702091701657280216330*189723102111721686284816430*189823502131731714288916531*18* Kun Combat (Prayer) mercenarie får Jab over level 24

For Nightmare Mercenaries:
LevelLifeStrDexResHoly FreezeThornsMight14039249000024041251100003404327130000440442814000054046301610006404831181000740503320100084051342120009405336232000104055372520001140573927300012405840283000134060423030001440624332300015406445344000164065463540001740674837400018406949395000194071514150012040725242500121407454446001224276554660012367785748600224927958497002251178160517002261428361537002271678563558103281928664568103292178866588103302429067608103312679269629214322929370639214333179572659214343429773671032435367997569103253639210076701032537417102787211435384421047974114353946710681761143640492107827712546415171098479125464254211185811254643567113878313657445921148884136574561711690861365746642118918813657476671209390147684869212194911476849717123969314768507421259795158785176712799971587952792128100981587953817130102100169895484213210310216989558671341051041698105689213510610517109105791713710810717109105894213910910917109105996714111111118111011609921421121121811101161101714411411418111011621042146115116181110116310671481171181912111264109214911811919121112651117151120121191211126611421531211232013121267116715512312520131213681192156124126201312136912171581261282114131370124216012713021141313711267162129132211413147212921631301332215141473131716513213522151414741342167133137221514147513671691351392316151576140717013614023161515771447172138141231615157814871741391422316151579152717614114324*16151680156717714214424*16151681160717914414524*16151682164718114514625*16151683168718314714725*16151784172718414814825*16151785176718615014926*16151786180718815115026*16151787184719015315126*16151888188719115415227*16151889192719315615327*16151890196719515715427*16151891200719715915528*16151992204719816015628*16151993208720016215728*16151994212720216315828*16151995216720416515929*16152096220720516616029*16152097224720716816129*16152098228720916916230*161520* Kun Combat (Thorns) mercenarie får Jab over level 23

Note: Attack rating og defense er udeladt, da de er lidt underordnet, men de er ca. 50 under det som Mercenaries fra Normal har.
Udstyr
Våben
Det vigtigste stat for våben er som før nævnt damage, Polearms udgør dog de hurtigste (generelt) og med bedst mulighed inden for runewords hvorimod Spears har mere damage, men er et par frames langsommere - som nævnt er det dog ikke et nævne værdigt problem og de kan tit være bedre.

Af kendte Våben kan nævnes:

Uniques:
Bonehew Rigtig let at finde for det meste og et rigtig godt våben, trods det er den laveste unikke polearm i elite klassen, men helt op til 320% ed og så er der 2 sockets. Finder du den ethereal så tøv ikke med at give den et par damage jewels. Bone Spear fra den er også ret hyggelig.

The Reaper's Toll perfekt hvis du har problemer med physical immun da dette våben kaster Decripfy næsten konstant - det betyder at de bliver også langsommere, så en rigtig god kombination med Holy Freeze og andet Slows Target.

Tomb Reaver et rigtigt damage våben som også har en smule all resist, 3 sockets og laver små skeletter fra tid til anden. Lækker attack speed og lille mf bonus, Life after Kill er dog værdiløs. Dog et fremragende våben specielt som ethereal.

Hone Sundan bruges for chrushing blow. Den har 45 fra start, og med 2 gange Ber er det 85% som svarer til næsten hver gang - perfekt til at rive bosser med masser af liv ned. Er Yari unique som er et exceptionelt item og kan derfor findes allerede på nightmare. Selv uden Ber er det dog et godt våben som man børe overveje at opgradere hvis man finder det ethereal.

Arioc's Needle hvis du leder efter skills til at booste aura så er det her våbnet, med +4 all skills som maximum så finder du ikke bedre. Våbnet i sig selv halter dog lidt på damage siden fordi de ethereal med 4 skills er lidt sjældne at se. Kan dog sagtens klare sig på Hell med den.

Runewords:
Insight billigt og uhyre effektivt og så giver den Meditation aura på mellem level 12 og 17 - sammenlignet med det krævede runer så er våben damage enorm fra den her. Husk at Meditation har en synergi fra Prayer så en Prayer Merc med Insight våbnet vil heale dobbelt, guf for enhver caster type.

Infinity specielt brugt til characters som gør elemental damage da den nedsætter resistance. Conviction aura er level 12 og fjerner derfor 83% resistance, men fordi at resistance kun virker med 1/5 effekt når monstre er immune så kan du kun fjerne 17% fra disse - altså kun monstre med max 117 resistance får fjernet immunitet. - lightning resistance gælder på samme måde, men kun for lightning damage som Merc selv gør.

Obedience det her våben er genialt til en tank - den har alt der skal til. Fast 370% ed, FHR, str, chrushing blow 40% og lidt ekstra defense samt all resist og lave krav. Det eneste man kan savne fra den er life steal, måske en aura ekstra på toppen også.

Doom giver Holy Freeze aura, men kun som level 12. Den gør dog stadig samme effekt og tillader dig at vælge en anden aura fra Merc selv. Og nej du kan ikke bruge det til at give Holy Freeze Merc flere skills til hans aura, men der er + 2 all skills. Udover det er det et rigtig godt våben for enhver Merc.

Silence er ret sjældent men det er set og bruges typisk af folk som gerne vil samle skills til deres merc eller bare ikke havde noget bedre da det kan købes ret billigt på non-ladder. Stadig et effektivt våben dog, men man bør måske overveje Doom istedet hvis man bare godt kan lide de +2 all skills.

Breath of the Dying er den gode gamle klassiker af et våben til høj damage. Ethereal War Pike kan komme op omkring 1100 i max damage, og aldrig noget skidt våben for nogen.


Armor
For Mercenaries er det vigtigste ved armoren en god defense - jo højere jo bedre - og dernæst noget reduce damage og liv. Cannot be Frozen er også en uhyre vigtig ting hvis du er ret afhængig af ham, og armor er det letteste sted at finde det. Styrke og resist er heller aldrig en dårlig ting hvis det er noget han mangler.

Af kendte armors kan nævnes:

Uniques:
Shaftstop er bare generelt en god armor som tilbyder de 3 vigtigste ting; Defense, damage reduce og liv. Fang den ethereal og opgradér den hvis du kan og han bliver næsten umulig at slå ud.

The Gladiator's Bane var en meget overset armor fordi den er ret simpel, og som ethereal når den let over 2k defense og har den en god damage reduce og hit recovery samt Cannot be Frozen, men er ved at blive lidt af et ikon igen efter flere guides er dukket op med den. Stadig en god armor selv uden ethereal.

Arkaine's Valor 1-2 skills og høj defense det er nok. Desværre får han ikke noget ud af vitality og damage reduce på den er kun lige på den gode side.

Leviathan igen en rigtig lækker armor i stil med Shaftstop bare med str i stedet for liv, og masser af det. Absolut en god armor men kan desværre ikke være ethereal for den ekstra bonus.

Steel Carapace en høj defense armor der som ethereal starter lige under 2k defense som laveste. Den har lidt FHR og damage reduce men ikke noget nævneværdigt. Stryke krav på den er dog lidt høj så ekstra styrke fra et eller andet sted er et krav.

Tyrael's Might er en fin armor igen der med indestructible ikke kan være ethereal. Men den har stadig en del andre rigtig gode ting som Str og resist og Cannot be Frozen og så kræver den kun level 84, ingen str.

Runewords:
Gloom i en ethereal bugged armor kommer den her let op omkring 3000 def takket være sine 260% ed, og derfor kaldes den også af nogen for "mini Stone" (tjek evt. stone armor længere nede). en lille bonus til str og FHR og så en god solid all resist. Simpel og effektiv.

Prudence igen en af de simple runewords som kan skabe en solid armor for en tank. Det særlige ved den er dog at den har self-repair så den kan også bruges af på din egen karakter. Af nævneværdige ting er dog kun defense, FHR og all resist.

Lionheart en dejlig armor med bonus til styrke og dexterity og lidt resist. Samtidig har den en lidt defense og lidt ekstra damage, og så koste den ikke det vilde at lave.

Duress er en favorit armor i den billige ende blandt tanks, giver lidt ekstra damage, godt med FHR og Open Wounds samt Chrushing Blow. Endvidere har den Cannot be Frozen og lidt ressist.

Bramble bruges mest for at få Thorns aura, og armoren i sig selv gør sig fint på en Merc, men ikke det vilde.

Chains of Honor +2 all skills, Damage to Demons og lidt life steal og damage reduce. Den er god nok, men de 65% resist er nok lidt spildt, og han vil nok synes bedre om en anden armor, kan dog godt gå an.

Enigma er lidt som Chains of Honor med 2 skills og damage reduce, men giver tilgengæld den største str bonus i spillet og har lidt mere defense. Vil du have +2 skills i hans armor er det her en af de bedste valg.

Stone har som perfekt i en ethereal bugged Sacred Armor over 5500 defense, den har også 60 FHR som sender ham direkte ned på 8 frames i recovery og en lille styrke og resist bonus. Men defense er hvad der virkelig tæller på den her, og Merc kan næsten ikke rammes med en af de store fætre, en ethereal Ornate plate bugged kan sagtens gøre det også.

Fortitude masser af defense og endnu mere damage, liv, resistance og så lige chilling armor for ekstra defense - den her armor er lavet til melee characters og den mest brugte til Mercs og af god grund.


Hjelme
Hjelmen er det sidste sted til at få de bonusser du ikke fik i armoren, og der hvor du kan få den ekstra styrke skulle han mangle det for en armor. Med en lavere armor er det godt med en hjelm, ellers kan du godt klare dig uden.

Af kendte hjelme kan nævnes:

Uniques:
Crown of Thieves er altid rar hvis du mangler life steal, udover det har den en god defense og du får lidt ekstra dex som desværre ikke gavner andet end defense lidt yderligere.

Harlequin Crest skaber altid diskussion omkring Mercs, ikke desto mindre er den en god og billig måde at få +2 all skills og en god gang liv med lidt damage reduce - og det er jo lige sådan noget han kan lide. Finder du en ethereal af slagsen er det her næsten det bedste sted for den alligevel.

Giant Skull god defense, godt med styrke og 2 sockets. Ja det her er uden tvivl en god hjelm, bare husk at få life steal et andet sted fra så.

Vampire Gaze en god gammel kending for både life steal og damage reduce hvilket begge er noget der tæller meget.

Andarial's Visage 2 skills, 20% ias, +30 styrke, life steal og masser af defense. Det er jo alt du kan begære næsten. den negative fire resistance betyder ikke så meget, men modvirk den evt. med en Ral rune eller fire resist jewel.

Sets:
Tal Rasha's Horadric Crest fortjener også lige at blive nævnt for sine 10% life steal og bonus til liv. oftest også en af de hyppigste ting og en af delene som folk sjældent bruger fra Tal Rasha settet, men din Merc vil være vild med den.

Runewords:
Delirium igen en skills hjelm og med god defense - er dog ikke sikker på hvordan en act 2 merc opfører sig når Delirium slår sig løs.. den er dog populær for at skabe kaos og forvirring blandt monstre mens du går i dem (dvs de slår hinanden istedet for dig/merc) - jeg vil dog holde den til en act 1 merc eller act 3..


Udstyr Kombinationer
Hvis du alligevel sidder med midlerne til det, så er her et par forslag til hvordan du kan kombinere det hele:

Den typiske Insight eller Infinity våben + Fortitude armor + Andariel's Visage. De fleste bruger Mercenaries for at få deres aura og Conviction eller Meditation. Målet er at lave små hårdtslående tanks som gør det nemme at slagte sig igennem horderne. Deres svaghed er en manglende hit recovery, damage reduce og svaghed for cold, men så skulle din karakter let kunne udrydde flokken. Budget udgave benytter Gladiator's Bane og Vampire Gaze og retter svaghederne men gør lidt mindre damage.

Tanken BotD Ghost Spear + Stone Sacred Armor + Vampire Gaze. Han er bygget for 2 ting, damage og defense og du kan smide ham ind i næsten enhver flok og han vil komme mere eller mindre helskindet ud. For fuld effektivitet skal hjelmen sockets med en Cham.

Væbneren Pride våben + Enigma + Andariels Visage. Oftest laves dette på en Might Mercenarie og målet er at booste våben damage mest muligt, Enigma kan skiftes med Fortitude uden de stor forandringer hvis man ønsker han skal slå lidt hårdere og kan være en fordel når han også skal være tank for eksempelvis Bowazon, men for Summon Necro giver +2 til Might aura mere og hans armor betyder mindre.

For hjælp til at vælge aura på din Mercenarie - tjek 2. afsnit om Auraer.

Pecenetra:
Ironwolves


Kan hyres hos Asheara i akt 3, lige fra du ankommer til byen. Du vil også få tildelt en for at have returneret The Gidbinn i quest 2 (Bemærk at i LoD kan man kun have 1 aktiv hireling, så har du fået en Rogue Scout af Kashya i akt 1 eller hyret en Desert Mercenarie i akt 2 vil du ikke modtage denne belønning).

Ironwolves er mest kendt for at være dårlige, hvilket er lidt en skam da de skam kan være rigtig gode at have med. Ligesom Rogue Scouts er disse fyre ranged og de holder sig derfor på afstand og bruger deres magier. De fåes med enten cold, fire eller lightning skills og på normal er de, de hårdest slående hirelings du kan få med - og så behøver de jo ikke items for at klare sig.

Ironwolves kan godt have en irriterende AI, specielt fordi at de meget bruger deres lavere skills, f.eks bruger fire meget inferno hvilket ikke altid er helt heldigt og på Hell ænser de ikke om det monstre de angriber er immun over for deres damage og vælger en anden. De er dog de hurtigste til at trække sig så snart du selv begynder at løbe væk.

Til trods for at de har et skjold har de ingen block animation da block er slået fra for dem, mulighed for at have et skjold er kun for at øge deres mulighed for items med +skills og for yderligere defense. De vil dog bruge deres sværd hvis de kommer i nærkamp og ved lav level men det sker ikke så tit heldigvis. Takket være skjoldet kan de også få meget mf.

Skills
Cold bruger Ice Blast og Glacial Spike til at angribe med og har Frozen Armor til at beskytte sig. Det gør dem til de mest populære da de har endnu bedre defense end de andre Ironwolves, og så er det bare rart når monstre står stille. Ice Blast og Glacial Spike har desuden bilateral synergi så de gavner hinanden.

Fire bruger Inferno og Fire Ball. Før 1.10 var de dem med mest skade, men er siden gået ned og blevet de laveste. Endvidere er der ingen synergi bonus de 2 skills i mellem og de vil hurtigt synes meget sløve, de kan dog skade lidt selv på Hell så længe du spiller alene.

Lightning bruger Charged Bolt og Lightning. Deres stærkeste tidspunkt er når monstre løber helt op til dem, da de meget bruger Charged Bolt som har en god damage når alle bolts kan ramme som det sker ved nærkamp, desværre er de jo ikke så gode til det med nærkamp. Charged Bolt og Lightning har igen bilateral synergi.

For lidt sammenligning er her deres damage som level 95
Naked (uden udstyr)Cold IronwolfDamageIce Blast603-622Glacial Spike371-409- - - - - - - - - - - - - -Fire IronwolfInferno356-378Fire Ball364-401- - - - - - - - - - - - - -Lightning IronwolfCharged Bolt28-34 (x19)Lightning2-1217- - - - - - - - - - - - - -Equipped +8 skills (med udstyr)Cold IronwolfIce Blast883-906Glacial Spike657-705- - - - - - - - - - - - - -Fire IronwolfInferno468-493Fire Ball516-561- - - - - - - - - - - - - -Lightning IronwolfCharged Bolt54-60 (x24)Lightning2-1897Tallet i parentes henviser til hvor mange bolts der kommer og derfor hvor mange gange den damage kan opstå

Breakpoints
Det vigtigste breakpoint for Ironwolves er som med Sorceress deres cast rate, men hit recovery kan også være godt da de tit ryger i recovery hvis de kommer tæt på en flok.

Deres Cast Rate breakpoints er (tjek her hvis du er i tvivl om hvad der menes med med det):
FramesFCR%18017101615153014401360129011140
Deres Hit Recovery breakpoints (tjek her hvis du er i tvivl om hvad der menes med med det) ser således ud:
FramesFHR%1701651581413131812241132104696388671336232
Som sagt er hans hit recovery ret let at undvære, men vil du have ham til at være mere aktiv er Faster Cast Rate altså vejen frem.

Attributer
Ironwolves har de ringeste stats, de anses som ranged typer så liv er ikke det de har mest af, og heller ikke defense. De er heller ikke afhængige af attack rating, og styrke samt dexterity får de ikke meget af. Ikke desto mindre klarer de sig udmærket.

Ironwolf base stats er som følgende ved level 3
AttributeVærdiLife52Strength34Dexterity29Defense27Attack Rating140All resist4
Ved hvert level op får Ironwolf:
AttributeBonusLife+9Strength+1Dexterity+1Defense+5,25Attack Rating+7All resist+1,5
Ironwolf skills udvikler sig således:
IB=Ice Blast, FA=Frozen Armor, GS=Glacial Spike, IF=Inferno, FB=Fire Ball, CB=Charged Bolt, LI=Lightning
LevelIBFAGSIFFBCBLI320020206300312094004231125105332156216443197317544228428655259529756281063108673111731196835128412107938139413117104114105141281144151151513812471612616149134917137171510145318147181610155619158191711165920168201811176221179211912186522189222012196923191023211320722420102422132175252111252314227826221126241423792723122725152483282412282615258629251329271626893026133028162792312714312917289532281432301729LevelIBFAGSIFFBCBLI* Note: listen markere de levels hvor hans skills stiger, en level 57 Ironwolf vil derfor have level 19 Ice Blast, level 8 Glacial Spike og level 15 Frozen Armor hvis han er Cold.

Alle deres skills tages som "hard points", det vil sige at en level 95 lightning Ironwolf får en level 29 Lightning synergy bonus til sin Charged Bolt, og ikke kun en level 20.

Udstyr
Våben
Ved udstyr gælder det som med enhver anden magiker type at samle +skills, så deres spells bliver bedre, der er dog et par enkelte tilfælde, hvordan det kan diskuteres, f.eks om hvorvidt man bør få Redemption aura gennem en Phoenix.

Af kendte Våben kan nævnes:

Uniques:
Culwen's Point simpelt lille et-hånds sværd som har plus skills - i classic er det ofte brugt af sorceress for netop at kunne bruge skjold. Er ofte billige, men savner lidt FCR.

Hellplague okay til Fire Ironwolf da den giver +2 fire skills, Cold og Lightning vil ikke få noget ud af den.

Hexfire igen et lille simpelt våben, men som kun egner sig til Fire Ironwolf med sine +3 fire skills.

Azurewrath bruges for sin Sanctuary aura som er meget god i blandt andet Chaos Sanctuary og store dele af akt 1 og 2 hvor der jo er mange undeads. Og så har den jo +1 skill, men FCR må du undvære så.

Runewords:
Last Wish til hvis du er melee og alligevel er så velhavende at det kan være lige meget. De største fordele er level 17 might og op til 50% mf, chancen for Fade kan dog være rar nok men det kommer altså ret sjældent. Vil du gå denne vej, så sørg for at få en i et Crystal Sword, da Phase Blade næsten er umuligt at få på ham.

Phoenix du har 2 muligheder med denne hvis du vil have Redemption aura på ham så han bedre holder sig i live, og det er våben eller skjold. Den bedste udnyttelse af Phoenix får du dog ved Fire Ironwolf da han kan udnytte den reducerede fire resistiance.

Hand of Justice Ironwolves er de hirelings som kan auraer, og vil du fylde ham med Holy Fire aura er det her våbnet jo. Endvidere er der lavere fire resistance ved monstre til hvis din hireling er Fire, ellers er bonusserne ret små ellers.

Call to Arms bare lige for at nævne at den har +1 all skills og tit findes i Crystal swords som passer Ironwolves ret godt. Forvent dog ikke at han begynder at lave bo eller noget...

Silence er ret sjældent men det er rimelig godt med sine +2 all skills, recovery, mf, og all resist (ved level 80 mangler han dog kun 30 all resist på Hell). Igen kan det sagtens laves i et Crystal Sword

Lawbringer bruges for samme grund som Azurewrath, men har ikke +1 skill

Fortitude kan være et ganske glimrende våben med sin defensive bonus, all resistance og liv bonus, men mest for sin 25% FCR. Bemærk dog at på en Cold Ironwolf vil Chilling Armor ophæve Frozen Armor og have lavere bonus så snart han har rundet level 56 (og den kræver level 59)

Crescent Moon er et lidt populært våben - og jeg ved ikke helt hvorfor, men til en Lightning Ironwolf kan den vel gå an.

Honor en budget udgave af Call to Arms for en Ironwolf.

Spirit det siges at dette våben er lavet for Ironwolves, og jeg kan kun være enig da sværd og skjold er netop hvad der han bruger, og spirit våben er "næsten" altid til at få da de anses som snavs ret kort tid efter et reset, der findes dog ikke ret mange på non-ladder.

Armor
Desværre findes der endnu ingen armor med +2 skills og Faster Cast Rate, så du må vælge imellem +1 og FCR eller +2. Som sagt er resistance ikke de sværste at opnå da han ved level 80 kun mangler 30 all resist for max på Hell.

Af kendte armors kan nævnes:

Uniques:
The Spirit Shroud en enkel lille armor med +1 skill og lidt magic damage reduce. Udover det har den også Cannot Be Frozen, men siden den tilstand alligevel ikke påvirker cast rate er det underordnet - det er dog rart hvis han bliver fanget af en flok.

Skin of the Vipermagi excellent armor, og kan du komme i nærheden af den ethereal og opgraderet har du et godt bud på en endelig armor hvis du foretrækker FCR over skills, men tjek med Break points og resten af hvad du regner med han skal bruge.

Skullder's Ire igen en rigtig fin armor med +1 skill bare uden FCR. Istedet er der masser af Magic Find hvis du satser på at hireling får sidste slag.

Que-Hegan's Wisdom en rigtig lækker i stil med Skin of Vipermagi med høj defense armor der som ethereal kan runde 2k defense. Den har dog lidt lavere FCR så sikre dig det er nok til dit breakpoint.

Ormus' Robes er en fin armor igen der byder på ekstra skill damage, få dig en der passer til din Ironwolf's element og med en af hans skills, hvilken af hans angrebs skills du går efter er næsten underordnet, men husk at Inferno, Ice Blast og Charged Bolt er dem han bruger mest.

Arkaine's Valor 1-2 skills og høj defense det er ok nok. Desværre får han ikke styrke nok af sig selv til at bære den og vitality hjælper heller ikke så sats hellere på en lavere armor.

Runewords:
Stealth den simpleste lille caster armor og uhyre populær i starten af hver reset for netop det. Typisk vil du dog hurtigt kunne skifte den ud.

Chains of Honor en +2 skill armor med masser af resistance og lidt damage reduce. Den har også +20 styrke så du kan komme op og bruge Monarch skjold.

Enigma Den sidste +2 skill armor den her gang bare med rigtig meget styrke og masser af Faster Run/Walk som hjælper din Ironwolf med at holde afstand til flokken. Mf, Damage reduce og lidt ekstra liv fortjener selvfølgelig også at blive nævnt.

Fortitude Ligesom med våbnet er her en adgang til stor defensiv bonus og FCR. resistance er næsten perfekt for hvad du mangler for max på hell og liv bonussen er skøn, bare husk at den ikke er for smart til Cold Ironwolf.

Dragon Armoren til hvis du vil stacke ham med Holy Fire aura. Der er også en del styrke og lidt damage reduce heri.

Hjelme
Hjelmen er det ligesom med armoren ikke muligt at få både +2 skills og FCR, så overvej breakpoints og få noget mere damage hvis det ikke kan opnåes.

Af kendte hjelme kan nævnes:

Uniques:
Peasant's Crown også kaldt mini-"shako" har +1 skill, men resten kan ikke anvendes på hirelings.

Griffon's Eye +1 skill og FCR hvilket jo bare er perfekt. Hvis han tilmed er Lightning er her yderligere bonus til damage, et perfekt sted for en der er ethereal.

Harlequin Crest +2 skills og en god sjat liv med damage reduce også, det er jo lige sådan noget han kan lide. Finder du en ethereal af slagsen er det her det bedste sted for den alligevel.

Andarial's Visage 2 skills, +30 styrke og masser af defense. Det er alt hvad der er værd at nævne her, resten er ret ubrugelig men fint til lidt ekstra damage.

Runewords:
Delirium giver dejlige +2 skills hvilket er rigtig godt for de her fyre - Ironwolves kan dog ikke morphe til Delirium så hvis det sker vil de faktisk blive usynlige og stoppe med at kaste spells, de kan dog stadig slå med sværdet når de bliver omringet.

Dream hvis du vil have en Holy Shock aura, og kan give den smule resistance han mangler for att få max. Ellers er der ikke noget overvældende her.

Lore en af de nemme løsninger igen til hvis du lige savner en +1 skill og så har den lidt lightning resist og en smule damage reduce.

Skjold
Som sagt er det her de eneste hirelings som kan bære 4 items, hvilket betyder at de kan kan få mere mf, og at de faktisk kan bære et helt set (Isenhart's Armory). Husk dog at de her fyre ikke vil blocke med deres skjold, og at hvis du vil op og bruge 4 sockets som Monarch skal du have ekstra styrke på dem da de kun har 153 str som level 98.

Af kendte skjolde kan nævnes:

Uniques:
Wall of the Eyeless et af de altid populære bone shield type, denne helt lille byder på 20% FCR og lidt defense, et godt sted at starte på normal hvis du falder over det.

Moser's Blessed Circle har altid været populær blandt sorceress for sin gode block og resistance, men kun de sidste er relevant for de her fyre jo. Stik 2 perfekt diamonds i hvis du har problemer med hans resistance, ellers gå uden om det.

Lidless Wall nummer 2 i bone shield typen og den her gang er der tilføjet +1 skill til hvad Wall of the Eyeless har.

Head Hunter's Glory den 3. og sidste i bone shield rækken, og desværre har den ikke fået +2 skills, men istedet lidt resistance og mere defense. Den kan dog have op til 3 sockets og du kan fylde dem med Rainbow Facet's hvis du har lyst, ellers er der ikke noget at komme efter her.

Sets:
Sigon's Guard det mest populære og simple +1 skill skjold der er, og sjældent et problem at finde.

Runewords:
Phoenix hvis du vil have Redemption aura på ham og ikke valgte våbnet er her din sidste chance for det. Husk dog at for at kunne få et 4 socket skjold på må han have ekstra styrke eller den skal være ethereal, skjold kan jo også bugges for hvad det er værd.

Dragon til din Holy Fire aura Ironwolf, som den eneste af hirelings kan han jo få den ekstra bonus af at have skjoldet også.

Dream til hvis du foretrækker en Holy Shock her istedet, og kan give den smule resistance han mangler for att få max.

Spirit som med våbnet siges det jo at det er lavet til Ironwolves, så kan du få et så brug det.  Husk dog at for at kunne få et 4 socket skjold på må han have ekstra styrke eller den skal være ethereal, skjold kan jo også bugges for hvad det er værd.

Splendor et dejligt lille runeword med +1 skill, 10 FCR og noget mf - ikke det vilde men er let at komme til når du bliver lidt træt af din Sigon eller kun lige mangler lidt FCR for et breakpoint.

Udstyr Kombinationer
Hvis du alligevel sidder med midlerne til det, så er her et par forslag til hvordan du kan kombinere det hele:

Max damage Spirit våben og skjold + Harlequin Crest og Chains of Honor. Faktisk kan du skifte armoren med Arkaine's Valor og få en Rainbow Facet i, men fordi at den kræver så meget styrke er det umuligt at opnå hvis den ikke er ethereal, CoH giver dig mulighed for at bruge almindelig Monarch og så har den lidt damage reduce fra Ber runen. På en lightning Ironwolf kan Shako byttes ud med Griffon's Eye.

Overleveren Spirit + Harlequin Crest + Chains of Valor + Phoenix. Du kan bytte rundt på Spirit og phoenix, men ideen med dette setup er at få højere max resistance - bytter du om så skift evt. til Ethereal Arkaine's Valor da den har højere defense og kan få socket.

Den hurtige Spirit + Harlequin Crest + Skin of Vipermagi + ethereal Spirit, kan også kaldes den billige. du opnår her det højeste breakpoint for FCR (den ved 90, 140 er pt ikke muligt) og får stadig hele +7 skills. Spirits skal dog minimum have 60 FCR tilsammen (35 våben/25 skjold eller lignende). Det her er også mit typisk setup for ham, igen kan Lightning dog vælge Griffon istedet, men de fleste kører jo med Cold anyway.

Om du vælger Fire, Cold eller Lightning skal være helt op til dig, men sørg for at det er et element som komplimenterer dig. er du sorc så vælg en med et andet element, er du afhængig af lig (summon necro/druid, loot barb) så undgå cold da han altid fryser og det fjerner lig.

Pecenetra:
Barbarian Mercenaries


Kan hyres hos Qual-Kehk i akt 5, efter at du har løst anden quest. Der er ikke andre måder at få adgang til dem, men efter du har løst den vil du få muligheden for at hyre en men altså ikke blive tildelt en.

Barbarians er kendt for at være hårdføre tanks som med glæde kaster sig op i fronten, og disse fyre er ikke nogen undtagelse, udover højeste defense, højeste styrke og højeste damage (af melee typerne altså), så har de også den hurtigste regeneration. Hvor de andre typer tager 41 sekunder om at nå fuld liv igen, så bruger Barbarians kun 16,4 sekunder - altså næsten 3 gange så hurtigt.

Endvidere har Barbarians også som de eneste en 5% chance for critical strike og deres almindelig slag rammer 2 gange. Af skills bruger de kun Bash og Stun men de 2 er heldigvis også ret effektive i mange situationer og har bilateral synergi.

Barbarians er meget kamp glade og løber hellere end gerne ind i enhver flok de kan komme til og er forlader ikke før at du er så langt væk at flokken ikke kan se dig længere. De er ene og alene programmeret til at holde en flok hen længst muligt væk fra dig. Så er du selv melee må du nok forberede dig på at de ikke følger med når du råber "tilbage-tog".

Desværre bruger disse fætre ikke som rigtige Barbarians økser og hamre... men kun sværd. Det er også fint nok men de ville bare være fedt med andre muligheder - grunden findes dog nok i at sværd er de eneste våben som ligger op til at kunne være både 1- og 2-hånds. Gå dog altid efter et 2-hånds til dem da deres damage baseres ud fra 2-hånd selvom de ser ud til at slå med 1-hånd - og der skal meget til før 1-hånds damage er højere end 2-hånds.

Breakpoints
Som altid med en tank type er deres hit recovery ofte afgørende for godt de kan klare sig imod en større flok da at stå stille kan betyde døden.

Deres Hit Recovery breakpoints (tjek her hvis du er i tvivl om hvad der menes med med det) ser således ud:
FramesFHR%90877156275484863200
De har i forvejen ret korte recovery animationer men med blot 50% kan de reduceres til under det halve og dermed 5 frames, hvilket må siges at være ret kort så gå efter de 30/50% på dem.

Attributer
Barbarians har den højeste styrke som nævnt, de er de eneste som kan bære en almindelig Sacred Armor uden at skulle have tilføjet ekstra styrke (de skal dog op på level 98), men de betyder bestemt ikke at de har lav dexterity eller liv. deres liv er dog en smule lavere end dem fra Akt 2.

Barbarian base stats er som følgende ved level 14
AttributeVærdiLife40Strength74Dexterity45Defense51Attack Rating225All resist31
Ved hvert level op får Barbarian:
AttributeBonusLife+18Strength+2Dexterity+1,25Defense+10,33Attack Rating+10All resist+2,25
Barbarian skills udvikler sig således:
LevelBashStun191020112221242225322843325435643665387540764186449748108511185211954129561210571310581411621512651612661613681713701714711814741915782016802117* Note: listen markere de levels hvor hans skills stiger, en level 59 Barbarian vil derfor have level 14 Bash og level 11 Stun

Udstyr
Våben
Ved udstyr gælder det max damage og så defense. Find det største (altså højest damage) 2-hands sværd du kan og giv ham det. Udover damage er ting som styrke og lifesteal også rart. Medmindre et runeword kræver 6 sockets, så gå efter Colossus Sword da de har en højere damage end Colossus Blade.

Af kendte Våben kan nævnes:

Uniques:
Swordguard er et excellent sværd der byder på lige så meget deffensiv som offensiv. Der er dermed ikke helt oppe og give det store, men er mere all-around. Spiller du på ladder kan en eth være værd at opgradere.

The Grandfather god gammel klassiker med en fed max damage. mangler måske lidt ias, men det er nu ikke noget som de her fyre meget.

Doombringer igen en af klassikerne. Hvad Doombringer har at byde på ellers er lifesteal og endnu mere liv end The Grandfather.

Sets:
Bul-kathos Sacred Charge tja, så simpelt kan det gøres. det her er ikke noget super-sværd, men det kan sagtens klare sig.

Runewords:
Crescent Moon er et fint lille runeword som ikke koster alverden men stadig byder på gode stats. Static er som en anden chrushing blow, open wounds, ias og ignore target's defense er heller ikke at overse.

Oath igen en af de simple som byder på en masse godt. høj ias, op til 340% damage (hvilket er ret godt til prisen) og lidt ekstra som ikke har den store indflydelse. Desværre kan du ikke udnytte HotW charges, men når du ikke er druid er de sjældent værd at bruge alligevel.

Passion simpelt og ganske nyttigt. der er ikke noget vildt her, men bare lidt base et godt våben. Finder det tit svære at finde våbnet end runerne så ender tit med andet, men som nightmare våben gør det sig ganske udmærket.

Kingslayer har Vengeance, Prevent Monster Heal som det eneste ubruglige. Resten er ren guf, med god damage, ias, open wounds og chrushing blow. Der er ikke meget at klage over her udover måske Gul runen...

Last Wish din erstatning til en akt 2 might merc, lidt lavere damage, men mere markant damage. Hvad sværdet mangler lidt i damage (den er jo ikke over 400 ed) har den i Chrushing Blow og life tap sikre en god mulighed for lifestealing.

Eternity Kan nævnes for lidt forskelligt, men det som gør at jeg trækker den op er at den har Cannot be Frozen. Den ligger dog på den dyrere side hvor du burde kunne få bedre, men det er aldeles ikke et dårligt våben.

Phoenix en af de berømte 400% damage våben, og så har redemption som lidt mindsker behovet for lifesteal så længe du kan dræbe flokken hurtigere end de dræber dig. Men vil du bruge den her skal det være for damage og deadly strike.

Hand of Justice virker dyr, men ofte er runerne ret lette at komme til, spiller du non-ladder er de specielt. Du får her et rimeligt våben, med ias, godt med damage og deadly strike, og som toppen af kranse kagen lidt lifesteal.

Destruction fast og solid damage på 350%, chrusing blow og deadly strike tilsat en gang magic damage. Hvis du regner med din Barbarian som en kilde til damage er her hans mulighed for at hjælpe med physical immun også.

Breath of the Dying ja... Nok den mest populære og ikke helt uden grund for her er næsten alt man kan ønske sig. Eneste man kunne savne ved den er chrusihing blow til de helt store bosser.

Death her gemmer sig en lille dræber. eneste minus der er ved dette våben er en manglende ias, ellers er den som BotD og kan fikses i Colossus Sword. listet damage er lidt lavere, men effektive damage er noget højere og for det der svarer til 2 vex er det virkelig et våben der er værd at overveje. Savner dog lifesteal...

Silence er ret sjældent men det er rimelig godt med sine +2 all skills, recovery, mf, og all resist. Den mangler dog lidt mere damage for at være blandt de helt store, men så den som en bedre Bul-Kathos Sacred Charge.

Fortitude kan være et ganske glimrende våben med sin defensive bonusser, all resistance og liv bonus. Damage er heller ikke dårlig på den - men jeg ville hellere gemme det til armoren.

Grief har jeg aldrig set specielt til de her fyre, men en Phase Blade/Crystal Sword kan jo sagtens gøre det. Grief gør hvad grief typisk gør, og den gør det godt, rigtig godt endda. bare husk at få noget lifesteal og at damage er meget højere end der står...

Call to Arms er kendt for sin bo skills, men altså 40 ias og 290% damage i toppen og så lige lifesteal - ja der er alt det basale for et våben her og det vil jo gerne bruges.

Armor
Her er det bare høj defense som tæller, jo mere - jo bedre. Det kan dog være rart med ekstra ting som damage reduced, men fordi at han regenere så hurtigt er det ikke så nødvendigt, Cannot be Frozen er en af de bedre stats at få her.

Af kendte armors kan nævnes:

Uniques:
Shaftstop er bare generelt en god armor som tilbyder de 3 vigtigste ting; Defense, damage reduce og liv. Fang den ethereal og opgradér den hvis du kan og han bliver næsten umulig at slå ud.

The Gladiator's Bane var en meget overset armor fordi den er ret simpel, og som ethereal når den let over 2k defense og har den en god damage reduce og hit recovery samt Cannot be Frozen, men er ved at blive lidt af et ikon igen efter flere guides er dukket op med den. Stadig en god armor selv uden ethereal.

Arkaine's Valor god armor med fin defense lette krav, desværre får han ikke noget ud af vitality og damage reduce på den er kun lige på den gode side. Men gå efter en ethereal med 1 skill og han klarer sig rigtig godt - de er tit billigere end ethereal Gladiator's for folk vil have 2 skill.

Leviathan igen en rigtig lækker armor i stil med Shaftstop bare med str i stedet for liv, og masser af det. Absolut en god armor men kan desværre ikke være ethereal for den ekstra bonus. Jeg vil dog vælge styrke over liv.

Steel Carapace en høj defense armor der som ethereal starter lige under 2k defense som laveste. Den har lidt FHR og damage reduce men ikke noget nævneværdigt, at finde en bliver nok det sværeste.

Tyrael's Might er en fin armor igen der med indestructible ikke kan være ethereal. Men den har stadig en del andre rigtig gode ting som Str og resist og Cannot be Frozen.

Templar's Might nu kan Barbarians jo faktisk komme op og bruge den og kan findes som ethereal hvor ved den ligger omkring de 3k defense som minimum. Eneste der er værd at fremhæve ellers er dog den smule styrke den har og defense vs missiles.

Runewords:
Gloom i en ethereal bugged armor kommer den her let op omkring 3000 def takket være sine 260% ed, og derfor kaldes den også af nogen for "mini Stone" (tjek evt. stone armor længere nede). en lille bonus til str og FHR og så en god solid all resist. Simpel og effektiv.

Prudence igen en af de simple runewords som kan skabe en solid armor for en tank. Det særlige ved den er dog at den har self-repair så den kan også bruges af på din egen karakter. Af nævneværdige ting er dog kun defense, FHR og all resist.

Lionheart en dejlig armor med bonus til styrke og dexterity og lidt resist. Samtidig har den en lidt defense og lidt ekstra damage, og så koste den ikke det vilde at lave.

Duress er en favorit armor i den billige ende blandt tanks, giver lidt ekstra damage, godt med FHR og Open Wounds samt Chrushing Blow. Endvidere har den Cannot be Frozen og lidt ressist.

Bramble bruges mest for at få Thorns aura, og armoren i sig selv gør sig fint på en Barbarian, men ikke det vilde.

Chains of Honor 20 styrke, Damage to Demons, lidt life steal og damage reduce. Den er god nok, men de 65% resist er nok lidt spildt, og han vil nok synes bedre om en anden armor, kan dog godt gå an. De 2 skills tæller ikke for noget nævneværdigt.

Enigma lavere defense (kan runde 2k hvis lavet i en bugged Sacred Armor) men giver tilgengæld den største str bonus i spillet. Udover det har den en bonus til liv og en smule damage reduced. Men ikke lige en armor som kan anbefales at gå efter.

Stone har som perfekt i en ethereal bugged Sacred Armor over 5500 defense, den har også 60 FHR som sender ham direkte ned på 5 frames i recovery og en lille styrke og resist bonus. Men defense er hvad der virkelig tæller på den her, og han kan næsten ikke rammes med en af de store fætre, en ethereal Ornate plate bugged kan sagtens gøre det også.

Fortitude masser af defense og endnu mere damage, liv, resistance og så lige chilling armor for ekstra defense - den her armor er lavet til melee characters og den mest brugte til Mercs og af god grund.

Hjelme
Hjelmen er igen muligheden for at få det du savner fra armoren. Personligt går jeg efter at få mere styrke og damage, og så lidt ekstra defensive bonusser.

Af kendte hjelme kan nævnes:

Uniques:
Arret's Face Barbarian hjelmen, hvorfor jeg lige netop nævner denne skyldes at den har styrke, dexterity, FHR og lifesteal. Den har også en god all resist hvis du mangler det, og så en god defense. Det kan de andre Barbarian hjelme bare ikke konkurrere imod.

Crown of Thieves er altid rar hvis du mangler life steal, udover det har den en god defense og du får lidt ekstra dex. Kan anbefales at opgradere hvis du har muligheden specielt hvis du har en ethereal.

Harlequin Crest ja, godt med liv og så noget damage reduce - og så får man dem smidt i nakken alligevel når du kommer langt nok ind. Er da en fin hjelm indtil bedre dukker op, og det vil der...

Giant Skull god defense, godt med styrke og 2 sockets. Ja det her er uden tvivl en god hjelm, bare husk at få life steal et andet sted fra.

Vampire Gaze en god gammel kending for både life steal og damage reduce hvilket begge er noget der tæller.

Andarial's Visage 20% ias, +30 styrke, life steal og god defense. Det er jo alt du kan begære næsten. Den negative fire resistance betyder ikke så meget, men modvirk den evt. med en Ral rune eller fire resist jewel. Jeg vil dog tage Arreat's Face over.

Runewords:
Nadir ja, bare for at nævne en, og den her er den eneste som byder på nogle ordentlige bonusser for Barbarian

Udstyr Kombinationer
Hvis du alligevel sidder med midlerne til det, så er her et par forslag til hvordan du kan kombinere det hele:

Max damage Death CS + Fortitude + Giant Skull. Sockets bruges til Cham og og noget andet du synes at mangle. Mange kan godt li' damage reduce fra Ber, men jeg finder det ikke så nødvendigt, så hellere fange en 40/9 jewel da styrke tæller virkelig godt op. sidder du med uendelige værdier så er Death klart værd at skifte med en Last Wish.

Tanken Breath of the Dying + Stone + Arreat's Face. Egentlig er der flere valg med armoren hvor blandt andet Gladiators er værd at nævne for Cannot be Frozen så du slipper for Cham i Arreat. Men med en Stone Sacred Armor bliver han altså ypperlig mod selv de største flokke, en Fortitude gør det dog på ingen måde værre hvis du har sådan en til rådighed..

Navigering

[0] Emneindeks

[#] Næste side

Skift til fuld version