Log ind med brugernavn, kodeord og sessionslængde
collapse collapse

* Random Quotes

"Ahh, fresh meat!"
- The Butcher

Forfatter Emne: Ekspedition Mont Blanc - Europas Top  (Læst 5075 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Ekspedition Mont Blanc - Europas Top
« Dato: Juni 26, 2012, 09:32:06 pm »
Så er det ved at være oppe over igen!
Sidste års failure, hvor vi ikke nåede toppen på Mont Blanc, skal nu ændres til en kæmpe succes.
Vi starter turen på fredag kl. 02.00 fra Randers kører herefter til Geneve, hvor vi lige tager et par dage med sol, vand og hygge.
Vores tanke er at tage videre til Chamonix omkring den 5 eller 6. juli, hvor de sidste forberedelser til vores topforsøg gøres og så håber vi at toppen nås et sted mellem d. 10-15. juli.

Til årets bestigning er der blevet investeret i lidt nyt udstyr, regnskabet ser sådan ud indtil nu:

Vandrestøvler

899kr

Sovepose til -30 grader

2.999kr

Det var det mest basale og i alt er det løbet op i 11.695kr, heldigvis har jeg en del udstyr fra sidste år, så det har været en del billigere denne gang :)

Frem til afgang på fredag vil det stå på pakning af alt hvad der skal med på den lille tur og skal ikke plage jeg med alle detaljerne ;)

Jeg vil lige som sidste år prøve at ligge nogle billeder op løbende så i kan se hvad jeg går og fortager mig :) og forhåbentlig vil der komme nogle fede billeder ud af det igen i år.

På vej til toppen af Mont Blanc du Tacul

Vores soveplads på vej mod toppen af Mont Blanc

Opdatering følger ;)

Sv: Ekspedition Mont Blanc - Europas Top
« Svar #1 Dato: Juni 27, 2012, 08:33:10 pm »
På en mindre opfordring fra exzos, vil jeg prøve at skitser hvor meget udstyr der skal bruges til sådan en lille tur :)

Lad os starte med alt det basale.

Hue
Turtleneck (halsedisse, halstørklæde eller lignende)
Solbriller med min. UV-filter katagori 4
Skaljakke
Fleecetrøje
Svedtransporterende undertøj
T-shirts (gerne svedtransporterende)
Trekkingbukser
Trekkingtrøje/skjorte
Shorts
Hverdagstøj til når man ikke er i bjergene
Vanter/fingerhandsker
Vandrestøvler
Vandre/kondisko
Sandaler
Indersokker/vandresokker
Vandresokker
Kraftige vandresokker
Sovepose (typisk til minus 2-5 grader)
Lagenpose
Liggeunderlag, Thermarest er at foretrække
Duffelbags (100liter og 70liter)
Dagturs rygsæk
Vandflaske, gerne 2 liter i alt
Solcreme med høj faktor og læbepomade med solbeskyttelse
Toiletsager inkl. neglesaks
Håndklæde
Lommekniv
Personlig førstehjælpsudstyr
Kamera og stort hukommelseskort
Pandelampe med ekstra batterier
Pas, penge, flybillet mm.

Jeg vil tro jeg har fået det hele med. Nu til alt "hardwaren". Her er meget og måske også alt for meget. Klatre udstyret er personligt og derfor skal alle i gruppen have det med eller stort set.

Letvægtstelt
1 ascender
5 slynger
2 isskruer
Self-jamming hauling-system (Svarer til en tajle, der selv kan låse om rebet)
Kompas og GPS

Nu tror jeg, jeg har fået det meste med, men tænk så over at vi skal 6 afsted, hvor 4 af os skal forsøge at nå toppen, så meget af det skal gange op 4 eller 6 gange, hvilket gør det til ekstremt meget udstyr. Jeg vil se om jeg ikke lige kan huske at tage et billede af alt vores udstyr når vi er nået til Chamonix :)
« Senest Redigeret: Juni 27, 2012, 08:35:26 pm af Andrea8900 »

Sv: Ekspedition Mont Blanc - Europas Top
« Svar #2 Dato: Juli 04, 2012, 11:04:56 am »
Igår var dagen, hvor vi vendte snuden sydover.
Dagen startede kl. 01.00 i Randers og lidt i 02.00 kom vores kammerat med bilen, så vi kunne få den pakket, og så var det ellers bare at komme på E45. Med GPS’en sat til vores destination, havde vi en mindre køretur forude :)

Efter de første 850 km, i en tæt pakket bil, var humøret højt og vi glædede os meget til at komme ned til varmen :)

Planen er at tage et par dage i Geneve, for derefter at køre den sidste time til Chamonix og Mont Blanc, hvor vi mødes med de 3 andre i vores Mont Blanc crew.
Så hvis der er nogen, der kender nogle seværdigheder i Geneve, så hører vi gerne om dem. Tror bestemt vi skal forbi alle grejluderes slaraffenland; et outdoorcenter i 3. etager, hvor man eftersigende kan få alt hvad grejhjertet begærer.

Efter en mindre køretur igennem Geneve, fandt vi vores lille campingplads (den er kun 4 stjernet :) ) Den har pool, dog meget lille, men til gengæld ligger den lige ned til Geneve sø, så det er super nice. Aftensmaden blev spist på campingpladsens egen restaurant, men må desværre sige, at med en pris på godt 1000 kr., så var det bare ikke det værd :(

Aftenen blev brugt med et par øl og lidt vin og så var det ellers bare på hovedet i seng.

D. 01/07 vågnede vi til et kedeligt vejr. Regn, regn og atter regn. Så hvad skal man så lige finde på at lave, når vejret bare er dårligt?
Tjo en lille bytur er da ikke at tage fejl af. Her skal det lige siges, at det ikke var for at drikke, men bare at se byen og se om det var muligt at finde et sted, hvor der kunne handles ind, da vi ikke nåede det igår.
Det blev derfor til et spændende besøg i Saint Peter’s Katedral, samt en lille spadseretur igennem universitets parken.

Efter den mindre gåtur besluttede vi os for at tage hjem og på vejen finde et sted, hvor vi kunne handle det fornødende til aftensmaden. Så menuen endte med at blive Pasta Cabonara a la Geneve ;)
Uden opklaring i sigte for i dag, bliver resten af dagen brugt på at slappe af i teltet og på at få opladt computer, ipad og iphone :)
I morgen håber vi på lidt bedre vejr, så vi igen kan komme i vandet og bade og/eller bare nyde Geneve’s mange muligheder for at gøre en god handel :)

I dag d. 02/07, vågnede vi op til tørvejr, dog meget overskyet, men meget bedre end igår, hvor vejret virkelig viste sig fra en nederen siden :)
Så dagen er blevet brugt på en lille går tur inde i Geneve, hvilket blandt andet resulterede i et lille besøg på Starbucks, med en lille kop Latte til mig, kæresten fik et stykke lækker cheesecake og en mango/passions drik og min kammerat skulle da også lige have et stykke cheesecake og så en stor kop chokolade :)
Efter et par timer i byen gik turen til supermarkedet, da vi i dag faktisk havde mulighed for at komme i et rigtig supermarked. Aftensmaden endte med at blive grillet andebryst med råstegte kartofler, tomatsalat, aoli og hvidløgsbrød. Lige for at sætte tingene lidt i perspektiv, så bliver alt vores mad lavet på storkøkkener eller letvægtskogegrej.

03/07 - Endelig kom solen tilbage til Geneve ;) Hvilken har betydet på at vi alle har fået en kende sol på kroppen og nogen mere end andre (Undertegnede er endt med at blive lidt rød :) )
Selvom vejret har været godt, så skal dagen jo fordrives med noget, hvilket i mit og kærestens tilfælde har været en god bog og Jens’ at skrive lidt dagbog for vores ferie.
I middagspause blev der kokkereret lidt i det alternative køkken og det endte med en lækker omelet til frokost ;) Efter pausen var det tilbage til solbaderiet.

Hvis jeg lige skal komme med et indlæg til aftensmadstråden, så kan jeg sige, at vi i dag har fået marinerede svinekoteletter, med grillede tomater, champignon, peber, grillede kartofler samt hvidløgsbrød.
Og da vi spiste op til aften, regner vi bestemt med at vejret igen i morgen bliver fantastisk!

Håber ellers I har det godt og at forummet ikke er alt for stille, nu hvor jeg ikke er der :)

Opdatering følger :) Keep safe at home
« Senest Redigeret: Juli 04, 2012, 11:06:47 am af Andrea8900 »

Sv: Ekspedition Mont Blanc - Europas Top
« Svar #3 Dato: Juli 17, 2012, 11:16:37 pm »
Jeg ved godt jeg lovede en opdatering, men de netforbindelser jeg har haft i chamonix har ikke været til at arbejde med, så derfor kommer der her en lidt forsinket opdatering.

Fredag d. 06.07 gik vores tur videre til Chamonix og Mont Blanc. Heldigvis er der ikke mere end ca. 1 times kørsel fra Geneve til Chamonix, så det var ikke en ret lang køretur, hvilket vi alle var glade for.
Dagen blev brugt på at shoppe lidt og så bare lidt afslapning, lige til at overkomme. Der blev bl.a. købt ny vandreisøkse og vandrestave og ny neck gaiter.
Derudover så kom der jo lidt nye medlemmer til vores lille team. Min makker fra sidste års bestigning, samt hans kæreste og en veninde joinede os på campingpladsen og om aften kom min lillebror og hans hold også til campingpladsen.

Dagene efter brugte Jens og jeg på at akklimatisere (Vende os til den tynde luft i højden).

Mandag d. 09.07, Dagen for vores planlagte topforsøg, startede vi dagen med 2 timers morgen buffet og 2-3 timers spa og pool på nabohotellet, hvilket var utroligt forfriskende.
Ellers blev dagen brugt på fin pusning af grejet til bestigningen. Vejrudsigten blev tjekket en gang mere for at finde ud af om muligheden for at nå toppen stadig, var en mulighed. Desværre viste vejrudsigten at der vil være kraftig vind og lettere skyet, men ikke noget voldsomt.
Aftenen blev afsluttet på en god restaurant, da min makker fra sidste år, kæreste og veninden havde valgt at de vil drage et smut til gardersøen.

Tirsdag d. 10.07 startede dagen kl. 06.00, så vi kunne nå den første lift, samt det først tog op til hvor ruten for vores bestigning startede. I forhold til sidste år, så kunne toget ikke køre til det sidste stop og ruten mod den første del på den "rigtige" rute, var derfor lagt lidt om og betød 1-2 times ekstra vandring.
Jens og jeg lagde ud med et godt tempo og i løbet af en times tid var vi på den rigtige rute og på vej mod vores første stop på vejen hytten Tete Rousse.
Omkring kl. 11.15 trådte vi ind i den dejlig varme hytte, hvor vi tog os en vel fortjent pause, med en stor potion pasta carbonara.
Ca. en times tid senere var vi igen på vej videre til aftenens overnatningshytte. Den største forhindring på den sidste del, er et sted hvor der konstant er erosion af bjerget og derfor kan forkomme voldsomme stedskred. Derfor betyder det også at der hvert år sker ulykker her og sidste år døde der alene på dette sted 8 mand (ikke på samme tid, men hen over sommeren), hvilket også er en af grundene til at Petzl har ansat en mand til at tælle hvor tid der er folk der bliver ramt og hver gang der er en der dør.
Heldigvis havde vi ikke nogen problemer med at komme over og det sidste stykke op til hytten, blev forceret i løbet af 2-3 timer.
Lige omkring kl. 16 kunne Jens og jeg derfor checke ind i hytten, som ligger i 3800meters højde.
Det skal siges, at på vores tur op begyndte vinde at tage meget til, hvilket blev bekræftet, da en helikopter skulle bruge 3 forsøg på at leveret en big bag ved hytten.
Aftensmaden blev serveret kl. 18, så Jens og jeg valgte at hoppe i seng og sove en time inden vi skulle spise. Lige efter aftensmaden hoppede vi tilbage i sengen, da vi allerede skulle op kl. 01.45 for at spise morgenmad og afsted mod toppen.
Kl. 01.45 ringede vækkeuret og tror mig det var ikke særligt fedt. På med lidt tøj og så ellers bare ned og spise. Desværre var vinden taget til og det så meget at der ikke var nogen der turde gå mod toppen for lidt senere, så tilbage i sengen for en times søvn mere. Kl. 04.00 var vinden ikke stillet af endnu og vi tog igen en times søvn mere. Kl. 05.00 besluttede vi at nu måtte vi igang, hvis vi skulle nå toppen og nå ned igen samme dag. Fra hytten og til toppen er der ca. 5 timers vandring. Desværre var vinden ikke stillet af og ved at snakke med andre bestiger og guider i hytten, lød det til at mange også guider vil begynde at gå ned i løbet af de næste par timer, da de ikke vil kunne når til toppen og ned igen, hvis de tog afsted meget senere. Vi tjekkede derfor hvor meget det blæste ved at begive os op over en lille snekam, lige oven for hytten. Jeg vil sige jeg aldrig har oplevet en blæst lignende, det var så slemt at vi faktisk var ned og kravle. Vi valgte derfor at muligheden for at komme til toppen og tilbage igen i hel tilstand ikke var mulig og vi begyndte derfor vores tur ned. Skal siges jeg var rigtig træt af det, da det jo var mit andet forsøg og endnu en gang endte det med failure.
Turen ned var der ikke noget specielt ved, det skal dog siges at min brors team var på vej op idet vi kom ned og vi udvekslede derfor lidt info og lidt ekstra gear på vejen.
Aftenen blev brugt på en god restaurant og på et par øl.

Torsdag d. 12.07 omkring kl. 08.30 tikkede en tidlig besked ind fra min brors team, om at de havde nået toppen og de nu var på vej ned. Vi var ved at pakke sammen, da vi lige vil slå et smut forbi paris inden vi skulle hjemad.
Kl. 10 fik vi første besked om nattens lavine og vi kontaktede derfor straks min brors team igen for at høre dem om de var okay og der var ikke noget ved dem.
Resten af dagen blev brugt på at høre om lavinen og så se min bror i nyhederne, udtale sig om lavinen og læse på diverse nyhedssider.

Resten af ferien foregik i Paris og kan sige at det var en hyggelig tur med lidt kulturelt, men også lige et smut til Disneyland :)

Så for at runde det hele af, så har jeg stadig unfinished business med Mont Blanc og denne blog er langt fra langt på is. Der skal købes nyt udstyr til næste års tur og planlægges endnu en gang hvordan og hvorledes det hele skal gøres.

Sv: Ekspedition Mont Blanc - Europas Top
« Svar #4 Dato: Juli 18, 2012, 10:37:29 pm »
Lige lidt bonus info om, hvordan det er gået efter lavinen i Chamonix og omkring Mont Blanc.

Torsdag var dagen, hvor lavinen ramte og dræbte 9, efterfølgende er der sket meget mere.
Fredag blev 2 bjergbestiger hente ned med helikopet fra Mont Blanc massivet, de var frosset ihjel. De var vidst blevet fanget i en mindre storm eller bare af de kraftige vinde der har været på bjerget igennem længere tid.
Søndag blev 6 bjergbestiger, faktisk på samme rute som jeg selv har gået, hente ned med helikopet, da de var blevet fanget i en storm. Alle overlevede, men de blev alligevel blev fløjet til et hospital i Italien.

Så som i kan se er der sket rigtig meget i Chamonix og på Mont Blanc denne sommer.

* Medlemmer Online

• Dot Gæster: 627
  • Dot Skjult: 0
  • Dot Brugere: 0

There aren't any users online.
begyndt igen af frisser
[Februar 21, 2024, 09:49:33 am]

Sv: spille eller ej af frisser
[Oktober 29, 2023, 08:39:40 pm]

Sv: spille eller ej af MonsterPool
[Oktober 14, 2023, 01:23:07 am]

Sv: spille eller ej af frisser
[August 07, 2023, 09:40:53 am]

spille eller ej af frisser
[Juli 19, 2023, 09:16:15 pm]

Refresh History  full_page
  • mads-wm3: Bøh!
    Januar 20, 2024, 11:41:03 pm
  • MonsterPool: Back online!
    November 21, 2022, 08:12:14 pm
  • mads-wm3: Yes, det har vi - er du kommet ind på den endnu eller?
    Oktober 03, 2021, 08:03:54 pm
  • darkdk: Har vi egentlig en discord?
    September 27, 2021, 04:04:14 pm
  • RedMunch: Hvis nogle skal med kl. 17 så join discord eller tilføj mig på battlenet :P