Log ind med brugernavn, kodeord og sessionslængde
collapse collapse

* Random Quotes

"It takes more than a siege to stop me"
- Necromancer

Forfatter Emne: MonsterPools Cykelblog  (Læst 5276 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

MonsterPools Cykelblog
« Dato: Januar 09, 2013, 02:24:00 am »
Snart starter den nye cykelsæson og i den forbindelse vil jeg gerne dokumentere min træning lidt og de cykelløb jeg deltager i. Lige nu træner jeg op til skiferien, så jeg er fit for fight. Derefter gælder det cykelsæson'en.

Et af mine mål er at cykle 100 km solo på under 3 timer. Mon det kan lade sig gøre? :)

Her er en liste af de cykelløb jeg overvejer at deltage i:
21-04-2013 – En forårsdag i Gudenådalen – 90 km
28-04-2013 – Bakkeløbet – 117 km
09-05-2013 – Danmark Højeste Motionscykelløb – 185 km
12-05-2013 – Grejsdalsløbet – 200 km
26-05-2013 – Aarhus Rundt – 123 km
01-06-2013 – Fjorden Rundt – 105 km
16-06-2013 – TST Langelinie - 105 km
22-06-2013 – Styrkeprøven (Norge – Trondheim - Oslo) – 542 km
22-06-2013 – Race24 – 24 timer (3 på hold)
23-06-2013 – Hedensted Tour 135 km
23-06-2013 – Hærvejsløbet – 270 km
07-07-2013 – La Marmotte – 174 km
17-08-2013 – Sønderjylland rundt – 140 km
25-08-2013 - Ötztaler Radmarathon (Østrig) – 238 km
31-08-2013 – Marselis Cykelløbet – 100 km
07-09-2013 – Skive løbet – 100 km
14-08-2013 – Det Østjyske Bakkeløb 60 km

Som i kan se af ovenstående så er der en del at vælge imellem. Det skal nok blive godt.

Jeg vil meget gerne høre fra jer hvis i bor i Århus og omegn og er klar på at cykle nogle ture. Cykler for det meste alene og jeg får simpelthen ikke cyklet nok af de længere ture (+3 timer) desværre. Så det er en af de ting der skal forbedres i den kommende sæson.

Jeg vil holde for nu, det er sengetid.
« Senest Redigeret: Januar 29, 2013, 11:29:32 pm af MonsterPool »

Sv: MonsterPools Cykelblog
« Svar #1 Dato: Januar 29, 2013, 11:48:25 pm »
Dagens træning gik ud på at finde mit kondital / vo2max.

Testen jeg tog var ikke en hvor man måler iltoptagelsen, men derimod en watt test, der via en beregning er nogenlunde præcis i forhold til at estimiere vo2max.

Jeg startede med 10 minutters opvarming på ca. 200 watt. (level 9 på kondicyklen). Derefter startede jeg testen. Cyklede hele tiden med 90 rpm, hvilket jeg finder er nogenlunde optimalt i forhold til ikke at være for hurtigt (går ud over åndendrættet hvis man ruller meget hurtigt) og ikke for langsomt (som giver syre i lårene).

Jeg tog de første 2 levels i 5 min hver. Det er meningen at man skal tage 2 minutter i hvert level, men tog lige lidt ekstra på de lave, for at blive ordentlig varm. Startede på level 9 og fra level 11 var der 2 minutter på hvert level. Jeg endte på level 20, som betød at jeg ydede 407 watt ved 90 rpm. Dette kunne jeg holde i 89 sekunder.

Det var måske ikke helt optimalt at cykle kort tid efter at have spist alt for meget aftensmad, men det gik da.

Her er resultatet:

Kondital / vo2max på 66.

Jeg fandt en tabel for kondital og der står at et kondital over 52 er meget godt for min alder. For professionelle cykelryttere er 80+ meget godt. Lance Armstrong havde vo2max på 84 f.eks.

Tager nok samme test igen om en måned, så vil jeg da gerne ligge på 70. I så fald vil jeg skulle yde 432watt i samme antal sekunder og ved samme vægt. Hvis jeg lige smider et kg, så skal jeg yde 426watt. Det burde være muligt at opnå.

Alt i alt 70 minutters cykeltræning i dag (de sidste 30 min med 245watt i snit) og 40 min styrketræning bagefter.

Sv: MonsterPools Cykelblog
« Svar #2 Dato: Januar 30, 2013, 01:39:55 am »

22-06-2013 – Styrkeprøven (Norge – Trondheim - Oslo) – 542 km
22-06-2013 – Race24 – 24 timer (3 på hold)
23-06-2013 – Hedensted Tour 135 km
23-06-2013 – Hærvejsløbet – 270 km

Ja, du bliver i hvert fald nødt til at vælge mellem de løb dér. Det bliver vel kun ét af dem. Men det skal da helt klart være Norge-løbet eller Race24, fordi det er så anderledes end normal landevejscykling i DK.

Jeg ville nu gerne prøve at give cyklingen en indsats. Jeg er bare ikke ejer af den gode cykel, og derudover er mit primære ønske at komme i gang med løb igen engang, hvis mine knæ-behandlinger engang giver pote og et ønsket resultat. Men det kan være, at cykling ender med at blive det næste, når jeg givetvis må opgive løb helt.

Dagens træning gik ud på at finde mit kondital / vo2max.

Her er resultatet:

Kondital / vo2max på 66.

Det ser da ikke helt dårligt ud. Men ja; tung aftensmad er ikke det bedste før sådanne fysiske ydelser. Både hvad angår fornemmelsen af at være proppet, og at kroppen skal bruge energi på at fordøje maden.

Bliver spændende at se testen om en måned :)

Sv: MonsterPools Cykelblog
« Svar #3 Dato: Januar 30, 2013, 01:48:57 am »
Yes, du må i gang med at cykle for at holde formen ved lige indtil knæet kan holde til at løbe. Det er jo ikke samme belastning for knæet når man cykler, så forhåbentlig kan du holde til det.

Det er egentlig lidt lige meget hvilken cykel du har. Det er stadig god træning. Men hvis du bliver bidt af det, så skal du selvfølgelig have noget ordentligt.

Har ikke lige et hold til Race24. Var jo med sidste år og det var rigtig fedt. Mødte jo en ekspert indenfor cykling, som er dobbelt dansk banemester, som kom på mit hold. Det var helt genialt.

Vi snakkede om at vi måske ville køre Race24 igen hvis vi kunne få en rytter fra Saxo Bank med os. :P

Det kan være du skal med til Trondheim, så tager vi lige Styrkeprøven med 33 i snit. Burde være muligt alt efter vindforhold.

Ja, var ikke helt oplagt på den test i dag, så måske jeg får et endnu bedre resultat næste gang.

En ting der er en smule demotiverende, når man cykler i et træningscenter er at alle omkring en på de andre cykler laller for vildt når de cykler. Det er som om folk er bange for at svede lidt. Nogen pruster dog en del, men de ligger på 130watt i snit. Har nogen gange lyst til at sige til dem at de lige må komme op i gear. Pulsen skal jo gerne højt op for at det giver det bedste resultat.

I søndags da jeg cyklede 3 timer med 208watt i snit uden pauser, failede jeg, da jeg kun havde 1,5 liter vand med. Burde have haft 4,5 liter. Der var den ladeste pige ever. Hun kørte med 40 omdrejninger i minuttet og med 33 watt i snit. Det er 3 gange mindre end min hjerne. Ojojoj.
« Senest Redigeret: Januar 30, 2013, 01:50:43 am af MonsterPool »

Sv: MonsterPools Cykelblog
« Svar #4 Dato: Januar 30, 2013, 01:56:52 am »
Hvis jeg skal i gang med cykling, skal det være for alvor. Og så skal udstyret være helt i orden ;) Det er ikke det, jeg skal gå ned på.

Jeg kan godt følge dig i, at der helst skal være lidt gang i de andre, der sidder på cyklerne i et træningscenter. Jeg løb også bedst, når der var nogen der løb ved siden af mig, da jeg kunne løbe. Og det er egentlig det samme, når jeg en sjælden gang cykler ude i byen for at nå fra a til b; når der kommer op på siden af mig, kan jeg jo ikke lade være med at træde ekstra hårdt i pedalerne for at holde mig foran. Det er altid spas med lidt konkurrence - også selvom det kun er i ens eget hoved, at der er konkurrence ;)

Sv: MonsterPools Cykelblog
« Svar #5 Dato: Januar 30, 2013, 02:26:32 am »
Yes, er nu heldigvis oftest altid god til at motivere mig selv. Battler selvfølgelig altid hvis der er nogen, der tror de skal overhale mig når jeg cykler. Det går ikke. Så får de mit baghjul at se i lidt tid før det forsvinder ud af syne. Hehe.

Yes, vi må se på nogen cykler hvis det er. ;)

Sv: MonsterPools Cykelblog
« Svar #6 Dato: Februar 02, 2013, 12:32:48 am »
I går blev det til 70 minutters tempo med indlagte intervaller op til 350watt (2-5 min intervaller). 257 watt i snit.

Runkeeper:

I morgen er det nogenlunde rolig kørsel i 1 time. Så er jeg klar til søndagens 3 timers tur.

Sv: MonsterPools Cykelblog
« Svar #7 Dato: April 30, 2013, 10:10:55 pm »
Sæson'ens første løb er overstået.

Bakkeløbet. 117 km.

Jeg ville jo gerne slå min placering fra sidste år (62), men det viste sig umuligt. Jeg endte på plads 92. Problemet var egentlig at jeg havde cyklet 217 km alt i alt i dagene op til løbet. Det er ikke optimalt. 80 km torsdag til sommerhus med druk til om lørdagen og så cykle hjem lørdag med sprit i blodet (57 km). Så jeg var lidt kvæstet der søndag. :)

Så alt taget i betragtning er det ok.

Se mit gps track her:

Stats:
Km: 117
Tid: 3:35:52
Hastighed: 32,48 km/h

Resultat her:

Næste uge bliver den sygeste uge i denne sæson, da der er løb både torsdag (185 km) og søndag 200 km, hvor det sidste om søndagen er klart det hårdeste i dk.

Så en masse hvile og lidt småture må være fint indtil da (muligvis en 60 km tur i weekenden stille og roligt).
« Senest Redigeret: April 30, 2013, 10:12:16 pm af MonsterPool »

Sv: MonsterPools Cykelblog
« Svar #8 Dato: Maj 05, 2013, 03:04:27 pm »
Motion med alkohol i blodet er ubehageligt. Det er i hvert fald ikke noget, jeg har gode erfaringer med.

Spændende med løbet i dag for dig :) Good luck!

/edit

Kan forstå, det først er i næste uge :)
« Senest Redigeret: Maj 05, 2013, 05:03:01 pm af Camelo »

Offline iRubMyDuck

• Butterbiscuit
  • Indlæg: 6464
  • Køn: Kvinde
  • Waddle waddle
  • Respect: +13
    iRubMyDuck#2783
Sv: MonsterPools Cykelblog
« Svar #9 Dato: Maj 05, 2013, 04:12:11 pm »
Det er sgu sejt! Du må have vilje som en okse.  :)

Sv: MonsterPools Cykelblog
« Svar #10 Dato: Maj 05, 2013, 06:00:46 pm »
Yes, det bliver en vild uge, næste uge med de to lange cykelløb tæt på hinanden. Uff.

1 times tur i dag med fin speed:

34,2 km med 33,16 i snit.

Sv: MonsterPools Cykelblog
« Svar #11 Dato: Maj 11, 2013, 06:59:38 pm »
Danmarks Højeste Cykelløb overstået i torsdags.

185 km med mange bakker.

Der var ikke specielt mange tilmeldte på den længste distance (185 km som jeg cyklede), ca. 45 i alt.

Det gik ekstremt godt for mig - jeg lå fint i frontgruppen uden problemer og jeg regnede med  at kunne hive et top-5 resultat hjem.

Katastrofen skete efter ca. 23-24 km. Punktering - kaboom. Jeg fandt ingen sten eller huller i dækket, så det var noget besynderligt. Det tager noget tid at skifte slange og pumpe osv. så jeg var lige pludselig aller sidst i løbet, da jeg blev overhalet af de to bagvedliggende grupper.

Da der var pumpet luft i forhjulet igen, så var det i gang med den syge enkeltstart, der endte på ca. 150 km i alt. Det er ekstremt meget hårdere at ligge og cykle alene i forhold til at ligge i gruppe hvor man sparer op til 35-45% energi. I gruppe ligger man ofte og ruller / triller imens der arbejdes oppe foran. Det er simpelthen ikke muligt når man ligger og kæmper alene.

Det tog mig 10-15 km at hente grupettoen. Her fik jeg lidt luft i 1 minut og så kørte jeg fra dem igen. De kørte simpelthen for langsomt. Jeg ville prøve at indhente gruppe 2, hvilket viste sig at være en meget svær kamp.

Efter 1 time hentede jeg 4 mand fra 2. gruppe der var sat. Dem cyklede jeg med i en 30 minutter og kørte så fra dem igen, da jeg ville lave et sidste forsøg på at hente gruppen foran.

Det var umuligt. Der kom noget mere vind og en del stykker med modvind. Hårdt. Efter at have kørt 100 km alene, var jeg godt klar over at de sidste 50 km også ville blive alene. Der var nogle virkelig onde bakker og store passager med led modvind til sidst. Det er ikke lige det man har brug for, når man ligger alene og har smadret sig selv.

Efter omstændighederne klarede jeg det egentlig ganske fint, synes jeg selv. Jeg endte på en 14. plads (efter at have ligget klart sidst ved 23 km.) og der var omkring 35 der gennemførte. Endte 1 time og 10 minutter foran de bagerste, så har da kørt noget hurtigere end dem. Der var så næsten også 1 time op til vinderen, hvilket bare viser hvor vigtigt det er et ligge og køre i en gruppe. Er ret sikker på at jeg kunne have været med i top 3 hvis jeg havde undgået punkteringen.

Mine stænger er stadig ret smadrede, men der er jo nyt cykelløb i morgen, denne gang Danmarks hårdeste, Grejsdalsløbet på 200 km.

Jeg har ikke de vilde forventninger dertil efter en hård dag i torsdags. Jeg har heller ikke tilmeldt mig endnu og jeg kan se at der startes i grupper af 100 cykelryttere med 3 minutters mellemrum, så endnu engang vil jeg starte bagerst og vil skulle kæmpe mig op. Pt. ser det ud til at der kun bliver en 10 mand eller noget i den bagerste gruppe, så det bliver hårdt at hente de store grupper på 100 længere fremme, men det burde være muligt at komme lidt frem og finde en ok gruppe at ligge i. Har ikke lyst til at cykle 200km alene. :)

Stats fra Danmarks Højeste Cykelløb:

Længde: 185,71 km
Hastighed: 28,73 km/h (jeg lå med næsten 33 i snit efter 100km, hvoraf 70 var alene, så gik noget ned til sidst i vinden og pga. træthed)
Energiforbrug: 4359 kcal.
Højdemeter: 2352
Tid: 6:27:49

* Medlemmer Online

• Dot Gæster: 537
  • Dot Skjult: 0
  • Dot Brugere: 0

There aren't any users online.
begyndt igen af frisser
[Februar 21, 2024, 09:49:33 am]

Sv: spille eller ej af frisser
[Oktober 29, 2023, 08:39:40 pm]

Sv: spille eller ej af MonsterPool
[Oktober 14, 2023, 01:23:07 am]

Sv: spille eller ej af frisser
[August 07, 2023, 09:40:53 am]

spille eller ej af frisser
[Juli 19, 2023, 09:16:15 pm]

Refresh History  full_page
  • mads-wm3: Bøh!
    Januar 20, 2024, 11:41:03 pm
  • MonsterPool: Back online!
    November 21, 2022, 08:12:14 pm
  • mads-wm3: Yes, det har vi - er du kommet ind på den endnu eller?
    Oktober 03, 2021, 08:03:54 pm
  • darkdk: Har vi egentlig en discord?
    September 27, 2021, 04:04:14 pm
  • RedMunch: Hvis nogle skal med kl. 17 så join discord eller tilføj mig på battlenet :P