Lige lidt Nostalgi...
Måske så sku den her havde været postet i d2 generelt, og jeg var igang med at skrive den i off topic, da jeg så fandt ud af at der var et board præcis til den slags her!
lige en lille indledning.Som nok ingen af jer ved så er jeg begyndt at spille classic, endelige på den baggrund at jeg ville havde en rusher så jeg ku høste mig en helveds masse runer, ved at booste mig selv fra normal til hell, da man ikke er afhænging af char level der. Der er jo intet act 5!.
Men pudsigt nok så blev det sku meget sjovt at spille på classic, dels fordi det fik mig til at tænke tilbage til 1999 hvor jeg kun var 11 år. Jeg huske det som var det i går at jeg fik det i jule gave, efter som min bror jo havde købt det selv for hans spare penge.
Som lillebror så man jo op til sin storebror!Vi havde ikke internet på det tidspunkt. Vi sad bare og spillede på hver sit værelse. Min første character var selvølgelig en Barbarian!
Så fik vi endelig et modem, tror faktisk stadigvæk vi har det liggende inde i vores lille værelse med al vores gammel elektronik! Jeg huske præcis hvordan vores mor altid sagde at vi måtte spille for en ti'er i timen. Og min bror var altid så ked af at han mistede sit "kort" hver gang han loggede på battle.net med hans singleplayer character.
Så kom Expansion pakken Lord of Destruction! Det måtte vi bare eje! som sagt, som gjort! vi fik det, men stadigvæk kun et 56k modem, og siden jeg kun var 12, eller 13 havde jeg jo ikke råd til at spille på nettet, som min storebror kunne!
Så kom dagen hvor vi fik ISDN!Jeg skulle nu oprette min egen konto på closed battle.net, ligesom min storebror! Jeg ved ikke hvorfor, og jeg mindes heller ikke at der var nogen special grund til det, men min første account på battle.net skulle hedde "FHG" om det var et forkert minde om SHG, ved jeg endelig ikke!
Min storebror var jo så klog, så jeg rendte hele tiden ind til ham og spurgte.: Hva skal jeg nu! For jeg ville jo ikke gøre noget forkert! Han fortalte mig at jeg skulle lave en Sorceress, selv om jeg jo endelig helst ville lave en barb. Men så pædagogisk som min bror var forklarede han mig at jeg skulle lave en Sorc, som kunne dræbe mephisto, og på den måde kunne jeg finde nogle gode items og SÅ ku jeg få lov til at lave en barb!
Så jeg fik selvfølgelig et boost af min storebror, han havde hele TAL RASHAS sæt!!
Så skulle jeg bare joine baner som hed noget med "cow" og når jeg så nåede til level 75 kunne jeg begynde at dræbe mephisto på nightmare, med min Firewall sorc!
Mit første "gode" drop var en Buriza! Jeg var helt oppe og køre da jeg så at der droppede noget unikt som jeg aldrig havde set før, så jeg skyndte mig at identifisere den! Jeg løb ind til min bror og sagde jeg havde fundet en fed armbryst!
Jeg husker det som var det i går.. Han blev sur? Hvorfor?
Jo hvis jeg ikke havde identifiseret den så havde jeg ku få en SOJ for den. Men helt vred var han ikke, han sagde at jeg var heldig at det var en 195% og at jeg sikkert godt kunne få en soj for den alligevel!
Jeg endte så med at lave en Amazone i stedet for at trade mig til en soj.
I dag sidder jeg som 21 årig, kl 2 om natten og skriver dette.. hvorfor?
Jeg faldt over en side, som forlængst er out of date! Men den fik mig til at tænke tilbage til den tid, den tid hvor jeg elskede diablo 2 mere end jeg nogensinde vil komme til! Og ja jeg savner hvert minut af den tid. tilbage i 1.09. Jeg spillede med alle min brors venner, i dag spiller jeg helt alene. Det blir aldrig det samme, deraf bruger jeg ordet "Nostalgi" som så mange nok ikke ved stammer fra de to græske ord.: nostos (hjemrejse) og algos (smerte).
Diablo 2 v 1.09 og Diablo v 1.10+ er i mine øjne desværre to helt forskellige spil.Nu skal i selvfølgelig ikke gå glip af det som fangede min opmærksomhed, og fremkaldte denne sindslignede tilstand.:
Hvorfor blev Stone Of Jordan (SOJ) valuta på Diablo II Realms? Der findes adskillige grunde til at netop denne ene ring er blevet så meget mere værd end andre items, og de fleste af grundene skal findes i Diablo II Classic. Nytteværdien af SOJSOJ-baseret økonomi opstod i Diablo II Classic. På daværende tidspunkt var +1 to all skills en ret svær ting at få. Kun ganske få items havde +skills, såsom Tarnhelm, Silks Of The Victor, Eye Of Etlich og SOJ. Resten af items med +skills var enten class specifikke eller var tæt på ubrugelige til en effektiv char. +1 to all skills var altså en ret eftertragtet egenskab. Mana bonusen på SOJ var ligeledes en nærmest uhørt bonus i Diablo II Classic. De eneste to items der gave mana increase på % af din oprindelige mana var SOJ og Frostburns. Eftersom der var en del chars der havde brug for ret meget mana for at kunne blive spillet effektivt dengang, var SOJ en større del af udstyret end den måske er nu.
Necromancere havde brug for ekstremt meget mana, da den hyppigste opbygning dengang var tonsvis af Revives, Iron Maiden samt Bonespirit, hvoraf Revives og Bonespirit til tider kunne være ret svære at holde flydende i en lind strøm uden en ekstra ordinær stor mana pool at tage af. Necromanceren skulle selvfølgelig også bruge +skills, hvorfor 2 SOJ stor set var de eneste accepterede ringe til denne char.
Sorceress var endnu en char der nød godt af både mana bonus og +skill. Standard opbygning dengang var maxet Frozen Orb, som på det tidspunkt ikke led under den casting delay som man har nu. En maxet Frozen Orb kostede en del mana at bruge som primært våben, hvorfor manaen var en ret velkommen gave til sorc. 2 SOJ var ligeledes standard for en effektiv sorc dengang.
Den hyppigst spillede palladin var på det tidspunkt opbygget med max Concentration/Blessed Hammer, hvilket også til tider kunne kræve en hel del mana at vedligeholde når der skulle være fart på. +Skills var her ligeledes af stor betydning da dmg increase både kom fra ekstra Concentration samt ekstra Blessed Hammer.
Rariteten af SOJSOJ havde imidlertid andre funktioner end bare at være standard udstyr for 3/5 af alle chars: Den var den sidst opnåelige unikke ring i spillet.
På daværende tidspunkt fungerede unikke på den måde at hvis en unik fandtes i spillet var det 100% umuligt at få denne unikke på et monsterdrop eller på gambling. Samtidigt var SOJ den allersidste ring i rækken af unikke ringe. Det fungerede dengang således at havde man ingen unikke ringe så ville det ALTID være nagelring hvis der kom en unik ring. Hvis man dog allerede var i besiddelse af nagelring, kunne denne ikke droppe og den næste ring ville således droppe. Denne ring var manald heal ring. De kloge hoveder fandt hurtigt ud af at ved at have både nagelring og manald heal ring med sig i hvert eneste spil så var chancen for at en unik ring der droppede blev til en SOJ 100%.
Chancen for at finde rares og unikke fra monstre var i Classic ekstremt lille med mindre man var en ret garvet MF char, hvilket ikke var gængse på det tidspunkt. Derfor måtte der andre metoder til for at skaffe sig SOJ. Og her kom den gamle gambling opsætning til at være en ret effektiv metode. I Classic var der ret stor (i forhold til nu) chance for at det man gamblede på kunne blive unikt. Så folk rendte rundt i deres exp-runs i City Of The Damned, River Of Flame og Chaos Sanctuary og samlede alt det gold og alle de items de kunne sælge. Når man havde samlet sig 1-2 millioner gold var der næsten 100% chance for at kunne gamble sig til en SOJ. Nu var 1 million ikke noget man bare samlede i Classic på samme måde som man gør nu. Ting kunne max sælges for 25000 gc, og det var ret sjældent man reelt fandt et item der kom helt derop (ingen elites).
SOJ som handelsvareSOJ havde altså følgende egenskaber:
- Nytteværdi for hovedparten af karakterer.
- Meget besværlig at finde eller gamble.
- Have en prædefineret værdi: ca. 2 millioner gc.
- Konstante stats (aldrig tvivl om egenskaber).
- Fyldte kun 1 slot i inventory.
Mange items i spillet havde en eller flere egenskaber til fælles med SOJ, men netop kombinationen at have et meget sjældent og brugbart item med høj værdi som kun fyldte 1 slot, var noget man ikke fandt andre steder i Diablo II. Disse egenskaber, samt at ens formue ville stige proportionalt med det antal timer man brugte på spillet, gjorde at man accepterede SOJ som værende en passende valuta på Realms.
Konsekvens
Da folk rigtig fik smag for MF og begyndte at gamble efter SOJ konstant i Classic for at kunne købe sig guddommelige våben, dual leech ringe, +2 rare skill amuletter osv, faldt værdien af en SOJ naturligvis. Gennem hele forløbet blev adskillige Dupe muligheder fundet og SOJs blev dupet på livet løs af skrupelløse spillere.
Da der nu var et uanet antal SOJ i omløb begyndte folk at søge efter metoder til at få mere værdifulde ting, såsom de ovenstående ting man kunne købe for SOJ.
Dertil benyttede man den cube opskrift der lyder på: 6 Perfect Skulls + rare item --> Nyt rare item af samme type. Folk forsøgte at få gode amuletter og ringe hovedsageligt. Denne udvikling førte til at en SOJ senere blev 6 Perfect Skulls værd (Gems var en del sværere at få op på perfect dengang).
Lord Of Destruction økonomienI Lord Of Destruction (LOD) introduceredes en enorm masse nye items, som sammenlignet med gamle items var guddommelige og langt mere brugbare end de gode rares man havde spinket og sparet for at købe i Classic. En SOJ fik pludselig en helt anden og meget mere unik karakter en den havde før version 1.08. Nu kunne man ikke længere gamble sig til SOJ, og chancerne for at finde den på et monster blev ligeledes meget små med fjernelsen af udelukkelsesmetoden, samt introduktionen af adskillige nye unikke ringe.
Nytteværdien faldt ligeledes, da det resterende udstyr ny kunne udgøre så effektive bonuser, at en Necromancer eller Sorceress ikke længere var 100% afhængige af SOJ som primære ringe. Ligeledes har Palladinen heller ikke længere brug for SOJ på fingrene, da Concentration/Blessed Hammer comboen er blevet ineffektiv. Netop på dette tidspunkt begyndte tvivlene omkring holdbarheden af SOJ økonomien at dukke op hos mange mennesker, da man pludselig havde en økonomi baseret på en ressource som ikke steg i takt med resten af de items der ville blive fundet.
SOJ ville gennemgå en naturlig deflation fordi antallet var konstant, men de øvrige items, som ofte var langt mere brugbare, blev mere hyppige med de tusindvis af MF runs der blev lavet. Nytteværdien og værdien af SOJ i Diablo II Classic stod lige pludselig slet ikke mål med hvad den var blevet værd udelukkende på grund af sin sjældenhed.
KonklusionDet massive antal af SOJ som eksisterer på Realms på nuværende tidspunkt, kombineret med det faktum at det er et sjældent item som intet fylder og har konstante egenskaber, gør at man ikke kan afvise dem som valuta. Det præsenterer dog en stor problematik at alle garvede MF spillere og tradere bruger SOJ som enhed, når det for nytilkomne er en nærmest uopnåelig ring at få fingrene i, hvorfor de bliver frustrerede over at prøve at handle med folk. Hele ideen med handel i Diablo, at man bytter et item, som for andre har større værdi end for en selv, til et item man har brug for, er forsvundet. Alt gøres nu køligt op i enheden SOJ, hvorfor det ofte også for erfarne spillere bliver kedeligt at handle med andre.
Så vidt jeg kan se er der ingen muligheder for afskaffelsen af en så indgroet del af handelen på Realms som SOJ. Så for dem der føler sig irriteret over at al handel gøres op i denne enhed er der fra mit syn tre løsningsmuligheder:
Oprettelsen af et nyt trading community.
En samling af folk, som går imod SOJ økonomien og handler internt, som accepterer at man til tider giver lidt og til tider får lidt ekstra i handler af forskellige items man skal bruge.
Oprettelsen af et nyt Realm.
Dette ville starte alle fra en frisk og alle ville have samme forudsætninger for at finde samme items, uden at nogle kunne importere X antal enheder af en ekstrem sjælden ting.
Reset af alle konti.
Effekten ville blive som ovenstående løsningsforslag, men er noget mere drastisk. Ville sikkert også udløse et ramaskrig af en størrelse så Blizzard aldrig ville overveje denne mulighed.
Link til overstående info:
http://www.dailyrush.dk/features/articles/390/parts/1232/