Dette er min første guide
Buildet er baseret på Pull(crowd control), Party DPS Boost og Survivability.Målet er at have høj toughness, høj healing, god spirit regen, cooldown og så lav DPS som muligt, pga. reflect damage fra elite mobs. (måske man ikke behøver så lav dps som jeg ^^)
Legendary gems: -
Moratorium (gør life regen endnu mere OP)
-
Gogok (attackspeed og cooldown)
-
Toxin (10% Party DPS)
- Evt. for meget mere healing:
Molten wWildebeests Gizzard •Regenerates 10,000 Life per Second
•Upgrade rank grants: +1000 Life per Second
•Rank 25 unlocks: After not taking damage for 4 seconds, gain an absorb shield for 200% of your total Life per Second
Gear:Våben: Borns for set bonus eller
Thunderfury - Det legendary affix gør at monsternes movement og attackspeed bliver nedsat med 30% når den proc'er.
Rull: lav damage, str/int, vitality, cooldown, og sock med
Amethyst.
Offhand: StormshieldDette skjold er valgt pga. den
vigtige melee dmg red på secondary.
Rull: str/int, vit, Elite dmg red, @res(evt. +armor og ele res på 2nd)
Shoulders: Borns for set bonus eller
Aughilds For set bonus.
Rull: str/int, vit, +%life, cooldown og så ele res på 2nd.
Bracers: Nemesis For leg affix eller
Aughilds For set bonus.
Rull: str/int, vit, @res, regen life og så melee/ranged dmg red på 2nd. Alternativt, +armor og +ele res også på second.
Gloves: PendersRull: str/int, vit, life regen, cooldown og +ele res på 2nd.
Alternativt:
StonesSamme rull, men med 10-20% chance to cast immobilize on hit.
Helm: Inna's.
For set bonus.
Rull: dex/str/int, Vit, +%life, socket(
Amethyst), +ele res på 2nd.
Chest: Inna's.
For set bonus.
Rull dex/str/int, vit, elite dmg red, 3 sockets(
Ruby eller
Topaz) og +ele res på 2nd.
Belt: Inna'sFor set bonus.
Rull: dex/str/int, vit, +armor, +%life og +ele res på 2nd.
Bukser: Blackthorne's.
For set bonus.
Rull: str/int, vit, +armor, 2 sockets(
Ruby eller
Topaz) og +ele res på 2nd.
Sko: Blackthorne'sFor set bonus.
Rull: str/int, vit, +armor, life regen og +ele res på 2nd.
Amulet: Blackthorne'sFor set bonus.
Rull: str/int, vit, life regen/cooldown/attackspeed, Socket(leg gem) og ele res på 2nd.
Ring 1: OculusRull: 9% attackspeed, 16% elite dmg red, @res og rull prim stat om til socket(leg gem) og
meget gerne crowd control reduction på 2nd.
Ring 2 RROGFor at opnå set bonusser.
Rull: str/int, vit, attackspeed, socket(leg gem) og +ele res på 2nd. Evt. kan man skifte vit ud med cooldown red.
Spørgsmål: Skal jeg rulle str og int, hvorfor ikke dex?
Svar: str og int giver højere bonus end bare 10%, så din str = +armor bliver højere end hvis du ruller med dex, samt dex tilføjer DPS som vi gerne vil undgå. Int gør at du får mere res og derfor får en primary stat fri, da du kan spare @res og i stedet rulle noget værdifuldt, samt få +ele res på 2nd(som ikke kan rulle på et item med @res).
Spørgsmål: Hvordan gør jeg det bedst?
Svar: Craft med en strenght char(Crusader/Barb) eller intelligence char(Wizard eller Witch Doctor) og gamble hos Kadala for dine bloodshards med en str eller int char. Offhand/skjold skal gambles med Barb, så du undgår at gamble et crusader shield.
Skills: Cripplingwave - Breaking Wave:For spirit regen og 10% party DPS boost.
Dashing Strike - Blinding Speed:For at holde dig foran alle de DH'ere der ikke kan styre deres Vault knap, hoppe ud af den gruppe monstre du står midt i hvis du er i kæmpe problemer, men oftest for at Pull flere mobs,
tele ability OG for at få 40% Dodge(Kæmpe toughness boost) imens du står midt i en gruppe onde monstre der kun er ude på at skade dig :O
Cyclone Strike - ImplosionFor at lave crowd control så mobsne rammer dig og ikke dine squishy party kollegaer, samt holde mobs sammen, så dine party members for mest ud af deres DPS(f.eks. area damage).
Inner Sanctuary - Forbidden Palace: Boost party DPS 30% og reduce den damage
du tager med 55% og sænke mobs movement speed med 80%.
Mystic Ally - Water Ally: For at have et ekstra target for mobsne at ramme som ikke er dine party kollegaer, men mest af alt for meget mere healing OG en ekstra potion, da de ved aktivering healer dig 100%. Svarer til at kunne tage en potion hvert 15 sekund, imod hvert 30 sek.
Mantra of salvation - agilityPassiv: Booster dig og din party's resistance og giver alle 35% Dodge. Aktiv: Specielt ved Riftguardian kan denne spammes, så alle får lidt ekstra resistance.
Passive skills: Beacon of Ytar: Cooldown reduction.
Harmony: Survivability, uden den vil al din +ele res på 2nd ikke hjælpe en skid.
Sixth Sense: Survivability.
Resolve: Survivability, Du nedsætter mobs
outgoing skade med 20%, hvilket er sindsygt effektivt og giver dig faktisk meget mere end tonsvis af armor og res.
Min ColdAsIce Monk stats: - Med Tunderfury og Aughilds.
Toughness: 127.000.000. (~95 mio. hardcore)
Dashing strike toughness: 213.000.000. (40% ekstra Dodge, samme hardcore toughness)
Armor: 17.000 = 83%
Ele res gns.: 2000 = 85%
Dodge: 35%
Elite dmg red: 48,49% (Elites kan skride tilbage til helvede hvorfra de kom!)
Ranged dmg red: 7% (Meget for lav)
Melee dmg red: 30,25%
Crowd control reduction: 47,85% (lidt for lav)
Hit Points/Liv: 1.100.000
Life regen: 95+k (healer fuldt liv/toughness på 12 sek)
LOH: 19k (fra amythyst i våben og paragon)
DPS: 144k
Attack per second: 1,76 (uden Gogok gem effekt)
Cooldown: 39% (Uden Gogok gem effekt)
Party DPS boost: 60% ved alt aktiveret.
(20% fra mantra bonus(4xInna's set bonus), 30% fra Inner Sanctuary, 10% fra crippling wave attack. 70% i alt hvis du vælger Toxin gem)
Party survivability boost: 10+k Healing ved Mantra fra Innas's set og 20% @res + 35% dodge bonus fra valgt Mantra, yderligere 20% @res bonus ved aktivering af valgt Mantra, samt passiven "resolve" som giver 20% nedsat dmg output fra mobs.
Jeg fokuserer nu
kun på at øge ranged dmg red og crowd control reduction.
Ekstra noter:%Melee dmg redudction virker mod
Arcane sentry!
%Ranged dmg reduction virker mod
Firechains!
De to mest dødelig mob spells for en tank.
Yderligere info vedr. Elite affixes:
diablofans.com, Den er pt. opdateret 11-1-2015
Dette er fra egne erfaringer:
Man skal huske på, at selv om dodge er kanon, så er det ikke hardcore toughness. Dvs. hvis et monster giver 30 mio. skade, hvilket slet ikke er unormalt for Rift Guardians i gr40+'ish og du har 60 mio toughness(=26 mio. hardcore med 57% dogde), så kratter du altså af hvis den rammer. Den sheet toughness man får med dodge er altså ikke effektiv/hardcore toughness, men baseret på en udregning der gør, at hvis din dodge er på eks. 57%, så svarer det til at du kan "tage" op til 60 mio. af den dmg som mobsne sender imod dig, da du dodger 57% af deres angreb, men lad os sige at du står omgivet af en bunke mobs og to mobs i mob-gruppen slår meget hårdt, eks. 15 mio. dmg, og det er lige præcis 2 hurtige slag fra de to mobs du IKKE dodger, så er der altså en ganske reel chance for at din char kratter af med det samme. Har dog ikke selv prøvet noget der lignede dette.. så det er et meget tænkt eksempel. Men eksemplet med Rift Guardian har jeg prøvet, "bum" -> død, med 57 mio. toughness og 57% dodge.
Dette er ikke for at tale ned om Dodge(slet ikke!), men mere for at fortælle om mekanikken.
Dertil, så er toughness kun en generel indikator, så hvis du har en meget lav ele res, f.eks. arcane, så vær bevidst om at toughness alene er baseret ud fra et overall gennemsnit af din armor og ALLE dine ele resistances. Har du en ele res der er meget høj, f.eks. Fire, og en mellem/lav ele res f.eks. arcane, så betyder det meget simpelt at den Arcane dmg du modtager vil fjerne dit LIFE hurtigere end de 60 mio. toughnes antyder og omvendt vil den Fire dmg du modtager fjerne dit LIFE langsommere end de 60 mio. toughness antyder. Det er dog sjældent at du som tank kun modtager én form for dmg i kampens hede, så dette er kun til en generel forståelse af mekanikken. Laver mobsne f.eks. svag fire dmg og høj poison dmg og din poison res ikke er så høj, så forsvinder dit LIFE ud fra en kombination af den mængde dmg de to elementer giver dig individuelt, dvs. du måske mister LIFE hurtigere end de 60 mio. antyder i den situation.
Armor dækker alle former for res, så en lav armor værdi er på intet tidspunkt ønskværdig, da den sænker din res mod alt
Den letteste måde at forklare dette på, men ikke 100% korrekt, er ved at se din overall skade reduktion som tallet 200(dvs. armor(100)+ele res(100) kombineret). En armor på 81,37% dmg red og en ARCANE ele res på 77,63% giver dig altså en defense stat på 159 af 200(mod Arcane), imens samme armor med 81,37% og en FIRE ele res på 81,63% giver dig en defense stat på 163 af 200(mod Fire). Det ser måske ikke ud af meget, men i de høje Gr's er det altså noget man virkelig kan tage og føle på
Healing er koncentreret omkring life regen og ikke life on hit, da frozen, stun og immobilize ville afholde mig fra at heale, hvilket kan blive fatalt. Hvis tanken kratter af, ja så er det ikke meget der afholder resten af et party fra at gøre lige så
Lige en aller sidste ting for et build vedr. en ren support, crowd control tank. Drop critical hit og critical hit damage(også i paragons), hvis du vil overleve mobs med
reflect dmg på meget høje GRs.
Fordel str/int valget efter optimering af dine stats, baseret på *Diminishing Return faktoreren. Og se om du kan fordele din +Ele res så meget som muligt med ligemange af hver, men med lidt ekstra fokus på Arcane og Fire(bare en ekstra 2nd med hver), da det er de to vigtigste. Jeg har ikke det store problem med lightning, men ellers kan du vælge den en ekstra gang også.
*Diminishing return: Det er den faktor der gør, at din armor værdi eller elemental ressistance værdi stiger mindre og mindre. For et værdi skifte a la 0 til 1000 stiger din % dmg red meget, men fra 10.000 til 11.000 stiger den kun lidt, så f.eks. 1000 ekstra armor giver eksempelvis 10-20% dmg red ved den første (0->1000), men giver så kun 1-2% damage reduction ved det andet scenarie(10.000->11.000).
Dette betyder at der kommer et punkt hvor det er bedre at fokusere på andre ting, som eks. elite dmg red, ranged dmg red, melee dmg red, healing, Life og mob output damage reduction.
Jeg kører GR40+ uden de store problemer, især når jeg skifter til Water Ally.Ps. Jeg har ikke taget højde for evt. ændringer vedr. PTR 2.1.2. opdateringen udover den fjerde legendary gem, men der umiddelbart ingen ændringer i forhold til dette build.
Pps. Tak til Pecentra for debat omkring Monk, defense og meget andet, der gjorde at jeg fik tænkt over mit eget build og mine idéer, så jeg kunne optimere dette build.
Ppps. Man kan skifte den
valgte Mantra til "Mantra of Conviction - Overawe" for 16% ekstra Party DPS boost, men dette vil jeg ikke selv anbefale i de høje GRs
Pppps: Ændringen med det nye Inna's set er nu rettet til.(10% mere party dps)
Tjek evt. min char, da jeg har ændret "lidt" siden jeg lavede denne guide. Har kørt GR55 uden de store problemer og er ofte ganske populær i party ^^