Halløj allesammen,
Som så mange gange før vil jeg snart til at spille lidt diablo 2 på lavt blus og har tænkt at det skulle foregå så simpelt som muligt. Derfor tænkte jeg hvilken character der ville passe mig bedst, hvis jeg kommer til at spille meget alene. Regner med at spille med det gear jeg finder på vejen, hvilket jo nok ikke er så meget, så dette har vel også inflydelse på hvilken class jeg bør vælge? Hell er jo efterhånden ret så svært, og ikke særligt solo-venligt post 1.09 ikke?
Alle gode råd og tips modtages gladeligt
Alle chars kan solo, nogen er langt vanskeligere end andre og de fleste kræver godt med mana pots når du spiller untwinked, generelt kan det være bedre at have 3 mana pots i inventory end en grand charm når du spiller untwinked.
Her er de chars, som kan med god succes solo hele spillet på /players1 og hvis de kan gå op til /players8 skriver jeg det ud for dem, alle er untwinked, men det er en god ide at udnytte de simple cube recipes så meget som muligt, et 60-133 damage two-handed våben på level 25-28 er f.eks. en god ting at lave i act2 normal, hvis du forstår.
Amazon: Monsterpool er kommet med et godt forslag, men jeg synes nu, at en Fishy-zon ville være langt bedre, når du spiller untwinked skal du huske at fokusere meget på din defensiv og monsterpools model er meget offensiv.
Fishy-zon: - /players8, alt hvad jeg skriver herunder gælder for amazon /players8 settings, på /players1 er hun ekstremt overpowered
Maks Lfury vs. mobs,
Sørg for en god investering, gerne maks points i pierce, det er din lightning damage der klarer mobs, men du behøver ikke noget synergy, fordi Lfury er langt overpowered og ekstra skade er "overkill", tilgengæld vil du med pierce ofte ramme 2-3 gange så mange mål og hvert skud er en tre-fork, hvilket i sig selv rammer 3 gange sin skade og endelig piercer skudende der kommer ud af det oprindelige skud altid, så kort sagt, masser af skade desto flere monstre og ingen grund til at investere i en synergi efter min mening.
Maks Cstrike vs. ~1-4 monstre
Cstrike giver en enorm skade mod enkle monstre, er synergy til Lfury (selvom det ikke er nødvendigt) og vice-versa, at have Cstrike oppe med en Valk tank på et tilstrækkelig højt niveau og du kan trygt melee på hell, så længe der ikke er for mange monstre.
~20 points i pierce (forklaret under L-fury)
17 points i Valk
17 points og hun spawner rare items, hvilket øger sandsynligheden for elemental immunity markant, hvilket gør at hun kan holde mere eller mindre "evigt" mod mobs der ikke går langt over 10 monstre på hell.
1 point i Freezing Arrow
Hav en 6-socketed bue med 6 perf sapphires og gerne nogle small charms med cold damage, sammen med 1 point i Freezing Arrow og maks i pierce kan du lamme alle lightning immune monstre.
Sagen er nemlig den at cold duration falder kraftigt på Hell, men freezing arrow tager duration fra items og da denne adderer op og bliver ret stor, så selv med restriktionerne på de højere sværhedsgrader når det er højt tal, som giver dig god tid til at løbe forbi lightning immunes.
1 point i GA, lad din valk tage nærkampen mod act-bosser, craft nogle crushing blow handsker med blood recipe, det virker kun med 50% effekt på buer, men så længe du er i sikkerhed er det fint, skyd en masse guided arrows og når act bossen er lav på hit points, da slå til med C-strike.
Værste fjende - sandsynligvis souls og lightning immune champs / uniques, derfor sørg for høj lightning resist, det er den vigtigste resist (hold dog øje med om et monster eksploder i en cold nova / corpse explosion ligeledes), klart det største problem vil være en kombination af ekstra fast + ekstra strong + conviction souls, men disse møder du først i act4 og act5 på hell, så det bliver først her du skal vise dine skills, hvis du overhovedet er så uheldig at møde dem.
Merc: Hvis du bruger mod, da act2 med insight, eller hvis du spiller over b.net, så ligeledes. Hvis ikke, så act2 holy freeze kan hjælpe dig rigtig meget (might booster kun fysisk skade).
Trapassa
Ret simpel char, kører rigtig godt det miste af spillet, kræver dog lidt skills på hell.
Start med at investere alle dine points (untagen du skal lige sørge for at få burst of speed, ville jeg i hvert fald gøre) i fire blast og på level 12 1 point i wake of fire, med den kombination bør du gå ekstremt let hele vejen til act 4 normal. Du kan få problemer mod act bosser, især duriel på normal, det kræver en del trap + run + trap + run og du skal nok tilbage til byen et par gange.
Inden du når act4 sørg for 1 point i cloak of shadows of shadow warrior, disse vil, sammen med din nuværende act2/act3 hjælper give dig den hjælp du får brug for mod den store fire resist der er i act4.
Så snart du når level 24 da begyndt at investere i Lightning sentry, dette er din nye main skill.
På hell kommer du til at bruge Lightning sentry + DS for corpse explosion (19 points i fire blast for flere explosions) og ellers fire blast mod lightning immune. Hold cloak of shadows oppe ofte, da den virker ligesom dim vision og brug mind blast til at stunne monstre væk der stadig går efter dig. Det er sandsynligvis bedst at bruge en 1 point shadow master da denne holder bedre end shadow warrior, så alt i alt:
1 point master
1 point mind blast
1 point fade (på hell er defensiven vigtigst)
19 point fire blast
1 point wake of fire (enorm hjælp på normal)
maks LS og DS
resten i LS synergies.
Berzerk-barb
Barbs klarer sig generelt rigtig godt på normal og starten af nightmare untwinked, men så får de problemere, det er vigtigt at bruge howl+taunt+warcry og i nogle tilfælde også battle cry, uden disse kan en barb ikke klarer sig mod store mobs uden at bruge whirlwind eller have rigtig gode items i forvejen og whirlwind kan de fleste untwinked barbs ikke bruge før et godt stykke inde i nightmare, pga. manaproblemer (du kan ikke potte mens du laver ww)
20 points i Berzerk, dette er din main-skill til at tage monstre ud med og den måde du er garanteret at levere en god damage, hvilket mange chars ofte mangler når de er untwinked, maks dog denne skill sidst, da 1 point berzerk rækker fint til nightmare efter min erfarring.
20 points i Howl, du kan lige så godt starte med at investere i denne skill, du kommer til at bruge den ofte, howl alle monstre på din skærm væk, da taunt nogle få af dem tilbage, brug 1 warcry, berzerk 2-3 gange, warcry igen, berzerk 2-3 gange og så skulle de monstre gerne være ordnet, da Howl igen, taunt, osv.
1 point i Taunt - er forklaret
1 point i Battle Cry - brug denne mod dem der ikke kan stunnes, dvs. act bosser, den fjerner en god del af skaden og en barb har det generelt ikke svært mod act bosser, craft lidt crushing blow evt. og ellers blot zerk dem ned.
1 point i alle weapon masteries - det er rigtigt, du ved aldrig hvad du får og 1 point giver et stort boost, så vidt jeg husker er det vidst noget med forskellen mellem 0 og 1 point svarer til forskellen mellem 1 og 20 point i effektivitet.
~5-6 point i increased speed, nok så du er tilfreds, det er nemlig vigtig at du kan bevæge dig godt og undgå skud (hold musen tæt på din char), så du ikke bliver ramt inden du når at få howlet monstre væk
~5-6 points i natural resist, du vil have maksimum resist på hell, herfra skal godt og vel mindst 40% komme.
Resten i warcry, må ikke koste for meget mana, men skal have en god stun-længde ligeledes, prøv dig lidt frem og se, hvad der passer dig.
Det er generelt svært at spille en barb untwinked, melee chars har det generelt sværere i diablo 2 når du spiller untwinked, især fordi de ikke har aoe damage og kan ofte ikke stunne, warcry er en kæmpe hjælp hertil.
Du bør også overveje at investere i battle-order (nok så duration er til at holde ud), 1 point i ww (ww-back er ofte en god ide) 1 point i leap (giver god stun) 1 point i leap attack (transport visse steder, som arcane sanct.) og double swing (rigtig god på normal, især med 2 scepter i act 1, 2 broad swords i act 2, osv.)
Merc bør være en freeze merc fra act3 efter min mening, du vil helst have monstre på nightmare helt frosne og med glacial spike rammer han flere af gangen
Værste fjende er sandsynligvis en modstander der skader dig mere at stunne (lightning enchanted), en modstander du ikke kan melee (lightning enchanted + fire enchanted på nightmare), ellers er der ikke de store problemer, husk Berzerk bliver ikke påvirkert af iron maiden.
Fire/Summon-Druid
Dette er sandsynligvis den klart sværeste char at bruge, en fishy-zon/necro på /players8 har det nemmere end denne på /players1, men det er måske bare fordi jeg generelt er elendig med druids. Den er dog defensiv god og har god skade, hvad denne består af er ret simpelt.
Til normal, start med at investere maksimum i fire storm (level 1 fire skill), denne vil give en rigtig god skade og fra level 12 (sørg for 1 pont i molten boulder) da invester maks i fissure som giver en langt bedre skade endnu, på denne måde vil det meste af normal forløbe meget nemt og effektivt med blot fissure og fire storm, samt din merc (undgå freeze merc med denne).
Men omkring midt-nightmare / start hell har monstrene for meget resist og du er nød til at skifte, hvis du finder et godt våben da invester 13 points i hunger og brug dette, det er enorm effektivt, men ellers så skift til bear form, brug 10 points investeret i shock-wave (flere points virker ikke - bug) og ellers maksimum i grizzly bear og så enten +life eller +damage fra oak. Taktikken er nu meget simpel, hvis fissure ikke giver nok skade og din grizzly falder meget nemt i en kamp på hell, da skift til bear form (du kan stadig summon grizzly), brug shock-wave til at stunne og lad grizzly langsomt besejre monstrene. Det er langsomt, men det virker.
Fishymancer - /players8
Dette er en necromancer, som er ekstremt sikker, effektiv og efter min mening kedelig i længden.
Alt hvad du gør er fra starten af at investere i skeletter, 1 point i mastery og resten i raise skeletons, i starten af act1 er de ikke så gode, men fra stony field til hell act1 der vil de ikke møde nogen modstand undtagen mod diablo på normal.
Mod diablo på normal, som fortjener et afsnit helt for sig selv, da få dig en wand med clay golem (og decrepify, hvis du er level 24 på dette tidspunkt), lav en tp der, hvor diablo spawner, inden han spawner gå ind i tp'en med hele din hær og den boostet clay golem, nu når du går tilbage står din hær ovenpå diablo og det virker ligesom du havde lavet teleport ovenpå, stik selv af, for din hær vil sandsynligvis tabe den første kamp (lav en ny tp ovenpå dog lige når du går ind), når din hær har tabt første kamp er diablo dog kraftigt svækket, løb ind i tp'en (sørg for den er ovenpå ham, ellers lav en ny ovenpå ham og løb ind i den) lav en ny hær i act1 (ressurect merc - cold merc er en god ide, da du sandsynligvis ikke har cold mage, medmindre du også fik denne på din wand / shield) og ellers gentag som før og diablo på normal er besejret.
Når du kommer ind i act1 hell, skulle du gerne have mindst følgende: 20 i skeleton master - 20 i raise skeleton - 10 i corpse explosion - 10 i dim vision - 1 i decripify - 1 i amplify damage - 1 i clay golem - 1 i golem mastery - 1 i skeleton mage og 1 i revive.
Da du nok ikke vil få så forfærdelig mange +skills vil jeg nok foreslå at du får investeret i clay golem til en god slow effekt og nok i revive for lidt ekstra meat shield og så er urdars rigtig gode mod act-bosser.
I princippet vil din hær nu nedlægge monstre i hell, hvorefter du bruger corpse explosion og stille og roligt gennemfører spillet.
Sørg for gode resist, især lightning resist.
Værste fjende er klart souls, da deres lightning piercer, så sørg for konstant at kaste dim vision foran dig, invester gerne maks i denne curse.
Paladin - Hammerdin /players8 eller Abbot
En hammerdin kan let gennemføre spillet, på hell laver blot Blessed Hammers og går lidt tilbage så monstrene skal gå gennem dit felt, mod ranged kan du altid charge op til dem og lave hamre, du kan dog få problemer mod en større gruppe archers og disse bør generelt ignoreres.
Til normal da invester en 4 points i zeal, dette vil hjælpe enormt indtil dine blessed hammers er ordentlig brugbare.
For abbot da se
http://forums.diii.net/showthread.php?t=483473Den kan godt laves untwinked, hvis du da kan lave insight osv. og den kan være rigtig sjov, den er dog noget lettere at lave i 1.07 (hvor min level 50 paladin på hardcore desværre måtte se sig slået af hell baal, pga. hans enorme skade, men ellers tog stort set ingen skade resten af vejen pga. hans .07 safety crafted gear (jeg snød dog og lavede masser af retries da jeg ikke gad at skulle finde de samme gems, jewels og runer igen og igen og igen)).
Endelig Sorceress
Ingen tvivl om at denne char er en af de mest velegnede, jeg ville dog nok undgå frozen orb medmindre det er i kombination med fire, dvs. enten en meteorb sorc, en ren lightning sorc, eller blizzard sorc (evt. med chain lightning) som så lader sin merc klare immune / ignorere immune monstre.
Jeg kan dog også rigtig gode lide en speed-run sorc, men denne er sværrere at bruge, taktikken er dog ret simpel, læg ud med charged bolts, så frost nova, da lidt i fire skills, level op i far oasis og så ville jeg nok foreslå at gå efter blizzard, den ligger her -
http://speeddemosarchive.com/Diablo2LoD.html#Sorceress100pHvis du tilgengæld vil prøve en "sjov" og original char, så er poison dagger (kombiner med venom for enorm skade, kræver lem rune!) og bone walls faktisk meget skægt. Du kan gennemføre spillet med en ganske almindelig dagger, det kan dog også være ret svært, en måde at spille spillet på, som ikke minder så meget om alle de andre ting man har prøvet, men som stadig kan klare sig.