Skills, attributes, items, Talisman... Og nu også Traits.
BlizzCon har indtil videre virkelig bidraget med mange oplysninger om, hvordan man lave forskellige character build. Traits er netop endnu et middel til at kunne specialisere din character, på præcis de måder, du ønsker.
Tidligere i Diablo 3's udviklingsfase blev vi præsenteret for en række skills. Her var både aktive og passive skills samlet i de dengang kendte skill trees. Dette ændres nu i kraft af indførslen af Traits, som er et system, der indeholder alle passive 'skills' - dog kategoriseres de ikke som skills, idet der er tale om en form for attributter, der booster nogle bestemte områder på din character. Er man f.eks. interesseret i en Frenzy Barbarian, har man mulighed for at lægge vægt på aspekter i Traits-systemet, der forstærker denne specialisering.
Traits-systemet er et direkte forsøg på at imødekomme manglen på muligheden for selv at bestemme, hvilke attributes man vil koncentrere sig om.
At dømme på præsentationen af Traits til BlizzCon, er det et forholdsvis nyt system, som udviklerne da også indrømmer, at de ønsker at tilpasse meget endnu. Eksempelvis tænker de på nuværende tidspunkt, at der er for mange Traits-muligheder. Desuden ønsker man ikke, at man skal få trait-points pr. level, idet udviklerne ønsker at sørge for, at Traits skal være noget specielt; noget man kan gå op i sjældnere end skills.
Kort sagt; aktive skills hører til i skill tree, mens Traits håndterer de mere passive aspekter - kald dem passive skills, hvis du vil. Disse forstærker bestemte områder af din character efter dit eget valg. Desuden er Traitsystemerne forskellige fra character til character og understøtter disses forskellige mulige specialiseringer.
Beklager den indviklede gennemgang, men indtil videre stammer oplysningerne udelukkende fra livefeed fra BlizzCon.
Vi opdaterer, så snart der foreligger mere konkret information.