Blocking i Diablo 3Jeg vil her prøve at gennemgå nogle af de grundliggende mekanikker og forklare hvordan blocking fungerer i Diablo 3, samt gøre folk opmærksom på hvad man skal holde øje med når man vælger at lave en karakter med et skjold.
IntroduktionTil at starte med vil jeg gøre opmærksom på at der vil være brug af nogle udtryk som måske ikke giver helt mening for nyere og ikke så teoretiske spillere, til det vil du kunne finde en del af svarene i min tråd her:
Gennemgang af Stats - Affixes - Formler - også fundet ude til venstre under linket "Generelt".
Jeg vil også gøre opmærksom på at jeg kun vil se på de mere basale ting omkring damage reducering, og jeg vil derfor ikke komme ind på effekten af "Damage reduced by..." affixet, da det blot vil kompliceret hvilke typer af damage eller fra hvilke monstre du modtager det fra. Istedet vil jeg kun benytte de overordnede Armor og Resist samt selvfølgelig blocking.
Blocking - hvad gør det?Blocking er en effekt man opnår med et skjold, og gør det muligt at undgå damage. Det vil sige at blocking vil være med til at øge ens Effektive Hit Points (såkaldt EHP) og derved gøre det lettere for en at overleve. Det er dog værd at notere sig at den forøgelse kun finder sted i tilfælde af hvor man kan overleve mere end 1 slag som ikke bliver blokeret, ellers vil den totale EHP kun være lig med din chance for at blokere.
Blocking består af 2 grund dele:
1. En chance for at det sker (Block Chance)
2. En mængde af damage som bliver fjernet (Block amount)
Disse 2 ting vil blive vist på dit eventuelle skjold, lidt som her:
Hold musen henover billedetDet er muligt at finde items som øger din chance for at kunne blokere og du vil kunne se den sammenlagte chance for at blokere under Character Details (note: +block chance på skjoldet vil blive lagt sammen med skjoldets base chance og vist på skjoldet). Det er derfor også værd at notere sig at block chance varierer fra skjold til skjold, også selvom det er samme type skjold så har hvert item generet en mulighed for at være anderledes.
Block chance er også noget af det som har højest betydning når det kommer til at blocke, men det vender vi tilbage til senere.
Hvad kan man blocke?Førhen kunne man blocke alle typer af damage, men det er dog blevet ændret så man nu kun kan blokere indkommende damage og ikke damage effekter på jorden. På den måde følger Block den lignende Dodge som også kun virker indkommende damage. Og ligesom med Dodge vil du se en lille pop-up med "Blocked" hver gang du blocker noget.
Jeg vil dog ikke gå i dybden her med hvad du præcis kan blokere men det er værd at nævne at character-DoT angreb vil ignorere block. DoT angreb er effekter som bliver pålagt og laver Damage over Tid, og de er derfor allerede sluppet forbi dit skjold. Mens area-DoT i mange tilfælde kan blockes, hvor du har en chance for at blokere hvert "tick" som de laver (et tick er det tidsrum hvor en damage har samlet sig op for derefter at ramme dig og er typisk ½ sekund).
Når det kommer til at blocke skal du ikke tænker over om monsteret står bag dig, foran dig, langt fra dig eller om du bevæger dig - din chance for at block vil altid være den samme.
Hvordan fungerer blockHver gang du bliver ramt af noget i Diablo 3 vil skaden bliver reduceret som følge af din Armor og Resistance (samt andre effekter og skills som jeg ikke vil komme ind på her).
Når så den reducering har fundet sted vil denne damage så ramme dig, men har du et skjold kommer der endnu en mulighed her for at blocke (hvor chance er afgjort af din Block Chance), og får du et "Blocked" vil en tilfældig værdi i din Block Amount vidde blive trukket fra den skade som rammer dig. Det vil sige at en "Blocked" ikke garanterer dig at du ikke mister noget liv, og hvis din Block Amount overstiger den skade blokeret vil du ikke modtage mere liv for det.
Det betyder også at for at få mest muligt ud af din block skal du blive ramt af en angreb som lige præcis skader nok til at et block vil reducere den indkommende damage til tæt på 0 (eksempler vil komme senere).
Oftest vil du heller ikke se nogen animationer for at du blocker, da det fra spillets side er besluttet at det ikke skal forstyrre dig i hvad du har gang i et netop det øjeblik. Det betyder at du sagtens kan fortsætte et angreb mens du bliver ramt af noget som du får blocket - det er da positivt
Effektivisering af blockDa block handler om at undgå skade er der 2 essentielle ting i det at blocke:
1. Chancen for at blokere
2. Mængden af damage som blokeres
Først nævnte er meget lige til og handler om at få så god en block chance som muligt, således at flere af de angreb som rammer dig vil blive blokeret, mens sidst nævnte er en samling af din Damage Reduktion og Block Amount. Derfor er det alt afgørende for din Block effektivitet at du har en god Resistance og Armor for at kunne reducerer den indkommende damage mest muligt så din Block Amount kan optage det.
Og netop her når vi til problemet med blocking:
Problemet med blockingHvis du har læst med indtil nu vil du nok sidde og undrer dig over hvilket problem der skulle være når alt lyder så godt godt, men lad mig lave et tænkt eksempel for dig her og vise nogle værdier for hvad Blocking vil betyde for dig.
Jeg har valgt at tage udgangspunkt i Stormshield, et af de bedre og hyppigt brugte skjold som har et pænt sæt affixes som vi ikke vil koncentreres os så meget om. Block chancen variere fra 19% til 34% så jeg har valgt at bruge et med 25% for en simpel 1 ud af 4 chance.
Sidst vil jeg tage udgangspunkt i at Armor og Resistance vil give den samme samlede reduktion (den % reduktion som står når du hold markøren henover en af værdierne) - og dette er simpelthen for simpelheden skyld således du kan se hvad de betyder.
Her er en graf som illustrer den samlede mængde effektiv liv som du kan tillægge en karakter med følgende kombinerede damage reduktion fra Armor+Resistance:
Med melee menes Monk/Barbarian som har en ekstra 30% damage reduktionSom du nok har bemærket så vil mere Armor og Resistance markant forbedre dine evner med et skjold, og det skyldes netop at for at kunne blocke mest effektivt skal du have reduceret den indkommende damage til et niveau hvor dit skjold kan optage størstedelen og det afgøres netop af din Armor og Resistance (og andre reducerende effekter).
Disse værdier er fundet ud fra følgende regneark og som igen vil vise hvor meget der skal til for at Block reelt bliver effektivt og give lidt tal at overveje:
Melee bonus er den bonus reduktion som Monk og Barbarian har, og vil kunne følges de steder som er markeret med et "melee"
Damaged Blocked er den damage du kan modtage som vil blive reduceret til 0, hvis du bliver ramt af mindre end denne værdi vil du ikke udnytte din block fuldt ud. Den bygger dog på et gennemsnit og det vil være muligt at du kan blokere både mere og mindre men over flere slag vil dette være din middelvej, og fortælle dig ved hvilken monster damage din block vil være mest effektiv.
EHP Effekt er den mængde life points som vil kunne regnes oven i din EHP uden at kunne blocke. Har du 1 mio EHP, og du får 12.000 liv EHP fra skjoldet, vil du altså ende på 1.012.000 EHP - en forøgelse på ~1%...
Skemaet gør det dog tydeligt at for at få mest muligt ud at din blocking, så skal du have en meget høj damage reduktion fra Armor og Resistance, så høj at du næsten i forvejen burde/kunne overveje slet ikke at bruge skjold.
Sidst er her en liste med mulige indkommende damage mængder ved de samme værdier af Resistance og Armor og hvor stor effekt det giver (disse er dog kun regnet for melee):
FormlerFormlerne brugt tilat beregne dette bygger sig på følgende forhold:
Du har x% chance for min - max mængde skade bliver blokeret efter reducering.
Reduceringen findes som: red = 1 - ( (1 - Armor reduktion) * (1 - Resist reduktion) )
Nul-punktet vil derfor blive: (Min block amount + Max Block Amount) / (2 * (1 - red) )
Og nul-punktet gange chancen for at hændelsen vil give effektiv liv forøgelse ved optimal udnyttelse.
Excel arket anvendt til udregning vil være at finde under vedhæftninger, så du selv kan prøve at inputte værdier fra din egen karakter eller andre ændringer du vil være interesseret i at se.
AfsluttendeEfter gennemgang må man konkluderer at det at bære et skjold i meget få tilfælde faktisk vil være det værd, det tilføjer en meget lille grad af ekstra sikkerhed, om end dog selvfølgelig noget. Og jo mere man får ud af sit skjold, jo mindre nødvendigt ender det reelt med at være som det ser ud nu, så overvej grundigt hvad du får ud af dit skjold.
Kommentarer er selvfølgelig velkomne