Log ind med brugernavn, kodeord og sessionslængde
collapse collapse

* Random Quotes

"Guess what? I've named a boil on my ass after you. It, too, bothers me every time I sit down."
- Gheed

Forfatter Emne: Våben Affix Optimering  (Læst 2064 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Pecenetra

  • Global Moderator
  • Indlæg: 16538
  • Køn: Mand
  • everything is Possible
  • Respect: +50
    • Vis profil
  • Battletag:
    KiWeN#1431
Våben Affix Optimering
« Dato: August 01, 2014, 06:28:55 am »
+3
Våben Affix Optimering

Blev spurgt for noget tid siden hvornår våben var værd at ændre affix på og hvilke der var bedst at gå efter så gik igang med at regne lidt på sagerne. Egentligt ville jeg have ventet på de egentlige tal fra Patch 2.1, men har besluttet istedet at give jer første del med det samme, da 1-hånds våben ikke ændres så meget.

Grundlæggende
Lad os starte med at se på de forskellige våben typer der er og hvilke affixes der kan opnåes.

Alle våben kan få +% Damage, +% IAS, Socket og Main Stat i samme niveau. Enkelte kan få + Critical Hit Damage, og der er en lille variation i den damage mængde de forskellige typer kan få.

Så lad os starte med at se hvilke base-typer af våben der er:

TypeMinimum rangeMaximum rangeAPSDPS range
   Mace      1292   -   1515      1760   -   2075      1,2      1831,2   -   2154   
   Axe      1230   -   1448      1636   -   1951      1,3      1862,9   -   2209,35   
   Sword      1149   -   1367      1567   -   1882      1,4      1901,2   -   2274,3   
   Flail      1173   -   1391      1530   -   1845      1,4      1892,1   -   2265,2   
   Dagger      965   -   1156      1349   -   1625      1,5      1735,5   -   2085,75   
   Handbow      984   -   1175      1742   -   2018      1,6      2180,8   -   2554,4   
   Spear      1334   -   1552      1701   -   2016      1,2      1821   -   2140,8   
   Wand      1174   -   1392      1532   -   1847      1,4      1894,2   -   2267,3   
   Knife      1098   -   1316      1644   -   1959      1,4      1919,4   -   2292,5   
   Claws      1149   -   1367      1567   -   1882      1,4      1901,2   -   2274,3   
   Mighty      1230   -   1448      1636   -   1951      1,3      1862,9   -   2209,35   
*Spears kommer lige senere når jeg finder et igen - heller ikke så mange som bruger det.

Men af det her kan vi udlede at Mighty weapons har præcis samme damage range som Axes,  Monks Fist weapons den samme som Swords, og WD Knife, Wands og Flails følger Swords meget tæt.

Mest interessante er dog Daggers som har en affix damage range på (858–1049)–(1028–1304) ligesom Handbows, mens resten har en damage range på (981–1199)–(1175–1490).

Men det betyder at vi kan nøjes med at se på et par basis våben og danne os et overordnet overblik

Betydning af 7% IAS
Lad os starte med at se hvor meget 7% IAS betyder da det er maximum som der tillades at få på våben.

Det gør vi ved først at finde APS med de 7% IAS, derefter deler vi den med den maksimale DPS som det type våben kan få det for at finde den gennemsnitlige damage som skal til for at nå den DPS. Vi kan gange det med den oprindelige APS og få hvad DPS våbnet havde før den ekstra IAS.
Forskellen på de to DPS værdier er den mængde damage som våbnet må variere fra MAX +damage før at IAS vil give mere overall DPS.

Værdierne er som følge:
TypeAttack SpeedMax baseGennemsnitDPS base APSForskel
   Mace      1,284      2154      1677,570093      2013,084112      281,8   
   Axe      1,391      2209,35      1588,317757      2064,813084      289,0   
   Sword      1,498      2274,3      1518,224299      2125,514019      297,4   
   Flail      1,498      2265,2      1512,149533      2117,009346      296,2   
   Dagger      1,605      2085,75      1299,53271      1949,299065      272,8   
   Handbow      1,712      2554,4      1492,056075      2387,28972      334,2   

Det vil sige at hvis et våben er mindre 150 +Damage i både minimum og maksimum damage (svarende til 300) er det altså bedre for DPS niveauet at rulle mere +Damage - medmindre det er en Handbow. Bemærk at Daggere grundet sin høje base Attack Speed og lave +Damage range skal være ret høj i damage for faktisk at få mere DPS af IAS.

Det betyder altså at hvis vi har et Sværd som har rullet +1054-1345 Damage så vil den have en DPS på 2071,3, ruller vi 7% IAS på den får vi 2216,3 DPS, mens vi ved at rulle +Damage altså kan nå 2274,3. Statistisk set er det sværere at ramme max +Damage, men pointen er at det kan give mere.

Betydningen af 10% Damage
En anden meget populær damage affix er +%Damage så lad os se hvad det svarer til på de forskellige våben typer.

Det gør vi ganske simpelt ved at tage max DPS, dele den med APS så vi har gennemsnits damage, og derefter deler vi det ganske simpelt med 10+1 (10+1 kommer af at 100% delt med 10% er 10 og til det ligger vi 1 for at regne baglæns i procent).

Det kommer til at se således ud:
DPSAvg. dam.Forskel
   Mace      2154      1795      326,4   
   Axe      2209,35      1699,5      309,0   
   Sword      2274,3      1624,5      295,4   
   Flail      2265,2      1618      294,2   
   Dagger      2085,75      1390,5      252,8   
   Handbow      2554,4      1596,5      290,2   

Vi kan altså her konkludere at de +10%Damage svarer til lidt over 163 damage i både minimum og maksimum for Mace. Så hvis en Mace har fået mere end +986-1327 i Damage, så er det bedre at rulle +%Damage fremfor at køre mere +Damage.

Hvordan bruges det reelt
Hvis du finder et våben som det nedenunder og undrer dig over hvad du skal gøre så kommer her hvad dine muligheder er.



1. Bestem hvad maks +Damage range er:
Fleste 1-hånds er 1199-1490 (2689) med undtagelse af Daggers og handbows som er 1049-1304 (2353).

2. Hvad er +Damage range på dit våben:
I dette tilfælde 964-1199 (2163).

3. Find forskellen på de 2 foregående:
Tag den samlede +Damage som er anført i parantes (min+maks) og træk dem fra hinanden efter den mest passende. I dette tilfælde er det 2353-2163 og vi får 190.

4. Sammenlign med tallene fra tidligere som passer til din våben type:
Her kigger vi hvad der står ud for Daggers Attack Speed og +%Damage og kan se at de 190 er mindre end hvad disse affixes vil give og altså vil DPS blive øget mere af dette affix.

5. Vær opmærksom på eksisterende affixes:
Det viste våben har eksempelvis allerede +6%Damage og det betyder at vi kun kan få 4% mere i damage, og det svarer i grove træk til at tage de 252,8 og dele med 10 og gange med 4 eller rundt regnet 25 gange 4 altså 100. Så at rulle de sidste +%Damage vil give omkring 100 mere i Damage mens vi ved at vi kan få næsten 200 ved at rulle +Damage.

Også husk at tage hensyn til hvordan IAS vil påvirke din karakter og det build du kører med inden du bare springer ud i det.

Øvrige Affixes
De øvrige affixes man kan få fra våben påvirker ikke direkte dit våbens DPS men derimod din samlede, derfor er vi nød til at sammenligne dem samlet på din karakter.

Vi skaber derfor en fiktiv karakter med følgende stats:
Main Stat7000
CHC40%
CHD200%
Og giver den et sværd med perfekt +Damage altså en DPS på 2274,3.

Base DPS bliver dermed 290.655,54.

Dermed vil følgende affixes betyde følgende ændringer:
AffixNy DamageProcent ændring
+750 Main Stat321.358,5910,56%
+3750 Main Stat*444.170,797,43%
+35% CHD313.262,087,78%
+7% IAS311.001,437,00%
Socket Ruby340.753,1417,24%
Socket Emerald377852,2030,00%
*+3750 dækker over hvis vi gik ud fra at vi havde 10.000 i Main Stat, jo højere den er, jo mindre betyder lidt mere, og passer med at damage forøgelsen er ca. [Våben stat] / [karakter stat].

Og hvis du tænker at CHD effekten skyldes den høje Critical Hit Chance så, tager du fejl, allerede fra omkring 17% CHC vil Emerald overhale Ruby med 200% CHD før socket (50% CHD fra kun 14% CHC) - og omvendt skal du ved 40% CHC over 533% før en Ruby bliver bedre (616% ved 60% CHC)

Afslutning
Så her har du det, hvilke affixes der er bedst for dit våben hvis du vil have mere Damage, håber i har fået lidt ud af at læse det. Hvis der er noget jeg har glemt eller I har spørgsmål eller rettelser så sig endelig til :)

Der skal også lige lyde et tak til Notler for at kommer med et våben til eksemplet, som også startede diskussionen der førte til at jeg samlede info'en sammen til her.
« Senest Redigeret: August 05, 2014, 02:39:27 am af Pecenetra »

Offline Nemeton

  • Indlæg: 496
  • Køn: Mand
  • Respect: +4
    • Vis profil
  • Battletag:
    Nemeton#1896
Sv: Våben Affix Optimering
« Svar #1 Dato: August 01, 2014, 08:10:26 am »
0
Totalt nice guide der, jeg har selv flere gange tænkt over hvilken stat der skulle rerolles, men har indtil videre ikke gidet gå "teknisk" til værks med det.

Offline DreamWalker

  • Indlæg: 1493
  • Køn: Mand
  • Respect: +12
    • Vis profil
  • Battletag:
    dreamwalker#2175
Sv: Våben Affix Optimering
« Svar #2 Dato: August 01, 2014, 08:24:46 am »
0
smider lige en post her så jeg kan følge med :) Men lækkert arbejde!!!
Venlig hilsen DreamWalker

Min profil: http://eu.battle.net/d3/en/profile/DreamWalker-2175/hero/93745

Donnie: Why are you wearing that stupid bunny suit?
Frank: Why are you wearing that stupid man suit?

Offline GreatOne

  • Indlæg: 373
  • Køn: Mand
  • Respect: +9
    • Vis profil
  • Battletag:
    GreatOne#2785
Sv: Våben Affix Optimering
« Svar #3 Dato: August 01, 2014, 11:51:59 am »
0
Super guide!  :) Godt arbejde!

Offline Pecenetra

  • Global Moderator
  • Indlæg: 16538
  • Køn: Mand
  • everything is Possible
  • Respect: +50
    • Vis profil
  • Battletag:
    KiWeN#1431
Sv: Våben Affix Optimering
« Svar #4 Dato: August 01, 2014, 11:54:51 am »
0
Tak tak, I kan lige så godt få glæde af det også :)

Må se om det bliver nødvendigt at lave noget lignende for Two-Handed når vi kommer så langt.

Offline FarreX

  • Indlæg: 52
  • Køn: Mand
  • Respect: +5
    • Vis profil
  • Battletag:
    FarreX#2623
Sv: Våben Affix Optimering
« Svar #5 Dato: August 03, 2014, 02:34:38 am »
0
Super, men skal våbnets base damage ikke regnes med,
Det er vel ikke kun de blå tal der regnes med når der gives + % damage eller attack speed
« Senest Redigeret: August 03, 2014, 03:02:01 am af FarreX »

Offline Pecenetra

  • Global Moderator
  • Indlæg: 16538
  • Køn: Mand
  • everything is Possible
  • Respect: +50
    • Vis profil
  • Battletag:
    KiWeN#1431
Sv: Våben Affix Optimering
« Svar #6 Dato: August 04, 2014, 02:54:52 am »
0
Så sandt, men da de er konstante så ændrer det ikke rigtig noget.

Level 70 swords har eksempelvis altid en base damage på 168-392, så IAS og +%damage vil altid være det samme. Variationen kommer udelukkende fra hvor meget +damage der er.

Eksempel kan være at med 10% damage fik vi fastslået at den skulle være inden for 295,4 af perfekt før det var værd at til føje. så lad os sige vi har et sværd som er 150 fra i både minimum og maksimum.

Altså vil den have +1049-1340 damage det giver 1672,3 i dps, med +10% damage er det 1153,9-1474 og en dps på 1839,5. Havde +damage været maks ville dps være de 1882,4.
Tager vi sværdets base damage med så vil damage sige 1217-1732, svarende til en dps på 2064,3. +10% damage vil så give 1338,7-1905,2 svarende til en dps på 2270,7. Mens vi ved at maks er 2274,3.

Men også fordi at damage beskrivelsen på selv våbnet er inkl alle bonusser så gør det det meget uoverskueligt at skulle trække dem fra først. Derfor at det lettere blot at koncentrere sig om det ene blå affix der står og se på hvor langt det er fra maksimum for at afgøre hvad der er bedst at ændre.

Håber det kunne forklare lidt dybere, ellers spørger du blot igen :)

Offline Xenophon_

  • Indlæg: 400
  • Køn: Mand
  • Respect: +12
    • Vis profil
  • Battletag:
    rekoor#2751
Sv: Våben Affix Optimering
« Svar #7 Dato: August 04, 2014, 01:07:52 pm »
0
Fint arbejde :)

Offline Pecenetra

  • Global Moderator
  • Indlæg: 16538
  • Køn: Mand
  • everything is Possible
  • Respect: +50
    • Vis profil
  • Battletag:
    KiWeN#1431
Sv: Våben Affix Optimering
« Svar #8 Dato: August 05, 2014, 01:16:53 am »
0
Så er spears også blevet tilføjet :)

 


* Medlemmer Online

  • Dot Gæster: 1176
  • Dot Skjult: 0
  • Dot Brugere: 0

There aren't any users online.
begyndt igen af frisser
[Februar 21, 2024, 09:49:33 am]


Sv: spille eller ej af frisser
[Oktober 29, 2023, 08:39:40 pm]


Sv: spille eller ej af MonsterPool
[Oktober 14, 2023, 01:23:07 am]


Sv: spille eller ej af frisser
[August 07, 2023, 09:40:53 am]


spille eller ej af frisser
[Juli 19, 2023, 09:16:15 pm]

Refresh History  full_page
  • MonsterPool: [link]
    Juni 09, 2024, 10:59:16 pm
  • mads-wm3: Bøh!
    Januar 20, 2024, 11:41:03 pm
  • MonsterPool: Back online!
    November 21, 2022, 08:12:14 pm
  • mads-wm3: Yes, det har vi - er du kommet ind på den endnu eller?
    Oktober 03, 2021, 08:03:54 pm
  • darkdk: Har vi egentlig en discord?
    September 27, 2021, 04:04:14 pm
  • RedMunch: Hvis nogle skal med kl. 17 så join discord eller tilføj mig på battlenet :P
    September 23, 2021, 08:54:02 am
  • Subtonic: 18 timer aaaaaarrrrrgggghhh
    September 22, 2021, 11:10:42 pm