Der findes 3 overordnede typer af monstre som her ses farvet med den farve som deres navn vises med i spillet:
- Normale monstre
- Champions monstre
- Unique monstre
Fælles for alle typerne er at de automatisk regenererer liv hvis de ikke når at dø helt. På Nightmare og specielt Hell, er det vigtig at dræbe et monster helt før man går i gang med det næste idet at monsteret ellers ville få meget af sit liv igen. Dette kan dog undgås hvis man har en item som giver
Prevent Monster Heal.
Normale monstre er dem du oftest vil møde og har forskellige egenskaber som du vil kunne se på undersiderne i menuen. Sommetider vil du møde nogle forbedrede udgaver af disse monstre og de går under navnet
Champions. Championsmonstre bliver i forhold til sin grundudgave forbedret på følgende punkter:
- De får mere liv som følger: 400% på normal, 350% på nightmare og 300% på hell
- De stiger 2 levels i forhold til grundlevel
- De giver 300% deres grundexperience
Der findes forskellige udgaver som alle har yderligere ændringer end ovenstående.
Champions 200% Damage +33-50% Elemental Damage +75% Attack Rating +120% Attack Rate 200% Velocity +20% Speed
| Ghostly Ca 20% Chance for Cold Damage 50% Physical Resistance -50% Speed
|
Berserkers 400% Damage 400% Attack Rating 150% Liv
| Possessed 1200% Liv Kan ikke blive cursed
|
Fanatics -70% Attack Rating +100% Speed
| |
Unique monstre Rundt om i spillet findes og unique mondstre som typisk er de sværeste idet at de har en masse ekstra egenskaber. Nogle unique monstre er tilfældigt palceres i spillet mens andre har faste steder de holder til. Dem som altid befinder sig det samme sted kan ses i denne monstersektion og går under betegnelsen super uniques. Unique mosntre bliver i forhold til sin grundudgave forbedret på følgende punkter:
- De får mere liv som følger: 800% på normal, 650% på nightmare og 425% på hell
- De stiger 3 levels i forhold til grundlevel
- De giver +400% deres grundexperience
Ud over at selve det unique monster bliver forbedret, så er det også omgivet af en række minions som bliver forbedret således:
- De får mere liv som følger: 300% på normal, 300% på nightmare og +275% på hell
Unique monstre kan have følgende modifiers (eksta egenskaber):
- Aura Enchanted
- Might (Skill level = Monster level / 4)
En af de auraer som er ubehagelig specielt fordi den har så stor radius i høje levels.
- Holy Fire (Skill level = Monster level / 2)
En forholds ufarlig aura som kun low level person dør af hvis de er kommet for tidligt på Hell.
- Blessed Aim (Skill level = Monster level)
En aura man sjældent mærker den store fare ved.
- Holy Freeze (Skill level = Monster level / 2)
En aura som fx Duriel altid har og kan være yderst irriterende for nærkamps personer.
- Holy Shock (Skill level = Monster level / 2)
Ikke en aura man behøver at passe specielt meget på.
- Conviction (Skill level = Monster level / 4)
Denne aura i sig selv er ikke så farlig men hvis der er et monster i nærheden med elemental damage så som et lightning enchanted monster, så er den mere end farlig og bør undgås.
- Fanaticism (Skill level = Monster level / 4)
En aura som er yderst frygtet i det at monstrene meget hurtigt kan dele store mængder skade ud og man skal derfor passe meget på ikke at blive omringet af monstre med denne aura.
- Cursed
Det unique monster har 50% chance for at kaste amplify damage (hvor Skill level = Monster level / 4) når det rammer.
- Cold Enchanced
+66% Minimum Cold Damage
+100% Maximum Cold Damage
+20 Cold Length
200% Chance for at ramme
75% Cold Resist
Når monsteret dør, udsendes en Frost Nova (hvor Skill Level = Monster level).
På Nightmare og Hell får minions +33-50% Cold Damage.
- Extra Fast
Det unique mosnter og dets minions bliver hurtigere.
200% Attack Rate
- Fire Enchanted
+66% Minimum Fire Damage
+100% Maximum Fire Damage
200% Chance for at ramme
75% Fire Resist
Når monsteret dør, udløses en explosion der gør 75%-100% of monstrets maksimale liv i en radius af 4.
På Nightmare og Hell får minions +33-50% Fire Damage.
- Lightning Enchanted
+66% Minimum Lightning Damage
+100% Maximum Lightning Damage
200% Chance for at ramme
75% Lightning Resist
Når monsteret bliver ramt, udsendes der charged bolts. Bemærk hvis monsteret er fire eller cold lightning enchanced ligeså, gør de chared blots også¨fire eller cold damage. (hvilket er farligt)
På nightmare og hell får minions +33-50% Lightning Damage.
- Magic Resistant
40% Fire Resistance
40% Lightning Resistance
40% Cold Resistance
- Mana Burn
Ud over at monsteret gør skade så man mister liv, mister man også 4 gange så meget mana som monsteret gør i skade.
200% Chance for at ramme
75% Magic Resistance
- Multishot
Hvis monsteret udsender magier, spyd mm, så sendes der flere afsted af gangen. Bemærk at monstre med både Multishot og Lightning Enchanted er ekstremt farlige i det at lyn udsendes i store mængder.
- Spectral Hit
20% Fire Resist
20% Lightning Resistance
20% Cold Resistance
200% Chance for at ramme
Minimum Damage: +66% damage (Hvor det enten er Fire, Lightning, Magic, Cold eller Poison damage)
Maximum Damge: +100% damage (Hvor det enten er Fire, Lightning, Magic, Cold eller Poison damage)
På Nightmare og Hell får minions +33-50% tilfældig elemental damage.
- Stone Skin
80% Damage Resist
300% Defense
- Extra Strong
250% Damage
+25% Chance to Hit
Minions gør +75% damage.
- Teleport
Når monsterets liv kommer under 33% eller at et monster som kan angribe fra afstand bliver konfronteret, teleporterer det et stykke væk. Monsteret regenererer liv ved at teleportere hvis det har under 33% liv.