Armor vs All ResistanceFlere finder sig i en situation hvor de tænker hvad der mon gavner dem bedst, mere Armor eller mere Resistance, specielt når det kommer til fordelingen af Paragon Points. Så jeg vil tage jer en tur igennem forskellen på de 2 og vise jer hvad I får mest ud af at vælge.
Forskellen på Armor og All ResistanceJeg har set denne debat et par gange, og det korte af det lange er at de gør nøjagtigt det samme. Den eneste forskel er at Armor virker på alle mens der findes individuelle Resistance til de forskellige typer af Resistance, men All Resistance giver til dem alle og er dermed det samme som Armor.
Der er dog den forskel på de to at Resistance virker med en faktor 5 mens Armor virker med en faktor 50. Det betyder at 1 All Resistance svarer til 10 Armor, altså at der skal 10 gange så meget armor til at opnå det samme som All resistance.
Det betyder at på items at 91-100 All resistance svarer til 910-1000 armor (og det er altså vel og mærke uden den der står med stort), og da Armor ikke kan rulle højere end de 600, så er reglen at man ALDRIG skal vælge armor frem for All Resistance.
"ALDRIG" vender vi lige tilbage til lidt senere.
Damage ReduktionenMed det i baghovedet kan vi nu begynder at se på hvad de 2 gør og hvor meget de gør. Som med så meget andet er der en formel for hvor meget reduktion de 2 bonusser giver; de er som givet:
Armor
Armor/(Armor+(50xLevel))
All Resistance
All Resistance/(All Resistance+(5xLevel))
Som sagt er det altså ens pånær den faktor 10, så derfor er det kun nødvendigt at se på effekten af den ene. Jeg har valgt at fokusere på Armor (All Resistance vil give nøjagtigt det samme).
For at lave en test bruger vi en karakter med 100.000 liv, det er simpelthen for at gør det lettere at se perspektivet, og så I selv har lidt et pejle punkt efter hvor meget det giver for jer for hvert 100.000 liv jeres karakter har. EHP er den teoretiske mængde liv man har hvis man ikke havde damage reduktion og svarer nogenlunde til Toughness.
Vælger 3 niveauer af Armor, henholdsvis 5.000, 10.000 og 15.000 og ser hvad forskel det gør at lægge 50 mere til (Paragon point orienteret da det svarer til de +5 All resistance)
Armor | | | DMG red. | | | EHP | | | Armor +50 | | | DMG red. +50 | | | EHP +50 | | | Forskel |
5.000 | | | 58,82% | | | 242.857,143 | | | 5.050 | | | 59,06% | | | 244.285,714 | | | 1428,571 |
10.000 | | | 74,07% | | | 385.714,286 | | | 10.050 | | | 74,17% | | | 387.142,857 | | | 1428,571 |
15.000 | | | 81,08% | | | 528.571,429 | | | 15.050 | | | 81,13% | | | 530.000,000 | | | 1428,571 |
De vakse af jer har allerede nu bemærket et bestemt mønster; at uanset hvor meget armor man har, så stiger EHP altid 1.428,571 per 100.000 liv.
Hvornår Resistance er bedre end ArmorSiden vi nu ved at 50 Armor altid giver 1428,571 mere i EHP, og vi ved at Armor er en faktor 10 af Resistance, ja så ved faktisk at 5 All Resistance også giver 1428,571 i EHP. Vi ved også nu at det er lige meget hvor meget man har inden man får den ekstra All Resistance/Armor.
Vi kan derfor nu konkluderer at hvis man får mere end 50 Armor ud af at lægge sit Paragon point i Armor, så får man mere ud af det end All Resistance. Siden hvert point giver +0,5% af base Armor så er det altså så snart man har mere end 10.000 i base armor at man vil få mere end +50 i Armor. Bemærk lige "base", hvis du har en skill som giver +%armor så tæller det altså ikke, dog er hoved reglen at alle karakterer der får armor fra main stat når over 10.000 base armor, altså;
Dexterity og
Strength karakterer.
Dette hjælper os også igen frem mod konklusionen at +Armor på et item aldrig ville kunne overgå + All Resistance da +Armor simpelthen ikke kan rulle højt nok som det er lige nu.
Afsluttende ordDet konkluderer så hermed den korte gennemgang af hvad du bør vælge til dine karakter for at bygge din defense op bedst muligt.
Til slut vil jeg dog lige vende +Liv%, denne er nemlig meget god til at øge ens liv da den giver rundt regnet 500 liv per 100.000 og inklusiv din nuværende damage reduktion vil den som oftest overstige det du får ud af Armor og Resistance.
Der er dog det lille mente at Armor og Resistance også har indflydelse på din Recovery, altså din effektive Healing som afgører hvor hurtigt du kan komme dig fra skade du har taget - så har du ikke direkte brug for liv point til at overleve enkelte slag, så er de 2 andre bedre at få op først.
Spørgsmål og kommentarer er som altid velkomne.