Jeg tager den lige helt fra bunden af så jeg er helt sikker på at du er med på hvad der står.
1 Byte er en datastreng på 8 bit, og af uforklarlige årsager bliver forbindelser målt i bit per sekund frem for Byte per sekund. De fleste spil bruger ikke ret mange bit per sekund, omkring 30 MB i timen som noget af det højeste, det svarer til 512 KB i minuttet eller ~8 KB i sekundet. Det svarer til en god gammeldags 56k modems forbindelse
Så at din forbindelse kan håndtere spil bliver intet problem, der er så det med det at hvis din computer begynder at agere server i spillet - dvs at du opretter et spil som andre joiner, så begynder der at ske sager. og end videre er data strømmen heller ikke altid lineær, nogen skal meget data flyttes hurtigt, og andre gange er det kun meget små mængder. Derfor anbefales det at have mindst 2 Mbit i forbindelse - altså evnen til at flytte 250 KB i sekundet, og spiller du i multiplayer spil med servere vil det også kræve det af din upload.
Det vigtigste dog er det som hedder Ping, nærmere kendt som forsinkelse. Det er altid angivet i millisekunder og er den tid det tager for data'en at flytte sig fra sender til modtager. En god Ping er ikke over 50 ms og helst omkring 30 ms, og det lyder måske som meget lidt med 0,05 sekunder men de fleste spil kører med 60+ billeder i sekundet - altså et billede for hver 0,0167 sekund og så er 0,03 sekunders forsinkelse allerede 2 billeder, og kommer du over 5 billeder så kan du se i forhold til hvad du gør.
Det laveste Ping værdier findes på Fiber løsninger, og ellers ligger antenne kabler på 2. pladsen og telefonkabler på 3., værst er trådløse eller de såkaldte mobile løsninger.
En anden ting der skiller de forskellige opkoblinger er at Fiber har samme muligheder frem og tilbage hvilket vil sige ens upload og download (praktisk hvis du vil køre server). Antenne og telefon nettet er anderledes opbygget da det er lavet primært til at sende ud og du vil derfor lettere kunne modtage data frem for at modtage - og så ender du med en højere download end upload. Telefonnettet er desuden begrænset til kun at kunne bære hastigheder op til 20 Mbit i download og 2 Mbit i upload grundet strukturen herhjemme - til gengæld er alle hjem i stand til at modtage dette. - hvorimod antennenet er typisk kun udbredt i form af en lokal antenneforening.
Det skal lige nævnes at man også kan få internet via parabol, og det virker i bund og grund som antennenet.
Nu nævner du streaming af HD film, og der kræver det at du kan downloade ca 1 GB i timen, eller godt 300 KB i sekundet, hvis du ganger det med 8 (så du har det i bit) så får ~2,5 Mbit, og det er altså ca din minimums fobindelse. Dog anbefaler mange selskaber at du som minimum har 10 Mbit, fordi at streaming indholdet bliver sent hurtigt og for at være sikker på at bufferen får rigeligt således at en afbrydelse i et par sekunder ikke vil være at mærke hos dig.
Det er også værd lige at nævne at der på telefon og antennenet skal indberegnes en overhead på ca. 8% - det er den del af forbindelse som kan variere og skal trækkes fra den angivne hastighed. Der til kommer ca 5% til fejl rate og forbindelses check. En tommelfingerregel sig at man skal regne med 10% mindre end der står, således en 2 Mbit forbindelse vil som oftest køre max 1,8 Mbit eller 225 KB i sekundet.
Jeg vil derfor foreslå dig at kigge på hvad udbydere der er i nærheden, brug kun telefon hvis det er strengt nødvendigt - det er typisk det dyreste i forhold til hastighed. Overvej Fiber hvis du regner med at skulle være flere som streamer på een gang og du gerne vil køre noget server, og forsinkelse i spil ikke kan tolereres.
Med hensyn til frit forbrug så har de fleste fastnet forbindelser nu om dage frit forbrug, du kan løbe ind i enkelte som ikke har, men de er sjældne - og bør helt klart undgåes.