Diablo 3: Reaper of Souls > Diablo 3: Reaper of Souls
Våben Affix Optimering
Pecenetra:
Våben Affix Optimering
Blev spurgt for noget tid siden hvornår våben var værd at ændre affix på og hvilke der var bedst at gå efter så gik igang med at regne lidt på sagerne. Egentligt ville jeg have ventet på de egentlige tal fra Patch 2.1, men har besluttet istedet at give jer første del med det samme, da 1-hånds våben ikke ændres så meget.
Grundlæggende
Lad os starte med at se på de forskellige våben typer der er og hvilke affixes der kan opnåes.
Alle våben kan få +% Damage, +% IAS, Socket og Main Stat i samme niveau. Enkelte kan få + Critical Hit Damage, og der er en lille variation i den damage mængde de forskellige typer kan få.
Så lad os starte med at se hvilke base-typer af våben der er:
TypeMinimum rangeMaximum rangeAPSDPS range Mace 1292 - 1515 1760 - 2075 1,2 1831,2 - 2154 Axe 1230 - 1448 1636 - 1951 1,3 1862,9 - 2209,35 Sword 1149 - 1367 1567 - 1882 1,4 1901,2 - 2274,3 Flail 1173 - 1391 1530 - 1845 1,4 1892,1 - 2265,2 Dagger 965 - 1156 1349 - 1625 1,5 1735,5 - 2085,75 Handbow 984 - 1175 1742 - 2018 1,6 2180,8 - 2554,4 Spear 1334 - 1552 1701 - 2016 1,2 1821 - 2140,8 Wand 1174 - 1392 1532 - 1847 1,4 1894,2 - 2267,3 Knife 1098 - 1316 1644 - 1959 1,4 1919,4 - 2292,5 Claws 1149 - 1367 1567 - 1882 1,4 1901,2 - 2274,3 Mighty 1230 - 1448 1636 - 1951 1,3 1862,9 - 2209,35 *Spears kommer lige senere når jeg finder et igen - heller ikke så mange som bruger det.
Men af det her kan vi udlede at Mighty weapons har præcis samme damage range som Axes, Monks Fist weapons den samme som Swords, og WD Knife, Wands og Flails følger Swords meget tæt.
Mest interessante er dog Daggers som har en affix damage range på (858–1049)–(1028–1304) ligesom Handbows, mens resten har en damage range på (981–1199)–(1175–1490).
Men det betyder at vi kan nøjes med at se på et par basis våben og danne os et overordnet overblik
Betydning af 7% IAS
Lad os starte med at se hvor meget 7% IAS betyder da det er maximum som der tillades at få på våben.
Det gør vi ved først at finde APS med de 7% IAS, derefter deler vi den med den maksimale DPS som det type våben kan få det for at finde den gennemsnitlige damage som skal til for at nå den DPS. Vi kan gange det med den oprindelige APS og få hvad DPS våbnet havde før den ekstra IAS.
Forskellen på de to DPS værdier er den mængde damage som våbnet må variere fra MAX +damage før at IAS vil give mere overall DPS.
Værdierne er som følge:
TypeAttack SpeedMax baseGennemsnitDPS base APSForskel Mace 1,284 2154 1677,570093 2013,084112 281,8 Axe 1,391 2209,35 1588,317757 2064,813084 289,0 Sword 1,498 2274,3 1518,224299 2125,514019 297,4 Flail 1,498 2265,2 1512,149533 2117,009346 296,2 Dagger 1,605 2085,75 1299,53271 1949,299065 272,8 Handbow 1,712 2554,4 1492,056075 2387,28972 334,2
Det vil sige at hvis et våben er mindre 150 +Damage i både minimum og maksimum damage (svarende til 300) er det altså bedre for DPS niveauet at rulle mere +Damage - medmindre det er en Handbow. Bemærk at Daggere grundet sin høje base Attack Speed og lave +Damage range skal være ret høj i damage for faktisk at få mere DPS af IAS.
Det betyder altså at hvis vi har et Sværd som har rullet +1054-1345 Damage så vil den have en DPS på 2071,3, ruller vi 7% IAS på den får vi 2216,3 DPS, mens vi ved at rulle +Damage altså kan nå 2274,3. Statistisk set er det sværere at ramme max +Damage, men pointen er at det kan give mere.
Betydningen af 10% Damage
En anden meget populær damage affix er +%Damage så lad os se hvad det svarer til på de forskellige våben typer.
Det gør vi ganske simpelt ved at tage max DPS, dele den med APS så vi har gennemsnits damage, og derefter deler vi det ganske simpelt med 10+1 (10+1 kommer af at 100% delt med 10% er 10 og til det ligger vi 1 for at regne baglæns i procent).
Det kommer til at se således ud:
DPSAvg. dam.Forskel Mace 2154 1795 326,4 Axe 2209,35 1699,5 309,0 Sword 2274,3 1624,5 295,4 Flail 2265,2 1618 294,2 Dagger 2085,75 1390,5 252,8 Handbow 2554,4 1596,5 290,2
Vi kan altså her konkludere at de +10%Damage svarer til lidt over 163 damage i både minimum og maksimum for Mace. Så hvis en Mace har fået mere end +986-1327 i Damage, så er det bedre at rulle +%Damage fremfor at køre mere +Damage.
Hvordan bruges det reelt
Hvis du finder et våben som det nedenunder og undrer dig over hvad du skal gøre så kommer her hvad dine muligheder er.
1. Bestem hvad maks +Damage range er:
Fleste 1-hånds er 1199-1490 (2689) med undtagelse af Daggers og handbows som er 1049-1304 (2353).
2. Hvad er +Damage range på dit våben:
I dette tilfælde 964-1199 (2163).
3. Find forskellen på de 2 foregående:
Tag den samlede +Damage som er anført i parantes (min+maks) og træk dem fra hinanden efter den mest passende. I dette tilfælde er det 2353-2163 og vi får 190.
4. Sammenlign med tallene fra tidligere som passer til din våben type:
Her kigger vi hvad der står ud for Daggers Attack Speed og +%Damage og kan se at de 190 er mindre end hvad disse affixes vil give og altså vil DPS blive øget mere af dette affix.
5. Vær opmærksom på eksisterende affixes:
Det viste våben har eksempelvis allerede +6%Damage og det betyder at vi kun kan få 4% mere i damage, og det svarer i grove træk til at tage de 252,8 og dele med 10 og gange med 4 eller rundt regnet 25 gange 4 altså 100. Så at rulle de sidste +%Damage vil give omkring 100 mere i Damage mens vi ved at vi kan få næsten 200 ved at rulle +Damage.
Også husk at tage hensyn til hvordan IAS vil påvirke din karakter og det build du kører med inden du bare springer ud i det.
Øvrige Affixes
De øvrige affixes man kan få fra våben påvirker ikke direkte dit våbens DPS men derimod din samlede, derfor er vi nød til at sammenligne dem samlet på din karakter.
Vi skaber derfor en fiktiv karakter med følgende stats:
Main Stat7000CHC40%CHD200%Og giver den et sværd med perfekt +Damage altså en DPS på 2274,3.
Base DPS bliver dermed 290.655,54.
Dermed vil følgende affixes betyde følgende ændringer:
AffixNy DamageProcent ændring+750 Main Stat321.358,5910,56%+3750 Main Stat*444.170,797,43%+35% CHD313.262,087,78%+7% IAS311.001,437,00%Socket Ruby340.753,1417,24%Socket Emerald377852,2030,00%*+3750 dækker over hvis vi gik ud fra at vi havde 10.000 i Main Stat, jo højere den er, jo mindre betyder lidt mere, og passer med at damage forøgelsen er ca. [Våben stat] / [karakter stat].
Og hvis du tænker at CHD effekten skyldes den høje Critical Hit Chance så, tager du fejl, allerede fra omkring 17% CHC vil Emerald overhale Ruby med 200% CHD før socket (50% CHD fra kun 14% CHC) - og omvendt skal du ved 40% CHC over 533% før en Ruby bliver bedre (616% ved 60% CHC)
Afslutning
Så her har du det, hvilke affixes der er bedst for dit våben hvis du vil have mere Damage, håber i har fået lidt ud af at læse det. Hvis der er noget jeg har glemt eller I har spørgsmål eller rettelser så sig endelig til :)
Der skal også lige lyde et tak til Notler for at kommer med et våben til eksemplet, som også startede diskussionen der førte til at jeg samlede info'en sammen til her.
Nemeton:
Totalt nice guide der, jeg har selv flere gange tænkt over hvilken stat der skulle rerolles, men har indtil videre ikke gidet gå "teknisk" til værks med det.
DreamWalker:
smider lige en post her så jeg kan følge med :) Men lækkert arbejde!!!
GreatOne:
Super guide! :) Godt arbejde!
Pecenetra:
Tak tak, I kan lige så godt få glæde af det også :)
Må se om det bliver nødvendigt at lave noget lignende for Two-Handed når vi kommer så langt.
Navigering
[0] Emneindeks
[#] Næste side
Skift til fuld version