106
PvM Guides / Hireling Guiden til v.1.13
« Dato: April 07, 2011, 12:32:31 am »
Hirelings Guide
Nu spørger du sikkert hvorfor dog i alverden det, og til det kan jeg kun svare at i PvM kan en god hireling eller mercenarie være ligeså vigtig som en karakter, og oftest give en god bonus.
Når det så er sagt er der en del som er i tvivl om hvordan hirelings fungerer og hvad de skal gøre med dem, så det vil jeg forsøger at komme lidt ind på her...
Først lige en gang credit, størstedelen af denne guidet er skrevet ud fra Ulimate Merc Guide V3.0 af Gaza0469 da størstedelen af det stadig gælder i dag, nu får i den bare på dansk og her
Hirelings Typer
Rogue Scouts
Desert Mercenaries
Ironwolves
Barbarian Mercenaries
De omtales samlet som hirelings her da de er hvad de hedder rigtigt, hvor mercenaries referrer til den enkelte som der beskrives
For fuld liste over Hirelings' stats på diverse sværhedsgrader tjek her. Ellers kommer der længere nede et udpluk for de forskellige
Generelt for hirelings
*Note dette er selvfølgelig kun som udgangspunkt og hvor hireling vil få mest ud af træne
Break points for cast rate og hit recovery kan du finde under hver enkelte hireling, for attack speed tjek siden Weapon Speed Calculator
Valg af hireling
Der er 4 forskellige former for hirelings at vælge imellem, hver har de deres fordel den mest populære dog nok akt 2 mercenaries for deres aura. 2 af dem fremstår som "Ranged" og kan angribe fra en afstand og give en god back-up, mens de sidste 2 er op foran for at kæmpe og gerne som tanks.
Problemet er bare at hirelings gerne følger dig og der hvor du går hen (bruger du teleport bliver det kun værre) og derfor hvis du fast spiller i et hold er det bedre for dig at vælge en ranged hvis du selv er ranged, og melee hvis du selv er melee, for så vil din egen position forbedre deres.
Spiller du dog for dig selv vil du som Sorceress hurtigt blive træt af at skulle flytte dig hele tiden når monstre kommer for tæt på og savne en tank til at holde dem lidt væk - mens du som melee vil kunne savne en ranged når Fallens eller Zealots begynder at løbe væk fra dig (en cold Iron Wolf fra akt 3 kan være en god hjælp, når han jo fryser monstre).
Så hvad du vælger afhænger helt af din spillestil, men oftest er de populære akt 2 hirelings at foretrække pga af deres aura som ikke kun gavner dem, men også dig.
Nu spørger du sikkert hvorfor dog i alverden det, og til det kan jeg kun svare at i PvM kan en god hireling eller mercenarie være ligeså vigtig som en karakter, og oftest give en god bonus.
Når det så er sagt er der en del som er i tvivl om hvordan hirelings fungerer og hvad de skal gøre med dem, så det vil jeg forsøger at komme lidt ind på her...
Først lige en gang credit, størstedelen af denne guidet er skrevet ud fra Ulimate Merc Guide V3.0 af Gaza0469 da størstedelen af det stadig gælder i dag, nu får i den bare på dansk og her
Hirelings Typer
Rogue Scouts
Desert Mercenaries
Ironwolves
Barbarian Mercenaries
De omtales samlet som hirelings her da de er hvad de hedder rigtigt, hvor mercenaries referrer til den enkelte som der beskrives
For fuld liste over Hirelings' stats på diverse sværhedsgrader tjek her. Ellers kommer der længere nede et udpluk for de forskellige
Generelt for hirelings
- Hirelings har ingen mana. +mana, mana steal, +energy osv. gør ingenting for dem, deres evne til at bruge skills afhænger ene og alene af sandsynlighed, som dog bliver bedre efterhånden som de leveler
- Hirelings har ligeledes heller ingen +vitality, deres liv beregenes ud fra deres level og det udstyr de nu måtta have som giver liv
- +Chance to Find Magic Items virker på hirelings, og hvis de dræber tilføjes din Magic Find til den de har. Du får dog ikke bonus af deres.
- Du kan også give dig Hireling portions, enten ved at droppe den på deres portræt, eller ved at holde shift nede og trykke på 1-4 alt efter hvor din portion er, modsat hvad mange tror virker det ikke i Classic (Tak til Herfelt for det)
- Hvis du giver din Hireling en mana portion vil han sige "tak", men ikke drikke den - istedet får du selv mana'en
- Items på Hirelings mister ikke durabillity hvilket gør Ethereal items til de foretrukne for dem
- Prevent Monster Heal virker ikke for hirelings, monstre vil stadig heale sig. Deadly Strike, Chrusihing Blow og Open Wounds virker dog
- Deres strength og dexterity indgår som ved en normal karakters i beregningen af damage og hvilke items de må bære
- De kan ikke bruger amuletter og ringe, samt handsker, bælte og støvler
- Ligesom du kan droppe en portion på deres protræt for at give den, kan du også droppe et item for at de skal tage det på, bærer de allerede et af den type giver de dig den gamle igen
- Synergies virker på hirelings, men de har ikke noget "skilltree" dog kan deres egne skills give bonus til hinanden, eller en ny erhvervet kan få bonus af dem de har f.eks. Prayer - Meditation
- Fordi de ikke har et "skilltree" kan de kun udnytte + all skills eller +skills til den specifikke skill de har ie. +3 Ice Blast fra Ormus Robe på en akt 3 Iron wolf, + fire skills virker også
- Items som giver nye passive skills virker også for hirelings, eksempelvis +Critical Strike fra Insight våbnet gør det muligt at lave critical strike. Hirelings vil dog ikke bruge nye aktive skills såsom Battle Orders
- Hirelings har deres egne frames for Hit Recovery, Cast Rate og Attack Speed med breakpoints ligesom en almindelig karakter
- Det er bedst at hyre dem på den først sværhedsgrad du får adgang til dem på, hirelings på Hell og Nightmare har nemlig ringere stats (lavere str, dex og hp), hvor hell er værst. Det gælder også Akt 2 hirelings fra Nightmare
- Hirelings dør af poison, også i byen - så find en antidote til dem eller gå til en healer i byen hvis det begynder at gå galt, at drikke fra en brønd vil også kurere det
- De følger automatisk med når du bruger teleport, men flytter du dig på anden måde følger de med til fods
- Skønt de kan løbe hurtigere end dig (sjovt nok går de får det meste) vil de som regel komme bagud, kommer de langt nok væk dukker de op igen pludselig ved siden af dig - så gå kun tilbage og hent dem hvis det går helt galt
- Når de leveler vil deres maksimum liv blive sat til den ny maksimum liv ved den nye level og de vil derfor miste bonusser fra deres items, Battle Orders og Oak Sage indtil de har fået det regeneret ind igen
- De tager dobbelt damage mod bosser, og skader ikke fulde damage mod alle, hvor meget de gør vises af følgende:
Vs. | % af damage |
Spillere | 17% |
Hirelings | 25% |
Golems | 100% |
Minions | 100% |
Normal Akt Boss | 50% |
Nightmare Akt Boss | 35% |
Hell Akt Boss | 25% |
- De kan ikke level højere end dig og kan heller ikke nå højere end level 98, men de leveler oftest hurtigere
- Hirelings kan kun få experience på 2 måder, du dræber et monster, eller de selv gør det, hvor til de så også vil få en bonus, se tabel nedenfor hvor de får mest experience
Level | Område |
1-11 | Akt 1 Norm |
12-18 | Akt 2 Norm |
19-23 | Akt 3 Norm |
24-31 | Akt 4 Norm |
32-36 | Akt 5 Norm |
37-43 | Akt 1 Night |
44-48 | Akt 2 Night |
49-52 | Akt 3 Night |
53-62 | Akt 4 Night |
63-73 | Akt 1 Hell |
74-80 | Akt 2 Hell |
81-83 | Akt 3 Hell |
84-94 | Akt 4 Hell |
95-98 | Akt 5 Hell |
*Note dette er selvfølgelig kun som udgangspunkt og hvor hireling vil få mest ud af træne
Break points for cast rate og hit recovery kan du finde under hver enkelte hireling, for attack speed tjek siden Weapon Speed Calculator
Valg af hireling
Der er 4 forskellige former for hirelings at vælge imellem, hver har de deres fordel den mest populære dog nok akt 2 mercenaries for deres aura. 2 af dem fremstår som "Ranged" og kan angribe fra en afstand og give en god back-up, mens de sidste 2 er op foran for at kæmpe og gerne som tanks.
Problemet er bare at hirelings gerne følger dig og der hvor du går hen (bruger du teleport bliver det kun værre) og derfor hvis du fast spiller i et hold er det bedre for dig at vælge en ranged hvis du selv er ranged, og melee hvis du selv er melee, for så vil din egen position forbedre deres.
Spiller du dog for dig selv vil du som Sorceress hurtigt blive træt af at skulle flytte dig hele tiden når monstre kommer for tæt på og savne en tank til at holde dem lidt væk - mens du som melee vil kunne savne en ranged når Fallens eller Zealots begynder at løbe væk fra dig (en cold Iron Wolf fra akt 3 kan være en god hjælp, når han jo fryser monstre).
Så hvad du vælger afhænger helt af din spillestil, men oftest er de populære akt 2 hirelings at foretrække pga af deres aura som ikke kun gavner dem, men også dig.